از داوور شوکر و کاسیاس تا علی کریمی و مورد خاص پلاتینی

حضور علی کریمی در انتخابات این دوره فدراسیون فوتبال اتفاقی ویژه و جدید در فوتبال ایران است.

سپهر ستاری: انتخابات این دوره فدراسیون فوتبال تفاوت‌عای زیادی با دوره‌های قبلی دارد و اصلاحات انجام‌شده در اساسنامه و هم‌چنین شرایط خاص فوتبال ایران از نظر مالی و اوضاع بحرانی تیم ملی در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ انتخابات این دوره را بسیار مهم‌تر از گذشته کرده است. از طرفی حضور فوتبالی‌ها در انتخابات هم اتفاقی است که در گذشته کمتر شاهدش بودیم ولی در این دوره علی کریمی به همراه مهدی مهدوی‌کیا و سعید دقیقی آمده‌اند تا پس از مدت‌ها اداره فوتبال به دست فوتبالی‌ها بیفتد.

بسیاری به دلیل نداشتن سوابق مدیریتی به حضور علی کریمی در انتخابات نقد دارند و معتقدند او توانایی اداره فدراسیون فوتبال در شرایط بحرانی فعلی را ندارد اما دیگر نفراتی که کاندیدای تصدی ریاست فدراسیون هستند هم در سال‌های اخیر عملکرد جالبی از خود به جای نگذاشته‌اند و کریمی در صورت داشتن یک تیم توانمند می‌تواند فوتبال را از شرایط فعلی نجات دهد، هرچند که کارش بسیار سخت خواهد بود.

اگر علی کریمی به ریاست فدراسیون فوتبال برسد اولین فوتبالیسیتی نیست که به این پست رسیده و پیش از او محمد دادکان هم با سابقه حضور در پرسپولیس ریاست فدراسیون فوتبال را تجربه کرده بود. خارج از ایران هم در حال حاضر مشهورترین فوتبالیستی که پس از پایان فوتبالش به ریاست فدراسیون فوتبال کشور خود رسیده، داوور شوکر، ماشین گلزنی فوتبال کرواسی است که این روزها ریاست فدراسیون فوتبال این کشور را بر عهده دارد. هم‌چنین چندی پیش ایکر کاسیاس، سنگربان اسطوره‌ای باشگاه رئال مادرید و تیم ملی اسپانیا تصمیم گرفت در انتخابات فدراسیون فوتبال این کشور شرکت کند اما در نهایت اعلام کرد به دلیل شرایط خاص اسپانیا پس از شیوع کرونا از شرکت انتخابات انصراف می‌دهد.

از داوور شوکر و کاسیاس تا علی کریمی و مورد خاص پلاتینی

رییس فعلی فدراسیون فوتبال اسپانیا «لوییس روبیالس» ۴۳ ساله است که در گذشته فوتبالیست بود و در سال ۲۰۰۹ کفش‌هایش را آویزان کرد. او سابقه حضور در تیم‌های پایه والنسیا و اتلتیکومادرید و تیم‌های بزرگسالان خرز و لوانته را هم در کارنامه خود دارد.

با این حال روبیالس تنها رییس فدراسیونِ فوتبالی در میان کشورهای صاحب نام اروپایی است و در کشورهایی چون ایتالیا، آلمان و انگلیس و فرانسه افراد غیرفوتبالی هستند. با این حال بسیاری از بازیکنان بزرگ پس از خداحافظی از فوتبال راهی عرصه مدیریت شده‌اند و اغلب در پست مدیر ورزشی تیم‌ها مشغول به کار هستند که مشهورترین آن‌ها «پائولو مالدینی»، ستاره سابق میلان است که این روزها در تیم سابق خود فعالیت می‌کند.

البته بدون تردید مشهورترین نمونه مدیران فوتبالی «میشل پلاتینی»، اسطوره فوتبال فرانسه با چهار توپ طلا است که چند سال قبل به عنوان رییس یوفا هم انتخاب شد ولی پس از چند سال حضور به دلیل فساد مالی مجبور به استعفا شد. در ایران هم به جز محمد دادکان در چند سال اخیر ابراهیم شکوری، مدافع سابق پرسپولیس و سایپا در فدراسیون فوتبال حضور داشته اخیرا هم به عنوان یکی از معاونین سمیعی در پرسپولیس انتخاب شده است.

درواقع علی کریمی اولین فوتبالی نیست که می‌خواهد وارد عرصه مدیریت شود و پیش از او خیلی‌ها وارد این بخش شده و حتی وارد عرصه سیاست هم شده‌اند؛ بدون تردید برند علی کریمی به اعتبار فدراسیون فوتبال کمک زیادی خواهد کرد اما این به تنهایی کافی نیست و باید دید شماره هشت سابق فوتبال ایران در صورت برنده شدن در انتخابات فدراسیون فوتبال چه برنامه‌ای برای اداره آن خواهد داشت.

از داوور شوکر و کاسیاس تا علی کریمی و مورد خاص پلاتینی

بیشتر بخوانید:

۴تایی شدن پرسپولیس و خداحافظی پروین از فوتبال/عکس

"سیکس‌پک"های کریمی سوژه اماراتی‌ها شد!/عکس

تبریک تولد علی کریمی در پیج AFC/عکس

۲۵۸ ۲۵۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1485424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 1
    آخر وقتى يك نفر اصلا تعادل و ثبات ندارد و در هيچ كارى نتوانسته بيش از چند ماه (حداكثر) دوام بياورد اين همه هياهو براى چيست. واقعا او اين كاره است. مى دانيم نيست.