البته در این شکی نیست که در برخی از شهرستانهای کشور، عدم نشان دادن ظاهری مال و منال، هنجار شمرده می شود، ولی اینکه آلونک نشینان حاشیه چابهار، از این خودروها استفاده کنند و یا مالک آنها باشند، واقعا جالب توجه است.

انتشار گزارش تصویری از فقر و فاقه مردم محروم چابهار با عنوان "اینجا چابهار، این صدای فقر است" در خبرآنلاین، باعث شد تا کاربران سایت، نقطه نظرات متفاوتی را درباره این گزارش درج کنند. برخی از این نظرات خواندنی بود. نظراتی که گاهی در پاسخ به توضیحات این عکسها داده شده بود.

هر چند منبع این گزارش، یعنی خبرگزاری ایسنا، هنوز این گزارش تصویری را به عنوان گزارش اول تصویری خود قرار داده، ولی برخی کاربران گفته اند این عکسها قدیمی است و با "شیطنت" منتشر شده است.

در توضیحات زیر عکسها، نوشته شده: "خروجی منطقه آزاد چابهار را چند کیلومتری طی کنی به منطقه‌ای می‌رسی که ساکنان آن در آلونک‌ها زندگی می‌کنند. آلونک‌هایی که به زیبایی ویلاهای منطقه آزاد، هتل‌ها و مجتمع‌های تجاری دهن‌کجی می‌کنند. اینجا تنها محله آلونک نشین چابهار نیست، مناطقی معروف به گلشهر و زیباشهر چابهار نیز میزبان حاشیه نشینان دیگری هستند.

ساکنان این آلونک‌ها عموما کشاورزان، دامداران متضرر از خشکسالی، صیادان فقر‌زده و مهاجران هستند. آلونک‌ها از نظر استقامت، امنیت و بهداشت در وضعیت بدی قرار دارند و از گرمای سوزان ،گرد و خاک، ورود انواع حشرات و خزنده‌های موذی در امان نیستند.

کاربری که نام خود را " یک ایرانی مسلمان" گذاشته می نویسد: " ببینم آقای رئیس جمهور نمی خوان یک سفر استانی به آنجا برن؟" "علی" هم موضوع قانون هدفمندی یارانه ها را درباره این قسمت از میهن، با لحنی معنی دار مطرح کرده: "خوب است مقایسه ای بین قبل و بعد از هدفمند شدن یارانه ها در این مناطق صورت گیرد تا افزایش رفاه را به وضوح مشاهده نمود"

"مرتضی" هم نوشته: " فکر نکنم این جا در ایران وجود داشته باشد اگر بود مسئولان حتما یک سری به آن جا می زدند این جا احتمالا مناطقی از سودان مثل دارفور است ."

کاربر بی نام و نشانی، خیلی جدی تر با این عکسها برخورد کرده و نوشته: "آیا کمیته امداد که در کشورهای دیگر در پی ایجاد دفتر و کمک به آنان است سری به آنجا زده است ؟ وزارت بهداشت و رفاه چطور ؟ استاندار وفرماندار چطور؟"

یک کاربر بدون نام دیگر که دل نازکی وی از خلال نظرش هویداست، می نویسد: "واقعا واسه من سخته که می بینم تو جامعه اسلامی این چیزام وجود داره هیچ چیزی مثل ففر ایمان از بین نمی بره"

خبر آنلاین! شیطنت نکن

ولی شاید مقابله با این مطلب خبرآنلاین از سوی برخی کاربران نیز جالب توجه باشد. کسی که نام خود را "ایرانی" عنوان کرده، می نویسد: "خبر آنلاین! با این شیطنت میخوای چی بگی؟ این لباسا و این عکسا حداقل واسه 20 سال پیشه." نظر این کاربر که احتمالا متوجه منبع درج شده در زیر عکسها نبوده، با نظر کاربر دیگری که به حمایت از خبرآنلاین برخاسته، این چنین پاسخ داده شده: "اولا فکر نکنم خبرگزاری بزرگی مثل خبرآنلاین نیازی به دروغ گفتن داشته باشه که بخواد عکس قدیم یا ازجای دیگه بیاره. دوما مگه روزی که عکس بچه هایی که انگشت های دستشون رو بخاطر نداشتن یک پل کوچک در روستااز دست داده بودن منتشر شد یادتون رفته ؟ کسی باور میکرد اینقدر مظلوم باشن و حرفی نزنن؟! نیستند؟ اینا به فقر عادت کردن. این وظیفه ماست که بهتر شدن رو براشون فراهم کنیم." هر چند خبرآنلاین رسما ارتباط سببی و نسبی این کاربر بی نام و نشان را با کارکنان خود تکذیب می کند، ولی از وی سپاسگذار است که در عین گمنامی، خبرآنلاین را به عنوان "خبرگزاری بزرگ!" توصیف کرده است.

عکاسی از ماشینهای گرانقیمت آلونک نشینان فراموش نشود

ولی جالب ترین نظر کاربران را کسی نوشته که خود را "حسن" نامیده. حسن آقا، در نظر قابل توجه خود می نویسد: " من ماموریتی در این شهر داشتم بسیاری از افرادی که مشاهده می شوند در ظاهر فقر هستند ولی سیستم زندگی آنان اینچنین می باشد معمولا بدلیل مختلف مانند مشخص نشدن ثروت ،مکنت و مال مردان ترجیح می دهند اینطوری زندگی کنند ، جالب توجه آنکه بهتر بود از ماشینهای گرانقیمت آنان نیز عکس گرفته می شد."

البته در این شکی نیست که در برخی از شهرستانهای کشور، عدم نشان دادن ظاهری مال و منال، هنجار شمرده می شود، ولی اینکه آلونک نشینان حاشیه چابهار، از این خودروها استفاده کنند و یا مالک آنها باشند، واقعا جالب توجه است.

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    8 0
    با سلام.اون آقايي كه واسه ماموريت اومدن تو بهترين هتل خوابيدن و رفتن.از وضعيت چابهار و نبود آب و گرماش خبر ندارن.ماشين لوكس هم واسه يه عده محدوده.واقعيت يه چيز ديگست.با تشكر