۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵

ایسنا نوشت:

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: حدود 20 درصد خودروهای تهران مشکل دودزایی دارند.

سردار حسین رحیمی در نشست «معافیت تهران از هوای پاک» با اشاره به اینکه در بحث آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهرها با مشکلات جدی مواجه هستیم، گفت: یکی از مهمترین علل این مشکلات عدم اجرای صحیح قانون فعلی است.

وی افزود: متاسفانه هنوز در شهر تهران خودروهایی عبور می‌کنند که وقتی آنها را در یک محور بزرگراهی می‌بینیم با توده‌ای از دود و آلایندگی مواجه می‌شویم.

رییس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه حدود 20 درصد خودروهای تهران مشکل دودزایی دارند، افزود: متاسفانه در شهری زندگی می‌کنیم که بسیاری از موتورسکیلت‌هایش بین 4 تا 8 برابر یک خودرو آلایندگی وارد هوا می‌کنند و برخی از آنها نیز در زیرپله‌ها سرهم می‌شوند!

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در بحث کنیستربا تلاش پلیس مشکل مرتفع شده است، گفت: در عین حال در بحث کاتالیست مشکل خودروها حل نشده و علیرغم اینکه مشکل را همگان می‌دانند هیچ‌کس برای حل مشکل پای کار نیامده است.

رحیمی تصریح کرد: باید دستگاه‌های ذیربط و کمیته‌هایی تشکیل شوند تا سهم هر سازمان در کاهش آلودگی هوا مشخص شده و هر سازمان نسبت به انجام سهم خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد هنوز خودروهایی در تهران هستند که سی سال از عمر آنها گذشته و حجم بالای آلایندگی را وارد پایتخت می‌کنند.

مهندس وحید نوروزی ـ معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ـ نیز در این نشست جمله خود را با" انالله و انا الیه راجعون" شروع کرد و با اشاره به معافیت پنج ساله خودروهای نو از دریافت معاینه فنی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، گفت: مردم قاعدتا هیچگاه مقصران این عقب‌گرد را نمی‌بخشند.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت: در قرآن آمده است" هر کسی جان یک انسان را نجات دهد گویی یک جامعه را نجات داده است" لذا این سوال مطرخ است که آیا کسی که جان یک انسان را به خطر می‌اندازد جان یک جامعه را به خطر نیانداخته است؟

در ادامه این نشست دکتر یوسف رشیدی ـ مدیرعامل شرکت کنترل هوای تهران ـ نیز با اشاره به اینکه امسال هیچ روز پاکی در پایتخت نداشتیم، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد 31 روز امسال کیفیت هوا در شرایط «سالم» و 21 روز «ناسالم» و یک روز «بسیار ناسالم» بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود دو سال قبل دستوالعمل جدید مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران تدوین و به شورای عالی ترافیک جهت تصویب ارائه شد، گفت: دو سال است که وزارت بهداشت قرار است یک جدول را در خصوص ارتباط بین استانداردهای جدید و شاخصه‌های آلایندگی در این خصوص ارائه کند که هنوز این امر محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت کنترل هوای تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد یا وزارت بهداشت جرات این کار را ندارد و یا اینکه مسامحه می‌کند، چرا که اگر این جدول را ارائه کند هر روز هوای تهران یا در شرایط هشدار است یا اضطرار است و یا حداقل 10 درصد روزهای سال در بحران قرار داریم.

رشیدی با اشاره به اینکه باید فکری جدی برای کاتالیست خودروها شود، گفت: ازبین رفتن کاتالیست خودروهای کاربراتوری آلایندگی آنها را 20 تا 25 درصد و انژکتوری تا 80 درصد افزایش می‌دهد، از سوی دیگر در صورت افزایش آلایندگی خودروها احتمال بازگشت آلاینده‌های حذف شده از هوای تهران مانند مونوکسیدکربن مجددا وجود دارد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =