۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰

بهمن کشاورز

 درمورد پرونده اسیدپاشی و قصاص مربوط به آن که اخیرا مطرح است چند نکته را باید مد نظر قرار داد. این درست است که وقتی با احساس به قضیه نگاه کرده و عکس قبلی این خانم را در کنار عکس فعلی او ببینیم، از نظر احساسی در شرایطی قرار میگیریم که هر اقدامی را علیه فرد مرتکب این کار، مباح میدانیم و اینگونه به آن نگاه میکنیم که باید قصاص شود؛ به خصوص اگر از دیدگاه خود این خانم به قضیه نگاه کنیم. این یک فرض قضیه است و در واقع از نظرگاه مردم عادی وقتی به این مساله بنگریم به چنین نتیجه‌ای میرسیم.

اما اگر بخواهیم وارد مسائل تحلیلی شویم؛ اولا باید گفت آمارها و بررسی‌های جدی که انجام شده نشان داده شدت و تشدید مجازات هرگز باعث جلوگیری از جرم نشده و بازدارنده نبوده است. شاید در کوتاه مدت و آن هم نه در همه موارد اندکی بازدارنده بوده اما در میان‌مدت و درازمدت تاثیری نداشته است.

دوم این که مجرمی که مرتکب جرم توام با خشونت می‌شود، طبیعتا در شرایط خاصی این اقدام را انجام می‌دهد مثلا کسی را می‌زند، می‌کشد، مجروح می‌کند و ... قاعدتا شاید در 50 درصد موارد یا حتی بیشتر در یک آن، این اتفاق می‌افتد. حالا این که ما جامعه را مخیر و مجاز کنیم که با مقدماتی به همان نقطه‌ای برسد که او رسیده بوده، یعنی جامعه بیاید با مقدماتی برنامه‌ریزی کند و آن شخص را قصاص عضو یا قصاص نفس کند، این قضیه جای تامل زیادی دارد.

ثالثا این مساله مطرح است که در نوع مجازات‌های قصاص از این نوع با توجه به بیم سرایت، حکم شرعی‌اش این است که اگر بیم سرایت وجود داشت باید تبدیل به دیه شود و البته این را هم باید در نظر داشته باشیم که مجازات حبس به ویژه با توجه به وضعیت زندان‌ها چیز کمی نیست.

به عقیده من صرف نظر از انعکاس خارجی این قضیه و این که دیگران چه خواهند گفت، نفس قضیه بسیار جای تامل دارد که ما با تمهید مقدمات و محاکمه به این نقطه برسیم که می‌خواهیم شخصی را سیستماتیک کور کنیم حتی با این احتمال که این عمل ممکن است به مرگ یا فلج او منجر شود.

به طور کلی در مسائلی که مربوط به حد است طبیعتا نمیشود ورود پیدا کرد چراکه حد خداوند است. در این مورد نیز درمورد حد اصلا متعرض نمی‌شویم. درمورد قصاص هم چون حق مردم است و حق‌ا... طبیعتا آن را هم نمی‌شود تعرض زیادی کرد و افراد را در موارد عمومی وادار کرد که از حقشان بگذرند یا این که رضایت دهند به چیز دیگری غیر از آنچه در قانون مشخص شده است. ولی باید به این نکته توجه کرد که در قصاص نفس یعنی وقتی ولی دم می‌آید کسی را که عزیزش را کشته، قصاص می‌کند، شخص را می‌کشند و قضیه تمام میشود ولی در چنین موردی که پیش آمده، کسی را کور می‌کنیم و زندگی او ادامه خواهد داشت. ممکن است گفته شود خود این شخص هم همین کار را با این دختر انجام داد و حالا باید پاسخگو باشد. این حرف در بدو امر ممکن است درست به نظر برسد ولی آیا ما به عنوان اجتماع حق داریم در مقام اعمال مجازات، با تمهید مقدمات بینایی‌ کسی را از او بگیریم و در جامعه رهایش کنیم!؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همدانی IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    سلام جناب کشاورز در متن شما تناقضی را یافتم که از یک طرف می فرمایید متعرض حدود الهی و حق الناس نمی شویم و از سویی به همان حدود تذکر می دهید. البته اگر در نحوه ی اجرای قصاص متذکرید که بیش از میزان صدمات به فرد مجرم آسیبی نرسد که همان دغدغه دستگاه قضا بود و فعلا متوقف شد.
  • ناهید IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    لطفا نظرت رو برای خودت نگه دار! این دیگه چه منطقیه؟ در مورد قصاص نفس، طرف میمیره و راحت میشه ولی در این مورد ما یک نفر رو کور میکنیم و بعد در جامعه رها میشه! واقعا هم دلیل شما هم خنده داره هم دردآور! قصاص حکم خداست و حق قانونی آمنه! اگر شما تعهد میدهید که در صورت بخشش آمنه فقط 7 سال از عمرت رو بدون چشم زندگی کنی آنوقت حرف بزن!
  • بدون نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    میخواهید از او یک تشکر هم بکنید . این حرف ها چیست . مقاله شما ارزش خواندن نداشت
  • یک ایرانی IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    یعنی مجرم می تونست دختر زیباروی مردم رو نابینا کنه و بی چهره در جامعه رها کنه و اون وقت قانون نمی تونه؟؟؟ دختر خودتون و یا نزدیکانتون بود هم همینطوری آسمون ریسمون می بافتید؟؟؟ شاید اسیدپاشی تو صورت اون بی وجدان دردناک باشه اما این حق آمنه هست که حس کنه قانون حامی اون هستش.هرچه به سر اون جانی بیاد بازتاب جرم کثیف و غیر انسانی خودشه و اجتماع و قانون مسئول سرنوشت اون نیست.
  • بدون نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    اقای حقوق دان من یک ادم عامی هستم ولی تا اندازه ای ازحق الناس وحق ا.. اطلاعات دارم وازشما یک سئوالدارم وجواب انرا به وجدان اول انسانی ودوم قضاییخودنان واگذار میکنم .ایا اگر ان دختر دختر خودتان بود هم چنین تحلیلهایی میکردی یا درسریعترین زمان ان میکردی که الان میخواهند بکنند؟.درضمن ایا این جای تامل شما متئثر از صحبتهای چند وقت پیش بهع اصطلاح حقوق بشریان غرب نیست؟>
  • بدون نام DE ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    جناب آقاي بهمن کشاورز يعني شما مي گوييد که اين جاني را بايد نه حبس کنيم و نه کور کنيم و با سلام و صلوات بفرستيم بيرون از زندان تا راحت زندگي کند. واقعا که بعضي مواقع علم زياد آدم را يک جورايي به پرت و پلا گويي وادار مي کند
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    بله، هم از نظر انسانی و هم جدانی و هم شرعی باید مسبب این حادثه به مجازاتش برسد . که اگر عادلانه تر به قضیه نگاه کنیم این مجازات کم هم هست و باید برخورد مشابه حادثه صورت بگیرد.
  • علی یگانه IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    دختر خودت بود چه.ایا استدلال شما فرق نمیکرد وایا درمقابل پول وکیل دختر میشدید انگاه از حق قصاص حمایت نمی کردید مرگ خوبه ولی واسه همسایی یه سوزن به خودت بزن ...
  • آزاد IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    به نام خدا قضيه قصاص در جامعه ما بر طبق اصول دين مبين اسلام يک و براي جامعه يک مسئله حل شده مي باشد و الان طرح اين مسائل موجب رفع اتهام و دليلي براي تبرئه نمي شود.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    اگه دختر خودت بود اونوقت..... لطفا منصف باشید
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    واقعا جای تعجب دارد که فردی مانند اقای کشاورز این حرف را بزند انقدر بر خورد با کلیه جرایم کم شده است که هر کسی دلش میخواهد در کاری میکند یعنی مجازات مجرم انقدر طولانی میشود که دیگر اثری از عواقب ان باقی نمیماند
  • محمد IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    آره، حق داریم
  • بدون نام IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
    0 0
    ?
  • بدون نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    0 0
    از سایت خبر آنلاین تقاضا دارم طی مصاحبه ای با جناب آقای کشاورز پیشنهاد ایشان را برای کاهش اسیدپاشی در جامعه سوال کنند. مشکلاتی که نابینایان در جامعه دارند جای خود.این هم قبول که می خواهید نابینایی را به جامعه اضافه نکنید.راهکار بازدارنده شما چیست ؟ شاید اگر با مجرمان برخورد شدید تر ی شده بود امروز شاید این شرایط نبودیم.
  • مدرس دانشگاه IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    0 0
    جناب آقای کشاورز مثل همیشه از مطلب کاملا عقلانی و نه احساسی شما لذت بردم.متاسفانه ما ملتی به شدت احساساتی، جوگیر و اسیر قضاوت های سطحی هستیم و تا وقتی اوضاع اینگونه است، حالمان بر همین مدار است که می بینید. موفق و پیروز باشید
  • norozi IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
    0 0
    به نظر من باید با هم ازدواج کنند وبچه از هم داشته باشند چون عشق باعث شده اینطور شود اقا ی کشاورز این را باید می گفت مسالمت امیز بود انشائالله
  • بدون نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
    0 0
    آقاي كشاورز صحبهاي منطقي وراهكارهاي اصولي را مطرح كردنداز ايشان تشكر مي نمايم
  • st IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
    0 0
    yeki az doostaye man ham hamin etefagh barash oftad ke alan vaghen khabari azash nadaram.hichjaa ham hata darmoredesh yek kalame nanveshte.kheili dardnake va bayad too jameye ma jolosh gerefte she.va hokme ghesas bishak moasere.age bekhaym inoori fek konim ke hich hokmi amale bazdarande nadare pas hamechi kheili rahat mishod.
  • st IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
    0 0
    yeki az doostaye man ham hamin etefagh barash oftad ke alan vaghen khabari azash nadaram.hichjaa ham hata darmoredesh yek kalame nanveshte.kheili dardnake va bayad too jameye ma jolosh gerefte she.va hokme ghesas bishak moasere.age bekhaym inoori fek konim ke hich hokmi amale bazdarande nadare pas hamechi kheili rahat mishod.
  • ننه عصمت IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    جناب آقای کشاورز،استاد محترم:در قرآن مجید که ارائه دهنده تمام راهکارها می باشد آمده است:چشم در مقابل چشم .گوش در مقابل گوش و.....حال حضرت عالی در مقابل نص اجتهاد می نمایید
  • DAVOUD IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
    0 0
    اسید پاشی یه کار وحشیانه است پس قانون دیگه نباید این کار وحشیانه رو باز تولید کنه بلکه باید مجرم رو اعدام کرد مثلا اگه یه قاتل زنجیره ای چند نفر رو تکه تکه کنه قانون نباید همین عمل حیوان صفتانه رو تداوم بده بلکه فقط با اعدام باید حق حیات رو از اون بگیره
  • بدون نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
    0 0
    اقای کشاورز ما باید باهنجار های خودمان زندگی کنیم و چه بسا که حق هم باشند . چرا باید برای دیگران زندگی کنیم . دنیا پذیرفته که هر عمل را با فرهنگ همان جا متعادل نمایند حتی اصول فنی و قالب بندی شده . چطور انتظار دارید ما از فرهنگ خودمان در برابر توجهات دیگران که شاید هم درست نسیت بگزریم
  • نيما IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
    0 0
    اين چه منطق و استددلاليه كه براي يه همچين ظلم بزرگي كه در حق يك دختر شده قصاص رو عادلانه نميدونه!!؟؟ قصاص عين عمليه كه اون به اصطلاح آدم در قبال آمنه انجام داده. تازه خيلي ملايم تر و لطيف تر هم هستش. وگرنه بايد اسيد به صورتش پاشيده ميشد تا حساب بي حساب بشن. بنظر من كور كردن با آمپول! هم عادلانه نبود چه برسه به اينكه بخوان فقط حكم زندان براش ببرن!! فعلن كه بخشيده شد اما اميدوارم توو همين دنيا يه جوري تقاصش رو پس بده.
  • بدون نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    مگر قرار نبود مجيد قبل از اجراي حكم بيهوش شود. چرا بيهوش نشده بود. مسئولين ميدانستند كه آمنه مجيد را خواهد بخشيد؟ آيا اين هم سناريويي ديگر است؟ آمنه را مجبور به رضايت كرده اند.
  • آرزو IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 1
    ممنونم از استدلال منطقی شما. " اگر دختر خودتون بود" ... این حرف دقیقا ناشی از دخالت احساس افراد هست. متاسفم که دوستان نمی خوان به مسائل منطقی نگاه کنن. البته این مساله در همه جای جامعه ما خودشو نشون می ده. مثلا تو رانندگی هامون. که اگر یه نفر برامون بوق بزنه باید بریم بپیچیم جلوش و ترمز کنیم و ... . بقیشو خود دوستان احساساتی ما بهتر می دونن. به هر حال خوشحالم که دیدگاه های منتقدانه به این مسائل هم مطرح میشه.
  • s.k IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    این از اونحرفایاست که ادم میمونه چی بگه تطفانظراتتون روببرید برایجزیره ادم خورا