کیهان نوشت:

هفت سناتور آمریکایی نامزد معاونت وزارت خزانه داری آمریکا را تهدید به ممانعت از فعالیت وی در این منصب کردند. آنها علت این تهدید را ناتوانی این وزارت در اعمال تحریم مؤثر علیه جمهوری اسلامی عنوان کرده اند.

گزارش فارین پالیسی حاکی است این 7 سناتور جمهوری خواه تهدید کرده اند در صورتی که به درخواست آن ها برای مجازات بانک های طرف معامله با ایران توجه نشود مانع شروع کار نامزد مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا خواهند شد. سناتورها می گویند معاملات بانکی باایران همچنان در جریان است.

فارین پالیسی می افزاید: بحث بین کاخ سفید و کنگره آمریکا حول محور اجرای «قانون جامع تحریم های ایران، پاسخگویی و سلب سال 2010» است؛ قانون گسترده ای که سال گذشته به تصویب رسید. وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته یک پیش نویس قانونی درباره چگونگی اجرای یک بند از آن را به تصویب رساند که مربوط به تعامل با شرکای بانکی ایران در کشورهای سراسر دنیا است. این بند قانونی، خشم هفت سناتور جمهوری خواه را برانگیخته که انتظار شدت عمل بیشتر از سوی وزارت خزانه داری آمریکا داشتند.

جان کیل، مارک کرک، راجر ویکر، دیوید ویتر، جری موران، مایک کراپو و مایک یوهانس در نامه ای به وزارت خزانه داری آمریکا نوشتند: «ما بی نهایت از تصویب پیش نویس قانونی اجرای بخش 104 قانون تحریم جامع ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا ناخشنود هستیم.»

مارک کرک از وزارت خزانه داری آمریکا می خواهد همه بانک های این کشور را موظف کنند تا ضمانت دهند با هیچ بانک خارجی که با ایران در حال معامله هست کار نمی کنند. او همچنین خواستار ضمانت بانک های خارجی برای عدم معامله با ایران است. اما در طرح کنونی وزارت خزانه داری آمریکا از همه بانک ها خواسته شده چنین اطلاعاتی را تنها زمانی فراهم کنند که دولت اوباما از آن ها بخواهد.

کرک 44 مؤسسه مالی بین المللی را نام برده که به بانک های ایران خدمات ارائه می دهند و 18 مؤسسه آمریکایی که با معامله کنندگان با ایران کار می کنند.

نامه هفت سناتور آمریکایی به دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی فرستاده شده است. کوهن جانشین استوارت لوی، مقام سابق این وزارتخانه است که پس از چهار سال فعالیت در این بخش، ماه گذشته به شورای روابط خارجی منتقل شد.

سناتورها که همه به جز جان کیل در کمیته بانکی سنای آمریکا هستند تهدید کرده اند که نامزدی کوهن را در صورت عدم توجه به درخواست آن ها به تعویق خواهند انداخت.

یک مشاور ارشد در حزب جمهوری خواه گفت: «بانک های بزرگ آمریکایی و بانک های خارجی که در آمریکا کار می کنند به کنگره فراخوانده نشده و مجبور نشده اند که به مردم و سهامداران بگویند که چرا از قانون تبعیت نمی کنند.»

ماتیو لویت معاون سابق دستیار وزیر خزانه داری آمریکا می گوید اکنون میان دو شاخه حکومت کشمکش به وجود آمده است. اما این ابلهانه است که کسی ادعا کند وزارت خزانه داری با ایران نرمش به خرج می دهد.

همزمان با گزارش فارین پالیسی از کشمکش سناتورها و وزارت خزانه داری آمریکا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد ایران تحریم ها را در همه زمینه ها دور می زند.

آسوشیتدپرس از قول یک گزارش سازمان ملل نوشت: ایران با کمک شرکت های کاذب، معاملات بزرگ مالی پنهان و نیز ترابری پوشیده، تحریم ها را که به دلیل برنامه اتمی مناقشه برانگیز ایران وضع شده دور می زند. کارشناسان می گویند اگرچه تحریم های سازمان ملل کار تهیه مواد برای برنامه اتمی و موشکی ایران را دشوارتر کرده، ولی ایران هم زمان «تعمداً» و در همه گستره ها» تحریم های سازمان ملل را دور می زند.

در این گزارش همچنین تأیید شده که ایران همچنان به برنامه های خود برای غنی سازی اورانیوم و تولید آب سنگین ادامه می دهد.

/27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =