هفته گذشته ایمیلی از یکی از خوانندگان خبر آنلاین به نام "آرش حقانی "داشتیم این کاربرمشکل خود را با ما در میان گذاشته بود و نوشته بود :

"بنده از خوانندگان پر و پا قرص و مستمر خبرآنلاین می باشم و آن را یکی از بهترین منابع خبری برای کسانی چون من که در خارج از کشور اقامت دارند می دانم.به همین دلیل پیش از هر مطلب دیگری امیدوارم سپس ، قدردانی و خسته نباشد مرا پذیرا باشد.

همان طور که مطرح شد اینجانب (دانشجوی) ساکن خارج از کشور هستم و بزرگترین غم من و امثال من دلتنگی ایران و عزیزانمان است. متاسفانه پیگیری های من برای رفت و آمد به ایران عزیز کارساز نبوده، و قوانین غریب نظام وظیفه بر درد ها می افزایند.

دو سال است که به هر سازمان، نهاد و وزارتی که وجود داشته مراجعه کردم اما جز دلسردی دستاورد دیگری نداشتم.از آنجایی که خبرآنلاین خودش با ژورنالیسم واقعی انتظار ما را بالا برده، تصمیم گرفتم به عنوان آخرین تیر، کمان ام را در اختیار شما  قرار بدهم، بلکه شما بتوانید کمک ام کنید. چون می بینم در اینجا (آلمان) مطبوعات چه توانایی هایی دارند"

اما خبر آنلاین برای پیگیری مشکل این  خواننده با معاون مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی ناجا تماس گرفت و البته خبر های خوبی هم برای این دانشجوساکن آلمان دارد .

معاون مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور می‌توانند با حضور در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تقاضای معافیت پزشکی و یا معافیت تحصیلی کنند.

سرهنگ محمدرضا اکبر حلوایی گفت: با توجه به اینکه رسیدگی به وضعیت پزشکی مشمولان و بستگان آنان در خارج از کشور مقرر نبود با هماهنگی بعمل آمده با وزارت امور خارجه و به منظور رفاه حال هموطنان مقیم خارج از کشور پزشکان مورد تایید در شهر مونیخ آلمان تعیین شدند تا به وضعیت پزشکی ایرانیان مقیم خارج از کشور رسیدگی کنند.

مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور هم می توانند  در شهر مونیخ با مراجعه به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران خواسته خود را مطرح کنند که با معرفی آنان به پزشکان معاین مورد تایید، بررسی‌های اولیه پزشکی انجام و نتیجه معاینات به همراه مدارک برای طرح در شورای پزشکی از طریق وزارت امور خارجه به سازمان وظیفه عمومی ارسال خواهد شد.

وی گفت: سایر مشمولان ایرانی مقیم در سایر کشورها و همچنین شهرهای کشور آلمان ابتدا باید به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور یا شهر مورد اقامت خود مراجعه و خواسته خود را مطرح کنند که در صورت تایید بیماری توسط مراکز درمانی تعیین شده، مدارک از طریق نمایندگی رسیدگی کننده به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مونیخ ارسال و پس از بررسی اولیه مدارک توسط پزشکان معاین مورد تایید، مشمول یا بستگان وی برای انجام معاینات به مونیخ دعوت و در صورت تایید بیماری نتیجه معاینات به همراه مدارک برای طرح در شورای پزشکی از طریق وزارت امور خارجه به سازمان وظیفه عمومی ارسال می‌شود.

معاون مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی ناجا در مورد شرایط گرفتن معافیت تحصیلی می گوید دانشجویان خارج از کشور باید شرایط زیر را دارا باشند :

- پذیرش از دانشگاه خارج از کشور .

-تایید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و درخواست صدور معافیت تحصیلی از سازمان وظیفه عمومی ناجا.

-نداشتن غیبت مشمول.

-واگذاری ودیعه.

-دانشجوی انصرافی نبودن.

-اخذ مجوز از سازمان وظیفه عمومی.

که البته در حال حاضرمبلغ ودیعه ۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰ ریال است که به صورت نقدی، ضمانت نامه بانکی و یا وثیقه ملکی اخذ می شود.

او در پاسخ به سئوال ما در مورداین که به مشمولانی که به طور غیر مجاز از کشور خارج می شوند هم  آیا معافیت تحصیلی تعلق میگیرد می گوید "خیر ، معافیت تحصیلی صرفاً برای مشمولانی که به طریق قانونی از کشور خارج می شوند تعلق می گیرد."

و البته در آخر هم اضافه می کند که این افراد پس از پایان تحصیلات  حداکثر تا یک سال فرصت دارند خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنند.

 

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
    1 0
    خوش به حالت ما که نه کار داریم و نه تفریح تازه باید دو سال بریم پادگان ... حداقل شما از اون زندگی راحت یکم جدا میشین یکم تنوع...