۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
ریچارد نفیو ، هنر تحریم ها و بحران ۲۴ ساله مرغ در ایران

این ایام که موضوع "مرغ" به یک چالش سیاست گذاری در کشور و بحران در منازل ایرانیان تبدیل شده است ، مهم است که توجه داشته باشیم " بحران مدیریت مرغ " نه داستان امروز و فقط این دولت که روایت یک چالش حداقل ۲۴ ساله در عرصه مدیریت اقتصادی و سیاست گذاری در کشور است . سال ۱۳۷۷ ( دولت سید محمد خاتمی ) ، سال ۱۳۹۰ ( دولت محمود احمدی نژاد ) و اسفندماه ۱۳۹۹ ( دولت حسن روحانی ) ایامی هستند که مستند می توان ادعا کرد کشور با بحرانی بنام " قیمت مرغ " روبرو بوده است.

ریچارد نفیو که از او به عنوان معمار تحریم ها علیه ایران در دوران اوباما نام می برند  در کتاب " هنرتحریم ها " به موضوع بحران مرغ در ایران در سال ۲۰۱۲ اشاره می کند و می نویسد : " برنامه تحریم های آمریکا نتایج دیده نشده و حاشیه ای نیز بوجود آورد ... که اصلا مورد هدف آمریکایی ها نبودند .  برای مثال افزایش مرغ در سال ۲۰۱۲ از این دست مسائل بود . آمریکا هیچ تحریمی علیه واردات مرغ ایران وضع نکرده بود اما قیمت مرغ در سال ۲۰۱۲ .. بالا رفت . افزایش قیمت مرغ درست در ایام تعطیلات در ایران بوجود آمد که در آن مرغ اهمیت بسیار بالایی دارد ."**

مشخص است که موضوع مرغ در سال ۲۰۱۲ ( ۱۳۹۰-۱۳۹۱) آنقدر بحرانی بوده است که نفیو در کتاب خود از آن به عنوان یک نشانه اثرگذاری تحریم ها یاد می کند . مهم است که اشاره شود بررسی صحت ادعای نفیو این خصوص موضوع این یادداشت نیست بلکه هدف این است که تاکید شود بحران مرغ روایت یک ناکارمدی و سومدیریت طولانی است که در سه دهه گذشته در همه دولت ها نمود داشته است.

 در ادبیات سیاست گذاری مسائل بدخیم ( Wicked problem ) به مسائلی اطلاق می شوند که قاعده توقف ندارند.  آیا بحران مرغ را باید به عنوان یک مساله بغرنج سیاستی برشمرد ؟ پاسخ این سوال روشن نیست اما آنچه روشن است این است که حداقل ۲۴سال است  موضوعی به نام " قیمت مرغ"  یک بحران در ساحت سیاست گذاری و مدیریت کشور است و دولت ها و جریانات مختلف در مواجه و مدیریت آن ناکام بوده اند. 

 برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود سه گزارش مرکز پژوهش های مجلس پیرامون بحران مرغ را که در سالهای ۱۳۷۷ ، ۱۳۸۶ و ۱۳۹۹ منتشر شده است مطالعه کنید. 

۱- گزارشی  پیرامون علل افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ ( زمان انتشار - خرداد ۱۳۷۷) 

۲- بررسی صنعت تولید گوشت مرغ در کشور ( زمان انتشار – ۱۳۸۶) 

          
۳- تحلیل چالش ‏های توزیع و تأمین خوراک مرغداری‏ های کشور ( اذرماه – ۱۳۹۹) 

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1500204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =