یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، با انتقاد از افرادی که از جایگاه خود سوء استفاده کرده و چندین پست و مقام همزمان را برای خود تعریف کرده​اند، آن​ها را انحصارطلب خواند که در جامعه ما باب شده است.

به گزارش خبرآنلاین از قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز و در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با انتقاد شدید از افرادی که با سوء استفاده از موقعیت شغلی خود چندین پست و مقام را همزمان در اختیار گرفته​اند، گفت: این کارها در حالی است که بسیاری از جوانان در به در دنبال کار می​گردند. این رویکرد جامعه را نسبت به برخی از مسائل بدبین می​کند.

این استاد حوزه با اشاره به آیاتی از قرآن و بیان ویژگی​های افراد «محسن» که مثلا در مجالس برای دیگران جا باز می​کنند، اظهار داشت: اسلامی که می​گوید در مجالس جا برای دیگران باز کنید، به طریق  اولی نمی​گوید در زمینه دریافت مسئولیت و شغل​ها، جا برای دیگران باز کنید؟

این مرجع تقلید، تصریح کرد: امروزه برخی 10 الی 20 پست و مقام برای خود گرفته​اند و این درحالی است که عده زیادی از جوا​ های لایق و تحصیل کرده ما در به در دنبال کار می​گردند و بیکارند.

وی تأکید کرد: افرادی که با سوء استفاده از موقعیت و قدرت خود چندین مسئولیت و پست و مقام برای خود تعریف کرده اند، افرادی هستند که این شغل​ها ورا احتکار کرده​اند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که چنین اقداماتی از تفکراتی نشأت می​گیرد، در تشریح این تفکرات گفت: افرادی با این تفکر می​گویند من فقط لایق هستم، که البته این تفکر، تفکر کبر و خود برتر بینی است که از بدترین صفات است و همین تفکر ابلیس را بدبخت کرد و از درگاه خدا بیرون کرد.

وی دومین منشأ بروز چنین تفکراتی در این افراد را حرص و طمع عنوان و اظهار کرد: چنین فردی می​خواهد همه منافع برای خود و گروه خودش باشد. قطعا کسی که 10 تا 15 پست و مقام یا شغل همزمان دارد، از حرص و طمع و روحیه انحصار طلبی برخوردار است که این یکی از بدترین رذائل اخلاقی است.

وی در بیان علت دیگر بروز چنین تفکراتی در این افراد، گفت: این افراد فکر می​کنند باید گروه خودمان پست و مقام های بیشتری را در اختیار داشته باشد، حال آن که باید از چنین فردی پرسید که آیا باید همه منافع برای شما باشد؟ متاسفانه این فرهنگ، بد و نازیباست که در جامعه امروز ما متأسفانه وجود دارد و عامل مشکلات بسیاری نیز شده است.

 وی به نتایج ترویج این تفکر نازیبا در جامعه امروزی ما پرداخت و ابراز داشت: یکی از نتایج، این است که آن شخص انحصار طلبی که تمام آن کارها و مسئولیت​ها را برای خود تعریف کرده، کار را خراب می​کند. این گونه اقدامات در حالی که بسیاری از افراد تحصیل کرده ما از داشتن حداقل های شغلی محروم اند، باعث ایجاد کینه و بدبینی نسبت به بسیاری از مسائل می شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره مجدد به خصلت​های افراد «محسن» که در قرآن ذکر شده است، و تأکید بر ترویج آن​ها در جامعه گفت: افرادی که چندین مسئولیت را به صورت همزمان گرفته​اند باید بگویند من که شغلی دارم، بگذارم دیگران شغل را به دست بگیرند.

وی با بیان این که این​ها مسائل مهمی است که درفرهنگ اسلامی ما وجود دارد، اما متأسفانه در فرهنگ اجتماعی ما هنوز پیاده نشده است، اظهار داشت: امیدوارام رفته رفته فکرهایمان وسیعتر شود و مسائل جناحی را کنار بگذاریم؛ به فکر همه باشیم تا خدا راضی شود.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =