نجفقلی حبیبی گفت: مهم ترین حرف امام از نظر حکومتی مردم و آزادی های آنان بود.

نجفقلی حبیبی در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به تاکیدات امام(ره) بر موضوعات اصلی جامعه گفت: از جمله بحث هایی که امام خمینی(ره) بسیار بر آن تاکید داشت این بود که مردم ولی نعمت ما هستند. ایشان اهمیت فوق العاده ای به مردم می داد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مهم ترین حرف امام از نظر حکومتی مردم و آزادی های آنان بود. وقتی امام(ره) می گوید انتقاد یک هدیه الهی است یعنی چه؟! ایشان آزادی را یک رکن عنوان می کند که باید مظاهر آن در جامعه مشاهده شود. یکی از حوزه هایی که باید آزادی وجود داشته باشد ولی اکنون به آن بی توجهی می شود آزادی مطبوعات است تا به صورت صحیح و دلسوزانه عملکردهای مختلف را نقد کرده و راه را بر فساد ببندند.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که امام خمینی(ره) بارها بر آن تاکید کرد مجلس بود. از نظر امام (ره) میزان رای مردم و مجلس در راس امور بود.

حبیبی همچنین به تاکید ویژه امام(ره) بر مسئله اسلام ناب محمدی اشاره کرد و گفت: درست است که دیگر خیلی سال اسلام ناب محمدی و مقابل آن اسلام آمریکایی مطرح نمی شود ولی این موضوع یک جریان فکری بود که مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین امروزه شاهد هستیم که برخی اوقات دین به ابزار سیاسی تبدیل شده و تظاهر به دین و عمل نکردن به آن به شدت مورد استفاده قرار گرفته است در حالی که امام همواره تاکید داشت باید حقایق دین مورد توجه قرار گیرد نه ظاهر آن.

وی افزود: در جامعه امروز ما همه، از مسئولین گرفته تا مردم معمولی سعی می کنند همه چیزها را به رنگ و لعاب دین بیالایند ولی کاری به حقیقت دین که مورد تاکید حضرت امام(ره) بود نداشته باشند. آنان که تلاش دارند به دین عمل کنند خیلی کمتر به حقیقت آن توجه دارند. این در حالی است که امام معتقد بود چنانچه جوهره دین در جامعه حضور داشته باشد توانایی اداره صحیح جامعه را دارد. اینکه الان شاهد بسیاری از مشکلات در جامعه هستیم یکی از دلایل آن عدم حاکمیت و رعایت صحیح دین است. چرا که صورت و ظاهر دین حاکم است ولی به حقیقت دین توجه نمی شود.

حبیبی بر مسئله بی عدالتی تاکید کرد و گفت: امام(ره) بارها تاکید کرد که عدالت در حوزه های مختلف باید در جامعه پیاده شود. اما در دوره ی فعلی تمام دستگاه های تبلیغاتی دولتی و سایر قوا سرشار از تبلیغات از عدالت و رفع فقر و کمک به مستضعفین است ولی در عمل چیزی نمی بینیم که نشان دهد عدالت اجرایی می شود تنها گاهی اوقات شاهدیم بعد از اوج گیری فساد اقتصادی و ... همه به این مسئله مخالفت می کنند.

وی با بیان اینکه اگر به توصیه های امام توجه کنیم بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد، گفت: یکسری از فرمایشات امام (ره) مربوط به زمان خودشان و یکسری هم مربوط به تبیین اسلام بود که مربوط به همه زمان ها است. تنها باید با یک اجتهاد صحیح مسایل زمانه را با این تاکیدات متناسب کرد ولی متاسفانه این اجتهاد صحیح صورت نمی گیرد. شاید علمای اعلام به این حرف من «ان قلت» داشته باشند ولی سوال اساسی اینجا است که بعد از فوت امام(ره) علما چه راه حل های سازنده ای برای حل مشکلات جامعه پیشنهاد کردند. شاید هم بگویند کردیم ولی الان قصد مهاجه با آنان را ندارم.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها خاطرنشان کرد: امام(ره) تلاش داشت تا یکسری مقررات در کشور حاکم شود که به واسطه آن ها منویات اش از جمله عدالت گسترش پیدا کند. یکی از مسایل مهم زمان امام(ره) پارتی بازی بود که ایشان صراحتا دستور جلوگیری از آن در تمامی دستگاه ها را داد و تاکید کرد چنانچه حتی فردی از من نامه ای داشت تا کارش غیر از مسیر طبیعی و قانونی حل شود، به این نامه توجه ای نکنید.

حبیبی تصریح کرد: با وجود اینکه امور کشور گسترده و مسئولیت های مختلفی نقش دارند ولی امام (ره) تلاش می کرد با راه حل هایی که می داد جلوی مشکلات جامعه را بگیرد. البته حواس مان باشد که آن دوران تفاوت های بسیاری با دوره فعلی داشت. باید مسئله انقلاب و نوپا بودنش را دید. اینکه حکومتی شکل بگیرد،آن هم حکومتی که دارای مبنای جدیدی است، نیاز به زمان بسیار است. مشکلات دوره ای که انقلاب تازه به پیروزی رسیده بود با زمانی که حکومت مستقر است بسیار بیشتر بود. با این وجود امام(ره) کاملا حواسش جمع مسایل کشور بود و تلاش داشت تا با دستورات پیشگیرانه جلوی مشکلات آینده را بگیرد.

وی در پایان با اشاره به تاکید امام(ره) بر سادگی مسئولین گفت: تاکید فوق العاده امام(ره) بر سادگی مسئولین تاثیر بسیاری داشت. به نحوی که یک دسته از مسئولین که از بچه های انقلاب بودند به آن اعتقاد داشتند و دسته ی دیگر که زندگی راحت تری می خواستند تلاش می کردند مناسب تر زندگی کنند. البته جنگ تحمیلی نیز باعث شد بسیاری از آموزه های امام(ره) اجرایی نشود. چرا که بسیاری از نیروهای انقلاب یا درگیر جنگ بودند یا به شهادت رسیدند.

/27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =