۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۴

مصطفایی، وکیل یک محکوم به قصاص معتقد است دستور توقف اعدام در آغاز کار آیت‌الله لاریجانی، بسیار امیدبخش است.

آذر مهاجر: صبح دیروز بهنود شجاعی که در 17 سالگی مرتکب قتل شده بود برای بار چندم تا پای چوبه دار رفت اما این بار به دستور آیت‌الله لاریجانی که تنها سه روز است به سمت رئیس قوه قضائیه منصوب شده، موقتاً از اعدام نجات پیدا کرد. محمد مصطفایی وکیل بهنود شجاعی به محض اطلاع از این خبر به زندان اوین رفت. مدیر دفتر اجرای احکام دادسرای جنایی در مورد وضعیت بهنود به مصطفایی گفت حکم بهنود به دستور آیت‌الله لاریجانی اجرا نمی‌شود. مصطفایی معتقد است این حکم در آغاز کار آیت‌الله لاریجانی، بسیار امیدبخش است.

آقای مصطفایی مگر قبلاً اولیای دم رضایت نداده بودند که بهنود اعدام نشود؟
بله. بهنود چندبار با پادرمیانی افراد خیری چون عزت‌الله انتظامی، شهاب رضویان، کیومرث ‌پوراحمد و بسیاری افراد ناشناس دیگر از مرگ نجات پیدا کرد اما هر بار این افراد توانستند به صورت شفاهی اولیای دم را راضی کنند و چون این رضایت‌ها مکتوب نشدند، دستگاه قضایی اجرای حکم را مجدداً به جریان انداخت.

یعنی قانون رضایت‌های شفاهی را نمی‌پذیرد؟

نه تنها در مورد بهنود بلکه در بسیاری موارد اولیای دم رضایت خود را در حضور افراد خیر، وکلا و خانواده فرد محکوم، اعلام کرده بودند اما بعد این رضایت را پس گرفتند و یا درباره‌اش سکوت می‌کردند. من در این باره از آیت‌الله مکارم‌شیرازی استفتاء کردم و ایشان گفتند که اگر رضایت در حضور شهود صورت بگیرد قابل برگشت نیست. من این فتوای ایشان را به مرجع قضایی هم اعلام کردم اما مورد توجه قرارنگرفت و بار دیگر اعدام بهنود در دستور کار قرار گرفت.

توقف اعدام بهنود این بار به دستور ریاست جدید قوه قضائیه انجام شده. چقدر امیدوارید او برای همیشه از مرگ نجات پیدا کند؟

خوشبختانه امروز بعد از شنیدن خبر دستور توقف اعدام از طرف آقای لاریجانی خیلی خوشحال شدم. من سخنان ایشان را در مراسم معارفه با دقت گوش کردم و امیدوار شدم. احساس کردم ایشان فرد لایق و دلسوزی هستند که در عین حال با قدرت عمل می‌کنند و اگر در قوه قضائیه با همین روال پیش بروند، با توجه به تفکر و دیدگاهی که دارند مشکلاتی که دستگاه قضایی با آن دست به گریبان است برطرف خواهد شد.

آیا این دستور آقای لاریجانی و توقف اعدام بهنود می‌تواند سرآغازی باشد برای حذف اعدام نوجوانان مجرم از قانون؟

من از آقای لاریجانی به خاطر توقف اعدام بهنود متشکرم و خوشحالم این اتفاق افتاد. امیدوارم واقعاً این اتفاق در راستای تصویب لایحه‌ای باشد که در کمیسیون حقوقی مجلس تهیه شده است. اعدام کوکان و نوجوانان از این بابت نگران‌کننده و حساسیت‌زاست که آنها در حین ارتکاب جرم از رشد عقلی و منطقی کافی برخوردار نبوده‌اند و با تأمل بر رفتار و اعمال کودکان می‌شود دریافت که حتی در صورت ارتکاب به جرائم سنگین هم مستحق مجازات اعدام نیستند. احتمالاً با همین دیدگاه لایحه رسیدگی به جرائم اطفال در کنار لایحه مجازات اسلامی در کمیسیون حقوقی مجلس تصویب شده و امیدوارم در صحن علنی مجلس هم به تصویب برسد. در هر دو لایحه مجازات افراد زیر 18 سال مورد توجه قرار گرفته است. البته اجرای این لوایح به عنوان قانون بعد از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان انجام خواهد شد.

پس شاید بتوان گفت توقف اعدام بهنود شجاعی و چند نوجوان دیگر به این دلیل باشد که مراجع منتظر تصویب نهایی این لوایح هستند؟

امیدوارم همین طور باشد. جان انسان‌ها آنقدر ارزش دارد که تا طی شدن تشریفات تصویب یک قانون صبر کنیم. هر چند در لایحه رسیدگی به جرائم اطفال‌ بندی هست که قصاص نوجوانان مجرم را با توجه و در نظر گرفتن رشد عقلانی آنها مجاز می‌شمارد و من با این بند مخالف هستم اما حتی تصویب قانونی با این شرط هم می‌تواند به نفع نوجوانان باشد. مخصوصاً نوجوان‌هایی که در زندان به سر می‌برند و منتظر هستند تا 18 ساله شوند و مجازاتشان کنند. نکته‌ای که باعث امیدواری بیشتر می‌شود این است که آقای لاریجانی قبلاً در شورای نگهبان بودند و حالا رئیس قوه قضائیه هستند و همچنین آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی هم که قبلاً رئیس قوه قضائیه بودند به شورای نگهبان رفته‌اند. تعامل این دو نفر می‌تواند برای قوه قضائیه و تصویب قوانین کارگشا مؤثر واقع شود. آیت‌الله لاریجانی با تفکر و استدلال خوبی که دارند می‌توانند در موارد بسیار و از جمله برای کودکان و نوجوانان مجرم باب خیری را بگشایند. درباره اجرای حقوق بشر در ایران به آقای لاریجانی امید زیادی داریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =