آیا تا کنون فکر کرده‌اید که کدام فناوری‌ها بیشترین تاثیر را بر دهه آینده خواهند داشت؟ چاپگرهای سه‌بعدی که قادرند تقریبا هر چیزی را خلق کنند، باعث دگرگون شدن صنایع و حتی زندگی شخصی انسان خواهند شد.

محمود حاج زمان: حوالی عصر است. شما سوار بر خودروی خود وارد پارکینگ خانه جدیدتان می‌شوید که تنها در طی دو روز ساخته شده است. از آنجایی‌که امروز تولد همسرتان است، یک گردنبند طلا درون جیبتان دارید که آن را با چاپگر شخصیتان ساخته‌اید. برای شام امشب هم لازم نیست که هیچ چیز را پوست بکنید یا خرد کنید: کافی است که مواد اولیه را مستقیما داخل چاپگر آشپزخانه‌ای خود بریزید.
 

به گزارش نیوساینتیست، خلق اجسام، ساختمان و حتی غذا هر زمانی که شما اراده کنید، به زودی به کاری معمولی و پیش‌پا افتاده تبدیل خواهد شد. کاری که به لطف چاپگرهای سه‌بعدی انجام می‌شود. چاپگر سه‌بعدی برای ساخت یک شیء، ماده اولیه را به صورت لایه‌های نازک روی هم سوار می‌کند تا شکل مورد نظر ساخته شود. چاپگرهای اولیه از گچ یا رزین استفاده می‌کردند که موجب میشد محصول نهایی گاهی اوقات خیلی شکننده باشد یا خیلی کند خشک شود. مواد جدید مانند پلاستیک ABS و پلیمرهای نوری، سختی و انعطاف‌پذیری بیشتری را فراهم می‌کنند که به چاپگرهای سه‌بعدی امکان می‌دهد طیف وسیع‌تری از اجسام را خلق کند.

چاپگرهای سه‌بعدی کوچک‌تر هم‌اکنون نیز برای ساخت جواهرات شخصی و قطعات صنعتی سفارشی استفاده می‌شوند. استفاده از این چاپگرها در مقیاس بزرگ‌تر به سرعت در حال گسترش است. برای مثال می‌توان از پروژه‌های آزمایشی ساختمان‌سازی نام برد که از روبات‌های جرثقیلی عظیم برای پاشیدن بتن زودگیر استفاده می‌کنند.

امروزه حتی زیست‌شناسی نیز با چاپگر سه‌بعدی ترکیب شده تا بتوان استخوان‌های مصنوعی تولید کرد. سانگیتا باتیا از انستیتو فناوری ماساچوست، ام.آی.تی توانسته است بافتی را اختراع کند که برای ساخت کبد انسانی مصنوعی استفاده می‌شود. وی می‌گوید: «روزی فرا می‌رسد که می‌توان اندام‌های انسانی در لحظه نیاز ساخت.» در ترکیب با سایر روش‌های کشت بافت، این روش می‌تواند با ساختن اندام‌هایی که دقیقا مناسب نیاز گیرنده است، پیچیدگی‌های موجود را برطرف کند. برای مثال دیگر نیازی نیست که از اندام‌های بزرگسالان برای کودکان استفاده کرد.

شاید این یک مثال نمایشی باشد، اما نشان می‌دهد که هم‌زمان با کاهش قیمت چاپگرهای سه‌بعدی، این ابزارها تا چه حد می‌تواند در زندگی انسان تاثیرگذار باشند. ساخت و ساز در مقیاس صنعتی دگرگون خواهد شد، چرا که شرکت‌ها قادر خواهند بود تا طراحی‌ها و قطعات بیشتری را به فاصله کوتاهی از سفارش تحویل دهند. همچنین مصرف‌کننده‌ها قادرند تا با کنار گذاشتن تولیدکنندگانی که در مقیاس بزرگ کار می‌کنند، کالاهای مورد نیاز خود را به صورت محلی یا حتی در خانه‌های خود تولید کنند. الگوهای واردات و صادرات در مقیاس جهانی نیز به شدت دگرگون خواهد شد.

در نهایت زمانی فرا می‌رسد که تقریبا هر چیزی را می‌توان چاپ کرد، کپی کرد یا به صورت سفارشی خلق کرد. برای ساخت هر چیزی که تصورش را بکنید، کافی است که تنها یک دکمه را فشار دهید.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sevi666 masih IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    0 0
    oooo lalaaaaa!