ایران نوشت:

جسم انسان به موازات افزایش سن، همواره دچار تغییرات محسوسی می‌شود که غده پروستات نیز از این قاعده مستثنی نیست. تولید و تکثیر بی‌رویه و غیرطبیعی سلول‌های غده پروستات از مهم‌ترین عوارضی است که در طی چند دهه اخیر، امید به زندگی بسیاری از مردان بخصوص کهنسالان را به میزان قابل توجهی کاسته است.

اگرچه عامل اصلی این نوع بدخیمی هنوز ناشناخته باقی مانده اما روز به روز فاکتورهای بسیاری در ارتباط با این عارضه شناسایی می‌شود که به‌واسطه آن می‌توان سرطانی شدن سلول‌های غده پروستات را پیشگیری کرد. غربالگری و شناسایی زودهنگام سرطان این غده، از مهم‌ترین الگوهایی است که باید جدی گرفته شود. از آنجا که این نوع بدخیمی با فاکتور سن در ارتباط بوده و ممکن است تا مراحل پیشرفته آن، فاقد علامتی باشد لازم است تمامی مردان پس از سن 40 الی 45 سالگی تحت آزمایش خون قرار گیرند.

در این بررسی، میزان نوعی آنتی‌ژن اختصاصی غده پروستات سنجیده می‌شود که در صورت ترشح بیش از اندازه آن، آزمایش‌های مورد نیاز بعدی نیز انجام می‌گیرد. سابقه فامیلی چنین اختلالی، خطر بروز سرطان پروستات را افزایش می‌دهد بنابراین افرادی که در بستگان درجه یک خود چنین عارضه‌ای داشته‌اند لازم است نسبت به انجام تست غربالگری دقت بیشتری داشته باشند.

افزایش وزن و مصرف سیگار نیز از دیگر فاکتورهای مؤثر بر این نوع سرطان است. پژوهش‌ها بیانگر آن است، چاقی بر میزان ترشح هورمون‌های مرتبط با سرطان غده پروستات اثر گذاشته و خطر بروز این بیماری را می‌افزاید. بر این اساس علاوه بر غربالگری، پیروی از رژیم غذایی متناسب با وزن فعلی، برنامه‌ریزی برای تحرک بیشتر و صرف وقت برای ورزش نباید فراموش شود.

سبک زندگی ارتباط نزدیکی با کاهش احتمال بروز سرطان غده پروستات دارد. تحقیقات مختلف نشان داده است رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات علاوه بر تأمین ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن، سلول‌ها را در برابر تغییر شکل و جهش مقاوم می‌کند. این در حالی است که موادغذایی پر پروتئین و پرکالری مانند گوشت قرمز و پرچرب عامل خطرناکی برای ابتلا به این عارضه شناخته شده است.

لیکوپن، نوعی ریزمغذی مهم و مؤثر برای پیشگیری از سرطان غده پروستات است. این ماده غذایی که در گوجه‌فرنگی خام یا پخته وجود دارد به حفظ سلامت سلول‌های غده پروستات کمک زیادی می‌کند.

موادغذایی غنی از فولات از جمله اسفناج و حبوبات و همچنین ترکیبات ضدسرطانی کلم بروکلی، کلم‌پیچ، گل کلم نیز تأثیر بسزایی در پیشگیری از این عارضه دارد. اسیدچرب امگا3 نوعی چربی مفید موجود در ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، شاه‌ماهی و ماهی خال‌مخالی است که خطر بروز سرطان را کاهش می‌دهد.

لوبیای سویا و دیگر حبوبات نیز حاوی استروژن‌های گیاهی است که مانع از سرطانی شدن سلول‌های غده پروستات می‌شود. علاوه بر این آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز، بدن را در برابر این عارضه مقاوم می‌کند بنابراین بهتر است افراد مستعد، چای سبز را جایگزین دیگر نوشیدنی‌ها کنند.

اکثر موادغذایی فاقد ویتامین دی است اما روغن کبد ماهی، پنیر و زرده تخم‌مرغ مقادیری از این ویتامین را داراست. از آنجا که در بررسی‌های گوناگون میزان دریافت ویتامین «دی» ارتباط مستقیمی با سرطان غده پروستات دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف منابع غذایی فوق و در نهایت مصرف مکمل ویتامین دی تحت نظر پزشک لازم است. آمارها حاکی از آن است در جمعیت مردانی که روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش انجام می‌دهند و به میزان کافی از تحرک برخوردارند، احتمال بروز سرطان غده پروستات خیلی ناچیز است.

ویتامین «ای» و سلنیوم نیز دو ریزمغذی مفید برای پیشگیری از این عارضه است که در منابع غذایی مانند آجیل، جوانه گندم، غلات و ماهی به‌وفور یافت می‌شود.

التهاب و عفونت غده پروستات از عوارض خوش‌خیمی است که در برخی مطالعات با سرطانی شدن این غده مرتبط شناخته شده ضمن آنکه در تحقیقاتی دیگر عوامل عفونی کلامیدیایی و گنوره نیز از میکروب‌های مداخله‌کننده در سرطان غده پروستات شناسایی شده‌اند.
سرطان غده پروستات در صورت پیشرفت، به بافت استخوان و دیگر ارگان‌ها سرایت می‌کند بنابراین درمان بموقع آن اهمیت زیادی دارد. اختلال در دفع ادرار، کاهش فشار ادرار، مشاهده خون در ادرار، تورم پاها، درد لگن و یا درد استخوان از علائمی است که باید جدی گرفته شود.

301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =