گفت و گو با سید مهدی سجادی رییس اتحادیه گرمابه دارن، سونا و ماساژ.

 سید مهدی سجادی، رییس اتحادیه گرمابه داران، سونا و ماساژ تهران میانه های اردیبهشت در کافه خبر حضور پیدا کرد و به بررسی آخرین وضعیت اتحادیه تحت مدیریت خود پرداخت. سجادی مشکل این روز های واحد های صنفی گرمابه دار را افزایش قیمت حامل های انرژی عنوان کرد و اعتقاد دارد پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کرد و این افزایش قیمت واحد های تحت نظارت او را با مشکل مواجه کرده است. متن این گفت و گو را در ادامه خواهید خواند:

 

طی سال های اخیر و با رشد تکنولوژی و توسعه واحد های مسکونی تعداد گرمابه های شهر به شکل چشم گیری کاهش پیدا کرده است. این موضوعی است که با نگاه به خیابان های شهر و کوچه پس کوچه های آن می توان آن را لمس کرد. سوالی که به عنوان آغاز بحث می خواهم مطرح کنیم این است که در ابتدا یک روندی از فعالیت های حال حاضر اتحادیه تحت مدیریت خود مطرح کنید؟

آمار ما فقط از تهران است که بر اساس آن در حال حاضر حدود 190 حمام فعال داریم. دو حمام هم که جواز آن به نام خودم هست فعال است.

گرمابه داری این روزها سود ده است؟

معمولا در فعالیت اقتصادی هر کاری سود ده نباشد معقول نخواهد بود ولی متاسفانه در بحث گرمابه داری مشکل این است که 90 درصد گرمابه های موجود رابطه مالک و مستاجر است. قراردادی کهمیان این دو نفر یا حتی چند نفر منعقد شده دال بر این است که حق بر تغییر کاربری وجود ندارد. مالک قید کرده است که شما حق هیچ کار دیگری نخواهی داشت لذا مستاجر حق ندارد یک آجر جا به جا کند و باید همان حمام را نگه دارد.

رونق یک بنگاه اقتصادی استقبال از کالا و خدماتی است که آن بنگاه ارائه می کند. خدماتی که گرمابه داران این روز ها ارائه می دهند آنقدر متقاضی دارد که رونق را به همراه داشته باشد؟  

به هر حال گرمابه ها بی مشتری نیست. یعنی ضرر ده نیست اما سود عالی و رضایت بخش نمی دهد.

آن رونقی که در گذشته وجود داشته است دیگر وجود ندارد؟

اصلا قابل مقایسه نیست. در واقع پیک فعالیت ما سال پیش از انقلاب و زمان انقلاب بود که نفت در ایران کم شد. در زمان جنگ هم گرمابه ها از رونق خوبی برخوردار بود. از 15 سال پیش به این طرف که تهران از نعمت گاز شهری برخوردار شد این سیر نزولی آغاز شد و تعداد مشتری ها به شدت پایین آمد. آن زمان 1400 حمام فعال بود که با و سعت های بالا فعالیت می کردند. در حال حاضر هم این رقم به حدود 190 واحد رسیده است.

کنار واژه گرمابه در اتحادیه تحت مدیریت شما سونا و ماساژ هم اضافه شده است. این موضوع از چه قرار است؟   

سازمان بازرگانی یا هیات عالی نظارت برای ارتقای سود دهی و درآمد زایی این صنف آمدند گفتند شما حق دارید در واحد صنفی خود سونا هم بسازید. تقریبا یک حمام یا نهایت دو حمام این کار را کردند. وقتی سونا هایی در کنار استخر دارید که زیر نظر سازمان تربیت بدنی است قاعدتا مراجعه به گرمابه برای سونا وجود نخواهد داشت. این کار سازمان تربیت بدنی غیر قانونی است و من با استدلال این را مطرح می کنم. به هر حال سونا هایی جدید التاسیس کنار استخر وجود دارد که در این شرایط قطعا کسی به حمام برای سونا مراجعه نمی کند. لذا این پروژه جواب نداد.

استخر در زیر مجموعه اتحادیه شما جایی ندارد؟   

مجوز تاسیس استخر را فقط سازمان تربیت بدنی صادر می کند.

چندی پیش نامه ای از اتحادیه گرمابه داران انشتار پیدا کرد که سراسر اعتراض به تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر فعالیت گرمابه داران بود. ماجرا را برای ما توضیح می دهید؟

هنگامیکه موضوع هدفمند کردن یارانه ها در جامعه مطرح شد ما یک نامه برای رییس مجلس شورای اسلامی نوشتیم و اعلام کردیم وضعیت ما نا مساعد است. هشدار دادیم گرمابه داران با 3 حامل انرژی یعنی برق، آب و گاز طرف هستند و هدفمند کردن یارانه ها آن ها را زمین خواهد زد. از سوی دیگر سازمان بازرگانی ادعا کرد طرح کارشناسی می شود و از اتحادیه ما و وابسته به ما دعوت کردند تا نقطه نظرات مان را مطرح کنیم. همگی گلایه مند بودند و من هم از وضعیت نا بسمان در آینده هشدار دادم. مشکل این بود که ما را خیلی نمی دیدند. یعنی به دلیل کم بودن واحد های گرمابه داری ما را زیاد جدی نگرفتند. ما به پایین ترین دهک های جامعه سرویس می دهیم. مشاهده کنید چه افرادی در حال حاضر به گرمابه مراجعه می کنند؟ 99 درصد واحد های مسکونی حمام و گاز دارند. کارگرهای میادین میوه و تره بار، کار گرهای افغانی، مسافران رهگذری و سربازان طیف مراجعه کننده به گرمابه داران هستند. شعار دولت هم این است که می خواهد از مستضعفان حمایت کند بنا براین توقع داشتیم  ما و مشتری هایمان را مشاهده کنند و هدفمند کردن یارانه ها برای گرمابه داران اجرا نشود. در حالیکه طی یک ماه قبض 50 هزار تومانی گرمابه به 800 هزارتومان تبدیل شد. گاز 40 هزار تومانی هم به 400 هزار تومان رسید. گرمابه داران نتوانستند قبض های خود را پرداخت کنند و در حال حاضر 99 درصد گرمابه داران از 3 تا 6 میلیون بدهکار هستند. روزی نیست که مسئولان گرمابه های شهر تهران به زنگ نزنند و نگویند چه گار باید بکنیم؟ البته حق دارند. سال 1320 صنف ما بر اساس شواهد موجود به ثبت رسیده است.

فکر کنم جز قدیمی ترین اتحادیه های کشور باشید؟

 دقیقا همینطور است. در حال حاضر حمام قبله ما در بازار از زمان قاجار است یا حمام مهدیخانی در بازار جز اماکنی است که میراث فرهنگی روی آنها دست گذاشته است. توقع ما بود صنفی با این قدمت مورد توجه قرار بگیرند. ما 10 هزار عضو که نداریم فقط 190 عضو داریم. یک سمت موضوع این است که ما 190 عضو داریم اما سمت دیگر موضوع این است که به پایین ترین سطح مردم خدمت رسانی می کنیم. توقع مان این نبود که مجانی به ما سرویس دهند و فقط انتظار داشتیم گران نشود. نرخ ما 1600 تومان است که ما به طور غیر قانونی آن را 2000 تومان کردیم.

نگران نیستید از این که 400 تومان غیر قانونی افزایش قیمت داده اید؟

هنوز در جامعه ما افرادی هستند که انصاف داشته باشند که نمونه آن مسئول بازرسی اصناف آقای اسکندری است. من نامه ای به ایشان دادم و نسبت به وضعیت نا مساعد مان هشدار دادم. باور کنید اعضای ما به مرحله جنون رسیده اند. پیر مرد با سن 60 تا 70 سال می آید جلوی من می نشیند و گریه می کند که با این افزایش قیمت ها من چگونه درآمد زایی کنم.

به طور معمول روزانه چند نفر به گرمابه مراجعه می کنند؟  

تعداد را باید در کل هفته در نظر گرفت چرا که شنبه تا چهارشنبه مراجعه کننده زیاد وجود ندارد اما در دو روز آخر هفته مراجعه کننده ها زیاد می شوند.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =