جدول پرسشها و پاسخهای نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور

امیدسلیمی بنی: نشست دوازدهم دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه در شرایطی آغاز شد که بر خلاف نشستهای گذشته، غلامحسین محسنی اژه ای ترجیح داد بدون مقدمه به سراغ پرسش خبرنگاران برود.

دادستان کل کشور در این نشست درباره زندان زنان در قرچک ورامین توضیحات جالب توجهی داد. همچنین او درباره لایحه مبارزه با کودک آزاری که به گفته وی در دولت معطل مانده و همچنین رسیدگی به تخلفات قانونی دولت در قسمتهای مختلف قوه قضاییه مطالبی گفت.

وزیر اسبق اطلاعات همچنین درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی دانه درشتها توضیحات تکراری خود را ابراز کرد.

در جدول زیر مشروح پرسشها و پاسخهای سخنگو را می خوانید:

پرسش

رسانه

پیشینه

پاسخ

آیا قوه قضائیه و دیوان عالی کشور برنامه ای برای رسیدگی به تخلفات ریاست جمهور طبق بند 10 اصل 110 قانون اساسی دارد؟

خبر آنلاین

در روزهای گذشته شکایات متعددی از دولت توسط مجلس به قوه قضائیه رسیده است.

نامه های مختلفی از مجلس به قوه قضائیه رسیده و به بخشهای مختلف ارجاع شده است و در حال پیگیری می باشد.

برنامه قوه قضائیه برای رسیدگی به اتهامات اقتصادی جریان انحرافی چیست؟

روزنامه کیهان

رئیس قوه قضائیه هفته گذشته گفت که جریان انحرافی در مفاسد اقتصادی غوطه ور است و همچنین دادستان تهران خبر از مفاسد اقتصادی این جریان داده بود.

انحراف از نقطه ای شروع می شود و هر چه جلوتر می رود، مفاسد بیشتری به دنبال می آورد. دیده شده افراد انحرافی در ادامه راه به مفاسد اقتصادی هم رسیده اند. مفساد اقتصادی جریان انحرافی در حال رسیدگی است ولی نمی توان الان تا پایان رسیدگی به ابعاد و جزئیات این جریان رسیدگی کرد و دید چه میزان از این انحرافات روشن و مشخص شود. البته برخی از تخلفات اقتصادی را نمی توان به عنوان فساد اقتصادی عنوان کرد

آیا افزایش دیه در روزهای اخیر باعث نگرانیهایی در سطح جامعه شده، صحت دارد؟

شبکه خبر

افزایش نرخ دیه در روزهای گذشته از 45 میلیون تومان به 90 میلیون تومان باعث نگرانیهایی در سطح جامعه از جمله صنعت بیمه شده است.

دیه نفس و اعضا حق الناس است و در شرع داریم که اگر بخشش صورت گیرد، بهتر است. تصادف ممکن است برای هر کسی پیش بیاید که منجر به دیه شود. بهتر است ذی حق تا حد امکان ببخشد. در میزان دیه نفس دستگاه قضایی قسمت را بر اساس شرع و قانون پیش بینی می کند. تحقیقات دستگاه قضایی در سال 90 از وزارت جهاد و برخی دامداران استانها نشان داد صد نفر "شتر" بیش از 900میلیون ریال است و بر همین اساس، مبلغ دیه تعیین شد. با دولت صحبت شده که به خاطر فشاری که ممکن است بر صنایع بیمه و مردم به خاطر پرداخت حق بیمه بیاید، بخشی از این هزینه ها را دولت به عنوان یارانه بیمه، تقبل کند. البته اگر قیمت دیه بر اساس گوسفند یا گاو تعیین می شد، قیمت بسیار بیشتر می شد.

درباره کفایت یا عدم کفایت قوانین کودک آزاری چه نظری دارید؟

خبرگزاری پانا

در روزهای اخیر، موسی قربانی عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفته نیازی به تغییر قوانین مربوط به کودک آزاری در قوانین مربوط به خانواده نیست

یک لایحه ای را در قوه قضائیه برای این موضوع به دولت داده ایم که هنوز در دولت مانده است. امیدواریم با رسیدن این لایحه به مجلس، برخی از خلاءهای موجود در قوانین موجود برطرف شود. از طرف آقای بختیاری وزیر دادگستری نیز پیگیری کرده ایم تا زودتر به نتیجه برسد. در اجرا نیز از طریق سازمانهای متولی امر کودکان به خصوص بدسرپرستان و بی سرپرستان، به نحو مناسب تری رسیدگی کنند. البته باید فرهنگسازی مناسبی نیز در این زمینه صورت گیرد تا خانواده ها به مفسده این جرم به خوبی آگاه شوند.

چرا اجازه داده نمی شود فضای بازدید از زندانها باز شود تا مشکلات این بخش به صورت واقعگرایانه بررسی شود؟

خبرگزاری مهر

در روزهای اخیر، بحثهای متعددی درباره تراکم در زندانها و وضعیت نابسامان بازداشتگاه ها مطرح شده است. به خصوص رسانه های خارج از کشور روی زندان قرچک ورامین تمرکز کرده و اخباری را منتشر کرده اند.

به صراحت عرض می کنم در برخی زندانها تراکم داریم. بر همین اساس جهت حبس زدایی و تبدیل مجازاتها به غیر حبس تلاش می کنیم. تفکیک مجرمان مواد مخدر نیز در همین راستاست. بالاخره زندان با خانه انسان متفاوت است. با این حال محدودیتهای زندانهای جمهوری اسلامی از بیشتر زندانهای دنیا کمتر است، از جمله مرخصیها و ملاقاتهای حضوری، شرعی و کابینی که به زندانیها داده می شود، در زندانهای سایر کشورها نیست. به دلیل چیزهایی که روزهای اخیر درباره ندامتگاه "ری" در قرچک ورامین گفته می شود و وظایف ذاتی دادستانی کل، روز پنجشنبه به این زندان رفتم. سوابق نشان می داد که این زندان، مرغداری نبوده، سالها در اختیار بهزیستی بوده و به عنوان اردوگاه معتادان استفاده می شده. از سال 81 به قوه قضائیه واگذار شده و به عنوان مرکز حرفه آموزی و کاردرمانی از آنجا استفاده می شد. در سال 87 بازسازی مجدد شد و تعدادی از زندانیان مرد مربوط به مواد مخدر تا کمتر از یک ماه پیش،به آنجا منتقل شده بودند. به دلیل تفکیک استان البرز، وظیفه تفکیک زندانیهای ساکن کرج به این زندان محول شد. به همین دلیل تعدادی از زندانیهای زن زندان رجایی شهر کرج و برخی نیز از تهران به این زندان منتقل شدند. این کار چند حسن دارد: هیچ محکوم مردی در این زندان نیست و کادر زندانیان نیز زن هستند. این مقام قضایی تاکید کرد: "همه مواردی که در سایتهای ضد انقلاب بود، بررسی کردم. این زندان، مرغداری نبوده، بلکه متعلق به بهزیستی بوده و از سال 81 در اختیار قوه قضائیه بوده و تاکنون سه بار بازسازی در آن صورت گرفته است.مواردی که سایتهای ضد انقلاب منتشر کرده اند، خلاف واقع است و نباید به آنها توجه کرد. ضد انقلاب از قول کسی که تاکنون در این زندان نبوده، مطالب کذبی را نوشته، این زندان فروشگاه دارد و لوازمی در آن به فروش می رسد که تنها به درد خانمها می خورد.این زندان دارای هواخوری، فروشگاه، نمازخانه و کارگاه و 39 سرویس بهداشتی و 39 حمام است. دستور دادیم در این زندان نیز تفکیک زندانیان حتی المقدور بر حسب جرایم صورت گیرد.

آیا پس از عنوان شدن این که رهبری بیان داشتند عدالت چنانچه مناسب بوده، اجرا نشده، قوه قضائیه چه برنامه هایی دارد؟

خبرگزاری فارس

در بیانات مقام معظم رهبری آمده عدالت آن چنان که مناسب بوده، اجرا نبوده.

عدالت یک امر مقدس و ارزشی است. یکی از وظایف اصلی قوه قضائیه تحقق، گسترش و تعمیق عدالت در جامعه است. فرموده مقام معظم رهبری دراین باره، ناظر به یک دستگاه نیست. مجموعه حکومت، مردم و دولت باید تلاش کنند عدالت برقرار شود و همه از آن منتفع می شوند. ما همیشه تلاش باید بکنیم امروزمان از دیروز، بهتر باشد و در زمینه تحقق عدالت تلاش کنیم. فرمایشات مقام معظم رهبری ایجاد انگیزه و تحرک بیشتری می کند زیرا ایشان ولی امر است و وقتی مطلبی را می فرمایند باید اجرا شود. ایشان از افق بالاتری به مسایل نگاه می کنند و هر دستگاهی باید عملکرد خود را بررسی کند چه کارهایی کرده برای تحقق عدالت اجتماعی و فردی که چرا هنوز رضایتبخش نیست. عدالت اسلام مبتنی بر قراردادن حق بر موضع خود است و شناخت نسبت به مبدا و معاد در آن تاثیرگذار است و باید از خود افراد شروع شود. در این زمینه اگر مفسد اقتصادی دست اندرکار حکومت و وابسته به دولت باشد، باید بیشتر مراقبت کند.

برای رعایت حقوق زنان در دادگاه چه اقداماتی را داشته اید؟

روزنامه ایران

به مناسبت روز زن، مقام معظم رهبری سخنانی را درباره شان و منزلت زن فرمودند.

قوه قضائیه و دولت و بخشهای مختلف در سالهای گذشته و هم اکنون تمهیدات فراوانی را داشته اند. مشاوران خانم، مستشاران و مسئولان خانم برای معاضدتهای حقوقی در دادگاه ها و غیر دادگاه ها، حضور دارند و مجموعه حمایتهای حقوقی که از خانمها صورت می گیرد، نشان می دهد فعالیتها رضایتبخش است. هر چند برخی از پرونده ها نیاز به زمان دارد و نمی توان خیلی سریع به آن جواب داد. از جمله تقاضاهای طلاق که توسط خانمها داده می شود که اگر خیلی سریع درباره آنها تصمیم گرفته شود، خانمها پشیمان می شوند. در سالهای گذشته، قاضیهای زن درباره پرونده های خانواده استخدام شده اند و کار می کنند.

استفاده از رانت اقتصادی جریان انحرافی از جمله پریوش سطوتی، همسر دکتر فاطمی، چه اقداماتی کرده اید؟

روزنامه جهان صنعت

پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی، وزیر امور خارجه سابق دولت مصدق، در روزهای گذشته بازدشت

این خانم بازداشت شده اند و از لحاظ قانونی من نمی توانم به موارد اتهامی و جزئیات پرونده اشاره کنم. موارد تحقیقاتی انجام شده و با قرار مناسب، وی آزاد شده اند.

سرنوشت پرونده فائزه هاشمی به کجا رسید؟

روزنامه وطن امروز

گفته می شود فائزه هاشمی در گفتگو با یکی از سایتهای خارج از کشور در واکنش به فحاشی تعدادی از عناصر وابسته به بسیج گفته بود مملکت به دست اراذل و اوباش افتاده است.

دادستانی تهران برای این فرد احضاریه فرستاده و در حال رسیدگی است.

قطعی مکرر در مکالمات همراه اول و هزینه بالای مخابرات را پیگیری می کنید؟

روزنامه راه مردم

در روزهای اخیر اعتراضاتی از سوی مردم درباره افزایش نرخ مکالمات و سرویس دهی نامناسب مخابرات مطرح شده است.

به صورت مستقل دادستانی وارد نمی شود. مجلس باید پیگیری کند.

ابهامات برگزاری آزمون دستیاری امر قضا به کجا رسید؟

خبرگزاری ایسنا

گفته می شود در لیستهای مختلفی که در استخدام آزمون مطرح شده بود، ابهاماتی وجود داشته است.

90 نفر معترض به رد خود در مصاحبه ها و آزمون شفاهی بودند. در مراحل تجدید نظر و کمیته ویژه، اعتراضات در حال رسیدگی است.

درباره پرونده 30 جاسوس آمریکایی چه توضیحاتی دارید؟

شبکه جام جم

در روزهای گذشته وزارت اطلاعات از دستگیری 30 جاسوس در دستگاه های دولتی خبر داد.

کارشناسان وزارت اطلاعات در رسیدگی به این پرونده امنیتی نقش دارند. جزئیات این پرونده را به دلیل امنیتی بودن نمی توان منتشر کرد.

درباره قصاص اطراف به خصوص سوزندان چشمهای اسیدپاش ماجرای آمنه چه توضیحی دارید؟

شبکه جام جم

در روزهای اخیر برخی از کشورها و جریانات به قصاص چشمهای اسیدپاش در پرونده موسوم به آمنه، اعتراض کرده اند. این حکم به تعویق افتاده است.

این خانم 18 بار زیر تیغ جراحی رفته و بارها به خارج از کشور برای معالجه رفته. آمنه حق دارد به ما انتقاد کند. بررسی های دادستانی نشان می دهد حتما حکم قصاص درباره این اسیدپاش اجرا می شود و علت به تعویق افتادن نیز این است که در قصاص عضو، چون بیم سرایت می رود و ممکن است تمهیدات پزشکی که ضایعات دیگری برای محکوم ایجاد نکند، وجود ندارد و لذا متاسفانه این حکم عقب افتاده به محض فراهم شدن شرایط قصاص، حکم را اجرا می کنیم.

45/233     

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =