۱۲ نفر
۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
تمایل دختران برای مهاجرت از ایران

ایسنا نوشت: استادیار جمعیت‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با ابراز این عقیده که مهاجرت در ایران خاکستری یا زنانه شده، گفت: طی سال‌های اخیر زنان و دختران مجرد به کشورهای اروپایی یا آسیایی مهاجرت کرده‌اند.

علی پژهان با بیان اینکه پس از انقلاب میزان باروری از ۷.۷ فرزند برای هر زن در سال ۱۳۴۵، به شش فرزند برای هر زن کاهش یافت، اظهار کرد: متأسفانه این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۱.۶ فرزند کاهش پیدا کرد و این روند کاهشی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.  ایران ازنظر مهاجرت دانشجویی نیز ایران رتبه اول را در جهان را دارد و از لحاظ توده‌ای رتبه چهار مهاجرت را در جهان به خود اختصاص داده است.

وی به الگوی متداول دو فرزند آوری در ایران متداول اشاره کرد و گفت: این الگو به‌طور کامل محقق نمی‌شود و خانواده‌ها امروز به یک فرزند و گاهی نداشتن فرزند اکتفا می‌کند، چراکه امنیت اقتصادی_اجتماعی شکل نگرفته و مردم میزان باروری خود را کاهش داده‌اند.   

وی با اشاره به سه مؤلفه تعیین‌کننده جمعیت، یعنی باروری، مرگ‌ومیر و مهاجرت، گفت: در مؤلفه باروری بزرگنمایی می‌شود، درحالی‌که به مؤلفه مهاجرت کمتر پرداخته می‌شود، بنابراین لازم است به جوانان امید و انگیزه ماندن در کشور را داد، چراکه آن‌ها سرمایه‌های ما و در حال خروج از کشور هستند. باروری، مرگ‌ومیر و مهاجرت سه مؤلفه تعیین کننده جمعیت است، درحالی که در مؤلفه باروری بزرگنمایی و به مؤلفه مهاجرت کمتر پرداخته می‌شود.
این استاد دانشگاه به این موضوع که مهاجرت در ایران زنانه یا خاکستری شده، پرداخت و توضیح داد: در سال‌های اخیر زنان و دختران مجرد بیشتر به سمت کشورهای اروپایی یا آسیایی حرکت می‌کنند. اکنون ۵ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم؛ همچنین ایران از نظر مهاجرت دانشجویی رتبه اول در جهان را دارد و از لحاظ توده‌ای رتبه چهار مهاجرت را در جهان به خود اختصاص داده که این کانال‌های مهاجرتی بیشتر شامل کانادا، آمریکا، استرالیا و آلمان است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه سیاست‌های جمعیتی در ایران هدفمند دنبال نشده و حتی در آینده نیز هدفمند دنبال نخواهد شد، افزود: سیاست‌های جمعیتی شامل مجموعه اقداماتی است که دولت‌ها در جهت کیفی کردن جمعیت خود انجام می‌دهند. متأسفانه ما نتوانستیم در رفع موانع ازدواج، تسهیلات بیمه، توانمندسازی جمعیت در سنین کار، تکریم سالمندان، باز توزیع فضای جغرافیایی جمعیت یا حتی تشویق ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری مداخله کنیم. سیاست‌های جمعیتی به‌طور مستمر شکل نگرفت، به‌طوری‌که دربندهای ۱ تا ۷  برنامه توسعه صحبت از جمعیت شده، اما نقش جمعیت کم‌رنگ یا بی‌اهمیت بوده است.

پژهان به لزوم ظرفیت جمعیتی اشاره کرد که باید در جمعیت‌شناسی لحاظ شود و توضیح داد: ظرفیت جمعیتی یک جامعه را با استفاده از منابع آن می‌توان ارزیابی کرد. با توجه به پنج مؤلفه ظرفیت جمعیتی شکل می‌گیرد، میزان زمین‌های حاصل خیز، میزان بارندگی، میزان معادن و ذخایر زیرزمینی، میزان توسعه صنعتی و تکنولوژی آن. بر این اساس لازم است بدانیم ظرفیت استانی و منطقه‌ای چقدر است تا بتوان میزان جمعیت مورد نیاز آن را تخمین بزنیم. درواقع بحث تراکم جمعیتی است که در هر کیلومترمربع چند نفر باید زیست کنند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر غلبه جنبه فرهنگی عدم تمایل به فرزند آوری تا جنبه اقتصادی، افزود: در حال حاضر زنان ما هزینه‌های زیادی بر زیبایی خود صرف می‌کنند که اگر آن‌ها را جمع کنیم حتی بیشتر از هزینه‌های فرزند آوری می‌شود.

پژهان با اشاره به اینکه خیلی از مسائل در کشور ما تحت تأثیر سیاست‌هاست، یادآور شد: مردم ما زیر بار طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نمی‌روند، چراکه بیشتر خانواده ها مخالف این هستند که دولت به خصوصی‌ترین مسائل زندگی‌شان ورود کند و بگوید فرزندی بیاورید یا خیر، ضمن اینکه با توجه به بدعهدی‌های دولت، مردم کمی نسبت به این وعده‌ها دل‌چرکین هستند.

این استاد دانشگاه در خاتمه با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید، اظهار کرد: از رئیس جمهور انتظار داریم تا برای زنان خانه‌دار شغلی فراهم کند تا از نظر اقتصادی توانایی فرزند آوری را داشته باشند. همچنین لازم است در جامعه برابری جنسیتی وجود داشته باشد که به مردان ما یاد بدهد وقتی یک فرزند متولد شد، وظایف و مسئولیت‌های تربیت فرزند را با همسرشان نصف کنند، در کنار همسران خود باشند، مرخصی بگیرند، در کارهای منزل به او کمک کنند. این موارد نیاز به یک برنامه مدون و بلندمدت برای فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به جامعه دارد.

۴٧٢٣١

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1537040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NL ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    18 0
    از دلایل مهاجرت دختران حجاب و عدم وجود فرصت های شغلی هست
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    10 1
    هر کسی توان داشته باشد قصد فرار دارد
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    8 0
    خوب معلومه همه قصد مهاجرت دارن به نظر من که مردها بیشترن دوما بی خیال جمعیت بشید 30 میلیون هم برای ایران زیاده کشش نداره نه آب نه خاک همه جا هم که خشک شده
  • مجتبی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 0
    کاش شرایطش رو داشتم میرفتم آذربایجانی جایی،مثلا در رفت و آمد بودم!حتی حرفشم نمیتونیم بزنیم چون سانسور میشه
  • محمد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 3
    احتیاج نیست وهابیت دشمن شیعه باشه وتلاش کند نسل شیعه منقرض بشه خود دولت نا خود آگاه این کار را داره میکنه دوتا دختر دارم ماندم چطور واز کجا براشون جهاز تهییه کنم با این همه گرانی
  • جوینی آیییی IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    10 0
    اگر این همه تبعیض علیه زنان در ایران وجود نداشت، هرگز کسی به فکر مهاجرت نمی‌افتاد. خصوصا که جمعیت دختران در دانشگاه بسیار بیشتر از گذشته است و زنان ایرانی بسیار موفق‌تر از گذشته هستند.
  • محمد IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    همه رفتنی هستیم
  • پیام IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    141 8
    من یه سوال دارم فرض کنیم جمعیت ایران 500 میلیون بود. بهرحال برای اینکه باز درصد جمعیت پیر کشور بالای 10 درصد نره باز مجبور بودیم 2/1 درصد در سال باروری به ازای هر زن داشته باشیم یعنی سالی 5 تا 6 میلیون نفر تا کجا باید جمعیت اضافه کنیم چون صد میلیارد هم که بشیم باز اگه جمعیت اضافه نشه اون درصد پیر میره بالای 10 درصد.با توجه به اینکه اب برای همین تعداد جمعیت هم بزودی نخواهد بود.از اونطرف هم ژاپن رو داریم که 50 ساله جمعیتش رو 100 میلیون مونده یا المان 50 ساله رو 80 میلیونه.چرا اونا مشکلی ندارنداز نظر اقتصادی.
    • پارسا علی عسکری IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      3 1
      چون ما مشکل اقتصادی داریم ولی اونا ندارن چون تحریم نیستن
    • ایلیا IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      4 1
      در واقع تکلیف خودمون با خودمون مشخص نیست،یه رو میگیم فرزند کمتر زندگی بهتر،یه روز میگیم فرزند بیشتر زندگی بهتر
    • امین IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      2 0
      چراش ساده هست و همه میدونن اگه احمق نباشن
    • میلاد IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 0
      اونا این مشکل با مهاجر حل کردن شرایط کشور ما جوری شده مهاجرینم دارن فرار میکنن خودمون باید مولد باشیم
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      اون کشورها مهاجر پذیر هستند
    • Rahmat IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      0 0
      درخدمتم برای کسانیکه میخان برن
  • DE ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 0
    اگر امکاناتش فراهم گردد ، ۸۵ میلیون آماده مهاجرت هستند ! به قول حکومتی ها هر کی دوست ندارد از ایران تشریف ببرد !!!
  • مهدی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 0
    سیاست ما چیزی جز بی تدبیری و دزدی نیست که ما دیدیم 60 تن طلا ملیونها سکه و میلیاردها دلار که اقایون خودشون مجوز دزدی رو دادن حالا دارن فیلم بازی میکنن که کجا رفته کی بوده .جم کنید این مسخره بازیارو .جوانان دیگه رقبتی به ازدواج ندارن و بعد توقع جمیت دارن
  • علی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 0
    ایشالا هممون بمیریم راحت بشید و به کاراتون ادامه بدید نمیخام این زندگی تاسف بارو
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    من که نمیتونیم اما اگه شما میتونید یا علی چون من اگه حدف بزنم دربه در عالم میشم از خودم میگم چون به خودم زورم میرسد آقا فکر نون باش خربزه آبه دادا
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 0
    با این وضعیت ایران 30 میلیون هم زیاده بی خیال افزایش جمعیت بشید کشش نداره اتفاقا باید کاهش پیدا کنه به حدود 30 و همونجا نگهش دارید در ضمن مهاجرات آقایون به مراتب بیشتره
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 1
    هزینه زیبایی زنان از هزینه فرزند آوری بیشتر است !!!!! یعنی بچه اینقدر کم هزینه است؟؟!!!!
  • ناشناس IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    با فشارهای حداکثری اقتصادی وفرهنگی که به مردم ومخصوصا بانوان شریف ایرانی وارد میشود به عمد کاری میکنند که ملت چاره ای جز مهاجرت ندارند تا کشور با تمام ثروت خدادادی ان دراختیار عده فاسد ودروغگو وتبهکار وخائن قرار بگیرد وبا بیرحمی به تاراج وچپاول ان بپردازنند زیرا برای ان زحمتی نکشیدندجز اینکه با دروغگویی وتزویر به ریاست وحکومت رسیدن ولی امید آزادی ورهایی همیشه جوانه خواهد زد
  • داود IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    8 1
    چرا فقط دختران ؟؟؟ از هر کی تو ایران بپرسی تمایلی به موندن نداره پیر و جوان و مرد و زن هم نداره
  • مهدی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    ۳۷ ساله مجردم با اینکه دلم میخواد تشکیل خانواده بدم اما خوشحالم که مدیون زن و بچه نیستم
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    شماانگیزع میبینی ک میگی نرو:/
  • سبدعباس یازاج IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    آفرین ،پیشنهاد ارائه شده کاملا منطقی به نظر میرسد.دولت باید هزینه زایمان،درمان مادر وکودک را حداقل به مدت ۱۰ سال رایگان انجام دهد.برای جلوگیری از مهاجرت خاکستری باید راهکارهای اساسی ارائه گردد.
  • یه زن IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 0
    مثلا بچه بیاریم که چی بشه ؟ بشه آیینه دق؟ وقتی تو کشوری زندگی میکنیم که ثانیه ای قیمتها بالا پایین میشه و همه چی گران میشه و پول ارزشش رو از دست داده بچه بیاریم که چی بشه ؟ با اینهمه هزینه پوشاک و شیر خشک که تازگیام شیرخشک هارو قایم میکنن که کسی نتونه بخره واقعا بچه داشتن عذابه حداقل توی این مملکت....
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 1
    خب بدرک خب به.....
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    تو این مملکت فرزندآوری برابر با تولید بدبخت و فقیر است
  • فقیر IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    شمامسولین برای همین بچه هابه اندازه کافی امکانات بدهیدنمیخوادبفکربچه هایی قرارنیست بدنیابیان باشین همین امروزرادریاب که فردادیراست
  • المیرا IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 2
    چقدرچرت وپرت میگیدتومحله ما ازدست بچه جانیست
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 11
    بزرگترین مشکل در عرصه کاهش جمعیت بر خلاف تصور همه کارشناسان، مشکل فرهنگی است. سبک زندگی غربی و دور شدن از ارزش های اسلامی و غربگرا شدن رسانه ها و مطرح شدن هرزه هایی به اسم سلبریتی، کار را به اینجا کشانده است.
  • امیر IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    کار برای زنان خانه دار پیشکشتان شماها مردان را هم خانه نشین خانه ای که دیگر وجود ندارد خیابان نشین کردید .
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    من یک دخترم و وطنم رو خیلی دوست دارم و معتقدم اونی که باید برا من نیستم
  • علی IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    7 0
    از همه بدتر این که همه کسانی که میروند از قشر تحصیل کرده و باهوش واقعی نه مدرک گرا هستند و در اینده اکثر مادرهایی که زیاد بچه می اورند از قشر کم هوش تر خواهند بود که بچه هایشان را باید برای کارگری صادر کرد
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    چنان شرایطی برای جوانان بوجود آوردیم که هر که بتواند از این مملکت میرود.شایسته سالاری شعاری بیش نیست.همه چیز رابطه ای است.مثلا .در کنکور دانش آموز کم استعداد بخاطر سهمیه ای که دارد وارد دانشگاه میشود
  • ناشناس IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 5
    متاسفانه پیشنهادات و راه حل های استاد دانشگاه بسیار پیش پا افتاده بود . زنان خانه دار شغل لازم ندارند. زنان خانه دار باید درآمد مردشان آنقدر کافی باشد که هم بتواند چرخهای زندگی را بچرخاند و هم بتواند برای آینده فرزندانش پس انداز داشته باشد .
  • گیتی NL ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 0
    هر چقدر جمعیت کمتر ازدواج و زاد ولد کمتر جامعه سکولارتر به روزتر و رفاه بیشتر
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    تاسف
  • حافظ IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    متاسفانه خشکسالی دشمن ودروغ سراسر ایران را گرفته به لطف..
  • بشیر US ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    تورم کمر همه رو شکونده امیدوارم همه مون از اینجا خلاص بشیم.
  • حجت IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    بهر حال خیلی بهتر که هرروز قیافه بهاره رهنما رو ببینیم .
  • CA ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    میتونی یک ملیون باشی ولی خوشبخت ،باهوش ومرفه واقتصاد جهان رو در دست بگیری ،میتونی یک ملیارد باشی که نود درصد پابرهنه وگرسنه وبدبخت که هرروز به بخت بدش لعنت بفرسته ،
  • محمدرضا IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    استاد اگر ناراضی هستن جمع کنن برن.
  • ایرانی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    6 0
    شما خوابید . مردم ایران اگر میتونستن حدودا۶۰درصد مهاجرت مهاجرت میکردن ای مسولین ببینید چکار کردید که این اتفاق داره میوفته بیدار بشید.....
  • ناشناس IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    1 1
    اولین دلیل ومهم ترین دلیل این مهاجرت فقط سد کنکوراست که این افراد نمیتونن رشته مورد علاقه شون رادرایران ادامه بدن. البته متاسفانه بیشترشون دنبال رشته پزشکی هستند که واقعا اشتباهه برای داشتن کشوری پیشرفته نیاز به علاقمندان به رشته های مهندسی وبخصوص ارج نهادن مهندسان است نه پزشکان. متاسفانه درایران به دلیل اینکه رشته پزشکی درواقع مافیای پزشکی اجازه ورود افراد بیشتری به این رشته رانمی دهند اولا به خاطر پول بیشتر، ارزش اجتماعی خیلی بیشترازاقشاردیگر، قدرت بیشتر ازاون طرف مردم بنده خدا باید چندین ساعت منتظر نوبت پزشک بنشینند من چندنفر رامی شناسم بنده خداها قبل ازاینکه به نتیجه برسن به دلیل تعلل درنوبت دهی دارفانی راوداع گفتن اصلا معلوم نشد سرطان چی چی داشتن. چراباید اینگونه باشد واقعا اون کسانی که درمدرسه ودانشگاه جز نفرات برتر هستند ولی درصف کنکور پدرشون دراومد نمی تونن به اندازه کسانی که قبول شدن موفق باشند. مسلما اینگونه نیست. پس چرامافیای بااین قضیه برخورد می شود. والله هروزیر بهداشتی در جمهوری اسلامی اومد این روند ومافیا راحفظ کرد. پزشک‌ها هم که انگار دماغ فیل افتادن.
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    5 0
    اگر باهاشون خوب رفتار می شد قطعا نمی رفتند
  • شهلا IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    3 0
    دختر و پسر و مرد و زن ندارد این مملکت را جهنم کردید همه فراری هستند
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    0 0
    حیف و افسوس
  • مهدی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    1 0
    مردم نه شغل درست و حسابی دارن نه آسایش بعد میگن بگذارید بچه دار شوید مسخره است
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    1 0
    منم میرم خسته شدم از هرروز نا امیدی دکتری دارم واینجا درآمدش بدون پارتی خرج رفت و آمد می میشه
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    2 0
    خانومه گفت دیگه هر کی ناراحته بره ...