خبرگزاری مهر نوشت:

با آتش سوزی مناطق جنگلی "امیر آباد" و "دارشاهی" در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد تراژدی بی پایان جنگل های دنا در سال جدید آغاز شد. 
آتش سوزی جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد سریالی است که هرساله در اواسط بهار آغاز می شود و تا پاییز ادامه دارد و حاصل آن مرگ تدریجی جنگل های کهگیلویه و بویراحمد است. امسال و در سال جهانی جنگلها نیز این تراژدی تکرار شد و عصر دیروز جمعه دو منطقه جنگلی "امیرآباد" و "دارشاهی" در آتش بی توجهی ها سوختند تا شاخ و برگ های سبز بلوطهای هزار ساله دنا، تنها پس از دوماه جوانه زدن، جوان مرگ شوند.

20 هکتار جنگل و مرتع طعمه حریق شد
فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اثر دو آتش سوزی همزمان در دو منطقه "دارشاهی" و "امیرآباد" در حوزه جنگل های دنا، در مجموع حدود 20 هکتار از جنگلها و مراتع طعمه حریق شدند. سرهنگ رحمت الله دین پرور افزود: هنوز خسارات این دو آتش سوزی برآورد نشده و کارشناسان منابع طبیعی در حال تعیین خسارتهای وارده هستند. حدود 120 نفر از نیروهای مردمی، سپاه، نیروی انتظامی، هلال احمر و منابع طبیعی، یگان حفاظت را در اطفای دو آتش سوزی دیروز یاری کردند. دین پرور با بیان اینکه علت این دو آتش سوزی در دست بررسی است، اظهار داشت: به احتمال زیاد بی توجهی گردشگران و یا چوپانان منجر به وقوع این دو آتش سوزی شده است.

شاخ و برگ درختان ابزار اطفای حریق
وی درخصوص شیوه اطفای حریق در دو آتش سوزی دیروز نیز گفت: این استان از ابتدایی ترین ابزارهای اطفای حریق محروم است و امدادگران در تمام آتش سوزیها و دو آتش سوزی دیروز، با شیوه سنتی و با شاخ و برگ درختان اقدام به اطفای حریق کردند. اغلب آتش سوزیهای جنگل و مرتع در این استان در ارتفاعات به وقوع می پیوندد که به دلیل صعب العبور بودن، بخش زیادی از جنگل و مرتع طعمه حریق می شود.

این استان کوهستانی است و 53 درصد مساحت آن را شیبهای بالای 27 درصد تشکیل می دهد و امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد و تنها بالگرد می تواند به تسریع در اطفا حریق کمک کند.

سال گذشته 190 آتش سوزی در جنگلهای استان به وقوع پیوست
به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان سال گذشته 190 مورد آتش سوزی جنگل و مرتع در این استان به وقوع پیوست که در نتیجه آن 560 هکتار از جنگلها و مراتع طعمه حریق شدند. کریم تباشیر گفت: به دلیل اینکه این استان از میزان بارندگی خوبی برخوردار است هرساله شاهد پوشش مرتعی مناسبی در استان هستیم که این مسئله گاهی خطر آتش سوزی را بیشتر می کند. عوامل متعددی از جمله سهل انگاری شکارچیان، چوپانان و گردشگران و ... در آتش سوزیها دخیل هستند و همچنین برخی افراد سودجو نیز به قصد تصرف و تصاحب اراضی منابع طبیعی کنار اراضی خود، عمداً منابع طبیعی را آتش می زنند.
56282

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =