انتقادهای استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز به برخی مدعیان دروغین عرفان

استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز گفت: این مدعیان دروغین عرفان تصور می کنند عرفان بازی با کلمات و خیال پردازی است.

به گزارش خبرآنلاین استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز با اشاره به عمل به واجبات و مستحبات و پرهیز از مکروهات و محرمات به عنوان سرلوحه اخلاقی آیت‌الله بهجت، تبعیت مطلق ایشان از شرع اسلام را مورد تأکید قرار داد.

دکتر قاسم کاکایی در ادامه گفت: عرفان یک بعد عملی دارد و یک بعد نظری و آیت الله بهجت در بعد عملی تبعیت کامل از شریعت داشتند و معتقد بودند در بعد معرفتی تا به چیزی به یقین نرسیده باشیم دنبال آن نرویم. لذا باید به آن چیزی که علم داریم عمل کنیم و در این صورت خداوند به آن چیزهایی که علم ندارید آنها را هم به شما می‎شناساند. باید معلومات خود را عمل کنیم و به دنبال عرفانهای کاذب از نوع خیالپردازیها و چیزهای خارق العاده نرویم در این صورت خدا هم چیزهایی که نمی‌دانیم برایمان معلوم می‌سازد..

دکتر قاسم کاکایی به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت آیت الله بهجت در خصوص ویژگی معرفتی و اخلاقی ایشان گفت: ویژگی مهم معرفتی ایشان عرفان فقاهتی بود یعنی عرفان ناب شیعی، که راه عرفان را در تبعیت مطلق از شرع می‌دانستند.

این استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز به نقل خاطره‌ای از ایشان پرداخت و اظهار داشت: مرحوم بهجت و نجابت از شاگردان حضرت آیت الله سید علی قاضی استاد اعظم عرفان زمانه خود بودند. آیت الله نجابت نقل می‌کردند که روزی همراه آیت الله بهجت در محضر استاد قاضی بودیم آیت الله بهجت که در آن موقع یک طلبه جوان بودند به حضرت آیت الله قاضی گفتند که عده‌ای با سعایت از تدریس شما به پدرم از محضر شما بد گفتند و پدرم که در ایران بود به من نامه نوشت و مرا از محضر کلاسهای شما منع کرد، وقتی ایشان به استاد گفتند که چنین مسئله‌ای برایم پیش آمده آیت الله قاضی گفتند که از محضر مرجعی که تقلید می‌کنید بپرسید.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه اخلاق و عرفان یادآور شدند: آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی مرجع تقلید آیت الله بهجت او را به اطاعت از پدر و اجابت خواسته او مکلف دانستند. مرحوم بهجت علیرغم اینکه علاقه وافر به حضور در کلاسهای آیت الله قاضی داشت خواسته پدر را اجابت کرد و از دروس عرفانی این استاد بی بهره ماندند. خداوند هم به همین خاطر به ایشان عنایت کردند و ایشان به آن مقام والای عرفانی دست یافتند.

/6262
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =