مارکو بلوکیو در شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این نویسنده و کارگردان ایتالیایی با اولین فیلم خود «مشت‌ها در جیب» (1965) درباره زندگی پرتنش خانواده‌ای ایتالیایی، خود را به عنوان یکی از کارگردانان شاخص سینمای ایتالیا مطرح کرد.

مارکو بلوکیو تاکنون بیش از 20 فیلم ساخته و آخرین بار فیلم موفق «وینچره» را روی پرده سینماها داشت. این فیلم که نخستین بار در جشنواره کن 2009 نمایش داده شد درباره بنیتو موسولینی رهبر ایتالیای فاشیستی، زنی که در خفا دوست داشت و فرزند نامشروع آنهاست.

مارکو مولر، مدیر هنری جشنواره ونیز گفت: «مارکو بلوکیو با هر فیلم جدید شما را به مقصد دیگری می‌برد، مقصدی متفاوت با آنچه فکر می‌کنید به آن رسیده‌اید و کشف کرده‌اید.»

برگزارکنندگان جشنواره ونیز موفقیت جهانی «وینچره» را تاییدی بر این مسئله دانستند که مارکو بلوکیو در کنار برناردو برتولوچی (برنده شیر طلای افتخاری ونیز در 1975) و ارمانو اولمی (برنده شیر طلای افتخاری ونیز در 2008)، یکی از سه فیلمساز شاخص و در قید حیات سینمای ایتالیاست.

از دیگر فیلم‌های بلوکیو 71 ساله می‌توان به درام «به نام پدر» 1971، فیلم تاریخی «شاهزاده هامبورگ» 1997 و درام سیاسی «صبح بخیر، شب» اشاره کرد که سال 2003 برنده جایزه ویژه هیئت داوران ونیز شد. او اولین بار سال 1967 با دومین فیلم خود «چین نزدیک است»‌ در لیدو شرکت کرد و فیلم او جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد.

امسال پس از مراسم اعطاء جوایز جشنواره ونیز «نسخه کارگردان» فیلم «به نام پدر» بلوکیو نیز به نمایش درمی‌آید که 19 دقیقه از نسخه اصلی کمتر است.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز 31 اوت تا 10 سپتامبر (9 تا 19 شهریور) برگزار می‌شود.

ورایتی / 8 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =