«فرارهای مالیاتی و اقتصادی و اقتصاد زیر زمینی سبب شده که بخش مهمی از مالیات​های ما محقق نشود». این بخشی از سخنان یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود.

به گزارش خبرآنلاین، در خلال بررسی آخرین مواد لایحه بودجه 90، پیشنهاد حذف ماده​ای از این لایحه ارائه شد که بر اساس آن دولت ملزم به ارائه گزارش​هایی از پیشرفت وصول مالیات​ها به مجلس می​شد. گزارشاتی که باید سه ماهه به مجلس می​رسید.

محمد کاظم دلخوش نماینده صومعه​سرا در مخالفت با حذف این ماده گفت: فرارهای مالیاتی و اقتصادی و اقتصاد زیر زمینی سبب شده که بخش مهمی از مالیات​های ما محقق نشود.

وی افزود: کارمند بیچاره که در دسترس است مالیاتش را مجبور است بدهد اما آنها که مبادلات کلان اقتصادی روزانه می​کنند، مالیات نمی دهند!

به گفته وی، کمیسیون​های اقتصادی مجلس هر سه ماه یکبار از دولت گزارش بخواهند تا آخر سال گزارشات آبدوخیاری تحویلمان ندهند. با توضیحات دلخوش، پیشنهاد حذف این بند پس گرفته شد و نمایندگان به لزوم ارائه چنین گزارشاتی رای دادند.

بر اساس این مصوبه نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند که اقدامات قانونی لازم برای ارائه راهکارهای مبارزه با فرار مالیاتی و وصول معوقات را به عمل آورده و گزارش پیشرفت هر سه ماه یک بار را به کمیسیون‌های اقتصادی و اصل 90 مجلس ارائه دهد.

بر اساس مصوبه دیگر مجلس به منظور وصول مالیات‌های مستقیم معوق در باقیمانده تجمیع عوارض، مطالبات دولتی، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است گزارش پیشرفت وصول این قبیل مطالبات را هر سه ماه یک بار به کمیسیون‌های اقتصادی و اصل 90 گزارش کند.

مجلس مقرر کرد حکم این ماده علاوه بر مطالبات معوقه مربوط به سنوات قبل از تصویب این قانون در خصوص مطالبات سازمان خصوصی‌سازی که تاکنون بابت واگذاری بنگاه‌های قابل واگذاری که منطبق بر قانون برنامه‌های چهارم و پنجم در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی واگذار شده و برابر احکام قطعی قضایی لازم‌الاجرا است نیز جاری است.

نمایندگان ملت، دولت را مکلف کردند که اقدامات قانونی لازم در جهت ارائه راهکارهای مبارزه با فرار مالیاتی، وصول معوقات، بهره‌مندی از نیروهای خبره و مطلع مالیاتی و تجهیز و آموزش ایشان را به عمل آورده و به نحوی که ظرفیت‌های قانونی و خلأهای موجود مشخص و گزارش پیشرفت هر سه ماه یک بار به کمیسیون اقتصادی و اصل 90 مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

 نمایندگان مجلس با تصویب این بند الحاقی بررسی مواد این لایحه را به پایان رساندند که البته گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص بندهای مراعامانده این لایحه هنوز به مجلس ارائه نشده است. لذا نمایندگان در حال حاضر تا رسیدن این گزارش به هیأت رئیسه در حال ارائه تذکراتی هستند.

/29

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =