مخالفت تلویحی مجلس با ادغام وزارت نفت و نیرو در تذکر امروزتوکلی و تایید آن از سوی رئیس مجلس اعلام شد.

به گزارش خبرآنلاین، احمد توکلی در تذکری با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه پنجم، دولت مکلف به ادغام وزارتخانه​ها است تا تعداد وزارتخانه​ها از 23 به 17 عدد کاهش یابد، یادآورشد: ذیل این مصوبه آمده است که شرح وظایف وزارتخانه​ها باید طبق قانون باشد که در قانون اساسی این وظیفه مجلس است که با تصویب این شرح وظایف، به وزیر جدید هم رای اعتماد دهد.

وی با بیان اینکه دولت فرق انضمام و ادغام را نمی​داند، ادامه داد: اگرچه دولت به صدر این قانون توجه کرده اما ذیل آن را رعایت نکرده است. دولت حق ادغام وزارت مهم نفت در وزارت کم اهمیت​تر نیرو را ندارد. دولت باید نظرش را به مجلس می​داد تا پس از تصویب آن در مجلس، وزیر جدید را معرفی می‌​کرد.

نماینده تهران با بیان اینکه شاید مجلس نخواهد به ادغام وزارت نفت ونیرو رای دهد، افزود: اگر الان نامجو خیال کند هر بلایی بخواهد می​تواند سر وزارت نفت بیاورد، باید استیضاح شود. همچنین اگر غضنفری فکر کند هرکار دلش خواست می​تواند با وزارت صنایع بکند، باید استیضاح شود! چون این افراد برای وزارتخانه​های خودشان رای اعتماد گرفته​اند. شیخ الاسلام، غضنفری و نامجو باید بدانند که اعتماد مجلس به آنها برای آن وزارتخانه​های خودشان است و حق تصمیم گیری برای وزارتخانه دیگری را ندارند.

لاریجانی با تایید سخنان توکلی گفت که دولت باید شرایط وزارتخانه​های جدید را بنویسد و از مجلس مصوبه بگیرد و وزیر جدید را معرفی کند.

رئیس مجلس افزود: بنده بارها به دولت گفتم اگر شبهه دارید، استفساریه بیاورید. امروز هم آقای میرتاج​الدینی به من گفت که قرار است لایحه ادغام وزارت مسکن و راه را به مجلس بیاورند و رای بگیرند. این مسیر هم قطعا باید طی شود.

البته توکلی با فریاد گفت که وقت دولت برای معرفی وزیر راه گذشته است و لاریجانی هم آن را تایید کرد و گفت که این کار دولت هم غیرقانونی است.

وی افزود: تصمیم دولت برای ادغام وزارتخانه​ها مقدمه کار است و حتما باید مجلس آن را بپذیرد. مثلا ممکن است نمایندگان نخواهند وزارت نفت و نیرو را ادغام کنند. دولت هم باید نظر مجلس را بپذیرد.

سپس محمدرضا میرتاج​الدینی معاون پارلمانی دولت، هم به دعوت از لاریجانی از تریبون مجلس اعلام کرد: مجلس از ما خواسته است که وظایف وزارتخانه​های جدید را به مجلس ارائه دهیم تا نهایتا هرچه مجلس تصمیم گرفت به دولت ابلاغ شود و بعد وزیر جدید معرفی شود.

وی با اشاره به مذاکراتش با معاون نیروی انسانی رئیس​جمهور، ادامه داد: لایحه ادغام وزارت راه و مسکن به زودی آماده و شاید فردا تقدیم مجلس شود. پس از آن هرچه مجلس تصمیم بگیرد، دولت اجرا می کند. اما برای اینکه وقت مجلس خیلی گرفته نشود و اختلالی هم در امور کشور ایجاد نشود، هر چهار ادغام را در دولت اعلام کردیم تا بعد به مجلس ارائه دهیم.

لاریجانی در ادامه سخنان وی گفت: سلیقه دولت این بوده که اول ادغام​ها را اعلام کند بعد لایحه بدهد. البته می​توانستند کم سروصداتر این کار را بکنند.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امير IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    0 0
    خدا آخر و آخر همه ما را ختم به خير كند ميگويند در فلان كشور وزارتي به نام نفت نيست و با نيرو و غيره يكي است ولي فكر نميكنند كه در همان كشورها هم براي كوچكترين تغيير وتصميمي مدتها مطالعه و بررسي صورت گرفته و همه تبعات آن تصميم در نظر گرفته ميشود و سپس آن را عملي ميكنند در كشور ما اول كارها را انجام ميدهند و بعد فكر ميكنند.
  • حسين IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    0 0
    دولت اگر واقعاً دنبال اصلاح اموره ، جدا از بحث رعايت تشريفات قانوني ادغام، بايد وزير نفت تا زمان نهايي شدن سر پستش بماند يا حداقل بعنوان معاون وزير جديد تا روي روال افتادن امور انجام وظيفه كند. دولت هم ديگر شورشو درآورده، اون از تغيير ساعت، اون از تعطيلي هاي بي برنامه ،افزايش رشد جمعيت، اون از وزراي پيشنهادي... وزارت نفت طي اين چند سال همش محل آمدو شد افرا مختلف بوده و حداقل نتيجه آن كاهش توليدبوده و... تو را خدا يه كم به فكر كشور باشيد
  • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    0 0
    چراوزارت مهم نفت که جهانی می باشد ویکی از اساسی ترین وزارتخانه هاست بیستی منحلشود ودر نیرو ادغام گردد
  • حسن IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    0 0
    مگر میشود که دولتی در کشوری حاکم بوده و واقعا از سیر مراحل قانونیه مسائل به این مهمی باخبر نباشد؟ به نظر بنده که امکان ندارد
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    0 0
    از دیر باز وزارت نفت در ایران وزارت خانه ای مهم و استراتژی و بزرگترین صادر کننده ی کشور بوده که در سطح جهان مطرح و قابل تحمل است،حال چگونه و با چه مدیریتی این وزارت خانه را زیر مجموعه وزارت نیرو قرار داده اند؟ آیا این یک شوخی است یا این نوع مدیریت شوخی است؟ توجه داشته باشین که دست به پیکر وزارت نفت زدن شوخی نیست.!
  • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    چه جالب! وزارتخانه اي كه عهده دار و متولي بيش از 90 درصد انرژي كشور بوده و بيش از پنجاه سال است كه در امور تخصصي بالادستي و پايين دستي نفت فعال و سرآمد كشورهاي منطقه بوده(وزارت نفت) در وزارتخانه اي ادغام مي شود (وزارت نيرو) كه تنها فعاليت تخصصي آن ساخت سد و نيروگه آن هم در چند سال اخير بوده كه كمتر از 10 درصد انرژي كشور را توليد ميكند.آيا اين كار تخصصي آقايان است!
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 0
    تا اونجا که ما شنیدیم مجلس و رییس مجلس دولت را متهم به خلاف قانون عمل کردن کردند.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 0
    اقای توکلی "تصمیم دولت برای ادغام وزارتخانه​ها مقدمه کار است و حتما باید مجلس آن را بپذیرد".در کجای ماده 53 نوشته شده؟ - بس کن