«در ستایش بی‌سوادی» عنوان یکی از مقالات چهارگانه کتابی با همین عنوان است که نویسنده در آن به بررسی نقش رسانه‌های دیداری همچون تلویزیون در ایجاد نوعی بی‌سوادی نوین می‌پردازد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «در ستایش بی‌سوادی» نوشته هانس ماگنوس انسنس‌برگر با ترجمه محمود حدادی در ۱۵۲ صفحه از سوی نشر ماهی منتشر شد.

هانس ماگنوس انسنس برگر‌، نویسنده و شاعر و روزنامه‌نگار آلمانی در این کتاب چهار مقاله دارد که در هر‌کدام موضوعاتی مطرح را به نقد می‌کشد. مسائلی هم‌چون پدیده‌ مهاجرت، جنگ‌های خانگی، اقتصاد و تجمل و افول کتاب در پی رونق رسانه‌های جمعی.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «آیا می‌شود از کلام مکتوب چشم پوشید؟ پرسش این است و هرکه به طرح آن بپردازد، ناچار باید از بی‌سوادی و بی‌سوادان سخن بگوید. منتهی اشکال قضیه این است که هر‌وقت سخن از انسان بی‌سواد به میان می‌آید، خود او حضور ندارد... از این‌رو اجازه می‌خواهم دفاع از او را به‌عهده بگیرم.»

در ستایش بیسوادی

یکی از مقالات این کتاب به مسئله مهاجرت اختصاص دارد که انسنس‌برگر آن را در واکنش به رشد حرکات ضدخارجی در زمان اتحاد آلمان شرقی و غربی نوشته و در آنجا با نگاهی تاریخی از زمان تورات تا امروز پدیده مهاجرت را بررسی کرده است.

انسنس‌برگر، نویسنده و شاعری است که کتاب‌هایش گاهی به عنوان آثار مرجع شناخته می‌شود. این نویسنده که مقالات معتبری در زمینه اقتصاد و جامعه‌شناسی نیز دارد در دوران پیری به این نتیجه رسید که از طریق نقد اجتماعی بهتر می‌توان به جامعه کمک کرد این بود که به صورت جدی وارد این عرصه شد.

۲۹۱/۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =