چهار فیلمساز زن با آثار خود بخت دریافت جایزه نخل طلای شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن را دارند.

به گزارش خبرآنلاین، روز جمعه «پلیس» به کارگردانی می‌ون، بازیگر و کارگردان فرانسوی در بخش مسابقه جشنواره کن روی پرده می‌رود.

«پلیس»‌ سومین فیلم از چهار فیلم بلند ساخته زنان است که امسال در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن حضور دارند. امسال زنان فیلمساز حضوری پرتعداد و رکوردشکن در بخش مسابقه مهمترین جشنواره سینمایی دنیا دارند. این در حالی است که زنان پارسال هیچ نماینده‌ای در بخش مسابقه اصلی نداشتند.

فیلمنامه «پلیس» بر مبنای یکی از اسناد «واحد حمایت از کودکان» (CPU) اداره پلیس پاریس نوشته شده و نگاهی هولناک به خانواده‌ها از سرمایه‌دارهای پولدار گرفته تا مهاجران بی‌خانمان دارد.

«پلیس» با بازی جویی استار، ستاره رپ فرانسوی درباره یک گروه پلیس آبدیده است که در نبرد با کودک‌آزاری و بزهکاری نوجوانان در کنار هم قرار می‌گیرند. می‌ون که خود در فیلم «پلیس» نقش یک عکاس مامور از طرف وزارت کشور را بازی می‌کند، چند هفته‌ را با ماموران «واحد حمایت از کودکان» گذراند تا ترس‌ها و سرخوردگی‌ها آن‌ها را ثبت کند.

او پیش از حضور در نشست مطبوعاتی روز جمعه فیلم خود، گفت: «آنچه نوشتم صرفا بر مبنای ماجراهایی بود که عملا شاهد آن بودم یا از زبان ماموران پلیس شنیدم.»

یکی از فیلم‌های به مراتب تجربی‌تر زنان فیلمساز حاضر در بخش مسابقه جشنواره کن 64، «زیبای خفته»‌ اولین فیلم بلند جولیا لی، رمان‌نویس استرالیایی است که روز پنجشنبه در کن روی پرده رفت.

روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف نقش‌آفرینی امیلی براونینگ بازیگر نقش اصلی «زیبای خفته»‌ را «کاملا جسورانه»‌ و خود فیلم را «ترسناک و به یک اندازه نگران‌کننده» توصیف کرد.

جین کمپیون، کارگردان نیوزیلندی که 17 سال پیش با «پیانو» اولین فیلمساز زن که برنده جایزه نخل طلای کن شده، لقب گرفت یکی از مشاوران فیلم «زیبای خفته» بوده است. او به خبرگزاری فرانسه گفت به چشم‌انداز حضور زنان در سینما بسیار امیدوار است.

او که این روزها در تلویزیون استرالیا روی یک سریال هفت قسمتی کار می‌کند، گفت: «این مسیری صحیح برای کارگردانان زن است.»

روز پنجشنبه فیلمی دیگر از یک کارگردان زن در بخش مسابقه کن روی پرده رفت: «باید درمورد کوین صحبت کنیم» با بازی تیلدا سوئینتن بازیگر برنده اسکار در نقش مادر پسری نوجوان که در مدرسه خود کشتار به راه می‌اندازد.

لین رمسی فیلمساز اسکاتلندی که «باید درمورد کوین صحبت کنیم» را بر اساس رمان برنده جایزه لایونل شرایور ساخته، گفت: «این فیلم قصد دارد مسئولیت پدر و مادرها در قبال اعمال فرزندانشان و گناه «مادران نرمال» را مورد بررسی قرار دهد.»

منتقدان واکنش‌های متفاوتی نسبت به این فیلم داشتند که جان سی. رایلی هم در آن بازی می‌کند، اما بازی سوئینتن را مورد تحسین قرار دادند. هالیوود ریپورتر در نقدی نوشت: «تیلدا سوئینتن با این فیلم خود را به عنوان یکی از بخت‌های اصلی جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره کن 2011 مطرح کرد.»

سه‌شنبه 17 مه (27 اردیبهشت)، نائومی کاواسی کارگردان زن ژاپنی با «Hanezu no Tsuki» برای سومین بار پا به بخش مسابقه اصلی کن می‌گذارد.

داستان این فیلم در منطقه آسوکا روی می‌دهد که از آن به عنوان محل تولد فرهنگ ژاپنی یاد می‌شود. کاواسی سال 2007 با فیلم «جنگل سوگواری» برنده جایزه بزرگ هیئت داوران شد.

20 فیلم برای جایزه نخل طلای شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن رقابت می‌کنند که از چهارشنبه 11 مه (21 اردیبهشت) آغاز شد و تا 22 مه (اول خرداد) ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه / 13 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =