با فروش اولین محموله بنزین در بورس کالا به حجم 20 هزار تن فروش بورسی فرآورده های در بورسهای کشور کلید خورد.

براساس واحد اطلاع رسانی بازار سرمایه اولین محموله بنزین در تلار کیش به قیمت هر تن 1012 دلار با حجمی معادل 20 هزار تن برای بازارهای صادراتی به قروش رسیدف قابل ذکر است در حال حاضر قیمت هر تن بنزین سوپر بر اساس نرخ فوب خلیج فارس بین 1014 تا 1016 دلار به فروش می رسد.

سیدعلی اکبر هاشمیان، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایراندر توضیح جزئیات این معامله گفت: شرکت پالایش نفت بندرعباس 20 هزار تن بنزین صادراتی خود را امروز در تالار بین المللی بورس کالای ایران در جزیره کیش عرضه کرد که این محموله در نهایت به قیمت یک هزار و 12 دلار در هر تن معامله شد.

سخنگوی بورس کالای ایران اظهار داشت: با معامله نخستین محموله صادراتی بنزین در بورس کالای ایران، بورس نفت به طور رسمی وارد فاز عملیاتی می شود.

هاشمیان گفت: به این ترتیب با معامله بنزین، فاز سوم و نهایی بورس نفت نیز تکمیل شده و در قالب بورس کالا به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران متعهد شده است ماهانه حداقل 30 هزار تن بنزین صادراتی خود را در بورس کالا عرضه کند که این رقم بتدریج با راه اندازی طرح های جدید پالایشی در کشور افزایش خواهد یافت.

وی همچنین تاکید کرد: بورس کالا آمادگی کامل خود را برای عرضه نفت کوره و نفت خام نیز اعلام کرده است که به محض آمادگی نهایی وزارت نفت، این کالاها روی تابلوی بورس قرار خواهد گرفت.

به این ترتیب قیمت اولین محموله بنزین فروش رفته ایران که برای عرضه دربازارهای جهانی خریداری شده است هر لیتر 75 سنت قیمت گذاری شد یعنی بر اساس نرخ رسمی دلار (اعلام شده از سوی بانک مرکزی) رقمی حدود 791 تومان که 9 تومان ارزان تر از بنزین سوپر عرضه شده در بازار داخلی است.

/222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =