۰ نفر
۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۵۳

هفته نامه پنجره نوشت:

به تصویر کشیدن تصاویر پیامبران الهی، هرچند در فرهنگ یهودی و مسیحی جای خود را باز کرده و از گذشته، تصاویر حضرت مسیح (علیه‌السلام) و حضرت مریم (سلام‌الله‌علیها) در دیوار‌های کلیسا‌ها نقش بسته و در چند دهه گذشته ایفای نقش حضرت موسی (طی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و حضرت عیسی (علیه‌السلام) در فیلم‌های ساخته شده به صورت امری پذیرفته شده درآمده، اما این موضوع همچنان یک مسئله مورد بحث در جوامع اسلامی به شمار می‌رود.

سابقه حرمت چنین موضوعی به حرمت تصویر‌گری چهره پیامبران در میان شیعیان و اهل سنت و همچنین چهره چهارده معصوم (علیهم‌اسلام) در میان شعیان باز می‌گردد که بعد‌ها با ظهور صنعت سینما به نحو مضاعفی بر آن تأکید شد. با این همه پخش آثار ساخته شده غربی از پیامبران الهی در سیمای جمهوری اسلامی ایران، مورد اعتراض قابل توجهی قرار نگرفت و ساخت فیلمی چون «ایوب پیامبر» واکنشی برنگیخت و حتی ساخت سریال «یوسف پیامبر» موجی از تشکر و سپاس را در میان قشر مذهبی و حتی مراجع بزرگوار تقلید به همراه داشت.

آغاز پخش سریال تلویزیونی مختارنامه از سال گذشته و زمزمه پخش تصاویری از چهره حضرت ابوالفضل (علیه‌اسلام) به دلیل تعصب خاص شیعیان به این چهره حماسی حادثه عظیم کربلا باعث برانگیختن حساسیت‌ها و طرح جدی این موضوع در جامعه ایرانی شد؛ موضوعی که در همین زمان و با پخش سریال حضرت یوسف در رسانه‌های عربی با واکنش مشابه علمای اهل سنت نیز روبه‌رو بود. این حساسیت‌‌ها و واکنش‌ها به نحوی پیش رفت که سرانجام تهیه‌کنندگان و کارگردان سریال را مجبور به اعمال تغییراتی در جهت نمایش ندادن تصویر واضح ایشان در سریال کرد.

این روز‌ها و با اعلام خبر ساخت فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی زندگی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) موج تازه‌ای از بحث‌ها درباره این موضوع در حال شکل‌گیری است. موجی که به سرعت به تیتر‌های مطبوعاتی رسانه‌ها در اعلام خبر فوق قابل مشاهده بود و فردی چون «محمد‌رضا زائری» نیز با ارسال یادداشتی با عنوان «دست نگه دارید آنجا عرصه سیمرغ است!» به پنجره، کلید آغاز بحث‌ها در اینباره را زد و به بیان حساسیت‌های موجود در ساخت فیلم یا سریال در‌باره حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) پرداخت.

«فرج‌الله سلحشور»، که کارگردانی فیلم سینمایی چون «ایوب پیامبر» و سریال‌های تلویزیونی چون «مردان آنجلس» و «یوسف پیامبر» را در کارنامه خود دارد، اعلام کرده است که تحقیق برای نگارش فیلم‌نامه‌ای با موضوع تولد، کودکی و نوجوانی بانوی بزرگ اسلام، حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها»، را تا زمان ازدواج ایشان با امام علی (علیه‌اسلام)، شروع کرده و احتمال نمایش تصویر ایشان نیز وجود دارد. گفته می‌شود در ابتدا طرح ساخت یک مجموعه تلویزیونی با موضوع زندگی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) از سوی یک نهاد به فرج‌الله سلحشور ارائه شده و متعاقب آن طرح اولین ساخت یک فیلم سینمایی از سوی سلحشور و تیم فکری او به نهاد مذکور ارائه شده و تا زمان نگارش این گزارش برای ساخت یا عدم ساخت این فیلم هیچ جوابی به سلحشور داده نشده است.

به‌رغم اینکه، هنوز هیچ تأیید یا تکذیبی برای تولید یا عدم تولید مجموعه تلویزیونی حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) مطرح نشده است اما به دلیل جایگاه خاص و منحصر به‌فرد حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در میان شیعیان و حساسیت بسیار زیاد طیف‌های گوناگون مذهبی درباره ایشان و همچنین زمینه طرح بحث‌های گوناگونی که در ساخت این مجموعه ممکن است باعث شکل‌گیری مباحث تفرقه‌انگیزی میان شیعیان و اهل‌سنت در شرایط خاص فعلی و سو‌ء‌استفاده دیگران شود، بحث‌های جدی در این باره شکل گرفته و خواهد گرفت و به نظر می‌رسد توجه به آن ضروری باشد. اینجاست که باید پرسید آیا نهاد پیشنهاد‌کننده و فردی چون سلحشور خواهند پذیرفت که بر لبه تیغ مانند چنین سوژه حساسی راه بروند؟

57301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =