۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۹

یک استاد دانشگاه آمریکایی اظهار داشت دورنمای جنگ در لیبی حمام خونی است که ما به راه انداخته ایم که می توانست نباشد.

فارین پالیسی طی مقاله ای به قلم استفان والت استاد دانشگاه هاروارد نوشت:سوالی که پیش می آید این است که اگر این جنگ را ببریم آیا بازی هزینه و سود به نفع ما بوده است. رابرت گیتس در آخرین گزارش خود در جامه وزیر دفاع تاکید کرده بود که این جنگ تا کنون 750 میلیون برای ایالات متحده هزینه برداشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه این رقم در قیاس با سایر جنگ ها چندان چشمگیر نیست اما برای لیبی که هنوز هیچ موفقیتی را برای آمریکایی ها سند نزده این رقم هم بسیار است ،توضیح داد بحث دردسر ساز تر دیگری که در این میان مطرح است ضرری است که لیبی از دخالت ناتو و نیروهای امریکایی متحمل شد . نتیجه این بازی می توانست متفاوت باشد اگر خارجی ها دست به کار نشده بودند . در حال حاضر نتیجه این بازی جنگ داخلی است که در آن هزاران نفر حداقل جان خود را از دست داده اند . این جنگ هنوز تمام هم نشده است.

والت بر این اعتقاد است که ریسک قتل عام هایی که تا کنون انجام گرفته می توانست صفر باشد . در این فضا می توانیم ادعا کنیم که این جنگ از همه نظر نامشروع بود . باراک اوباما اندک اندک به ضرب الاجل 60 روزه ای نزدیک می شود که برای جنگ در لیبی تعیین شده بود.26149

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =