بکارگیری توان ساخت داخل و تامین منابع مالی پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه آزاد قشم

دومین و آخرین روز سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم درحوزه نفت، گاز و پتروشیمی با برگزاری پنل سوم تخصصی با موضوع « بکارگیری توان ساخت داخل و شرکت های GC با مدل مالی مناسب در اجرای طرح های حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی منطقه آزاد قشم » و پنل چهارم تخصصی تحت عنوان « راهکارهای اجرایی تامین منابع مالی طرح ها(صندوق توسعه ملی، بازار پول و سرمایه، شرکت های سرمایه گذاری و بانک ها) » بکار خود پایان داد.

به گزارش خبرآنلاین از قشم در پنل سوم نخست مجید محمد پور رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران توانمندی های ساخت تجهیزات و لوازم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی توسط سازندگان داخل کشور را تشریح کرد و فریدالدین معصومی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر نیز به موضوع تجربه تامین مالی و پیشبرد پروژه نمونه نیروگاهی(نیروگاه ۵۰۰مگاواتی) و توانمندی تامین برق و آب برای طرح های توسعه ای حوزه نفت، گاز و پتروشیمی منطقه آزاد قشم پرداخت.
براساس این گزارش حمیدرضا قضاوتی معاون پشتیبانی شرکت جندی شاپور در ادامه این پنل از تجربه اجرای پروژه ها به صورت EPCF در ایران و  تبدیل پیمانکاران EPC به EPCF سخن گفت و مهم ترین چالش های اصلی تامین مالی پروژه های EPCF را نحوه تامین مالی و محدودیت های آن، عدم شفافیت لازم برخی قوانین، مقررات و آیین نامه های بالادستی و موانع تامین و تدارکات پروژه اعلام کرد.
داریوش دارایی معاون نفت و گاز شرکت آسفالت طوس و وحید ابراهیمی رییس هیات مدیره مجمع مشاوران آزمای نفت ایرانیان نیز به ترتیب درباره «اجرای پروژه های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با تکیه برساخت داخل براساس تجارب پروژه های اخیر» و «اهمیت و نقش مرکز تحقیقاتی، آزمایشگاهی و آموزشی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی» در ادامه پنل سوم سخنرانی و بر موقعیت منحصر بفرد جزیره قشم در اجرای بهینه پروژه ها در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کردند.
پنل تخصصی چهارم که آخرین پنل سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم درحوزه نفت، گاز و پتروشیمی بود با سخنرانی علیرضا ساعدی عضو هیات عامل صندوق توسعه آغاز شد. وی با تشریح مشکلات و استمرار پذیری تامین مالی طرح های نفتی و پتروشیمیایی از محل منابع صندوق و سایر منابع داخلی کشور از کسری منابع این صندوق و کاهش سهم آن با توجه به شرایط موجود کشور سخن گفت و با اشاره به ضرورت تامین مالی پروژه ها از حوزه های بین الملل، شرایط مناطق آزاد را در کشور بخاطر تعدد مدیریت ها و غیبت بخش خصوصی در اداره این مناطق مطلوب ندانست و گفت: افزون بر ۶۰درصد مناطق آزاد دنیا با مدیریت بخش خصوصی اداره می شوند.
وی در ادامه سخنان خود در این پنل به طرح های بزرگ منطقه آزاد قشم اشاره کرد و خواستار درس آموزی از برخی از آنها از جمله پل خلیج فارس شد و درپایان اعلام کرد به رغم تحریم ها برخی نهادهای بین المللی مانند فاند اکو، بانک توسعه اوراسیا، بانک توسعه زیرساخت آسیایی، TWF  ترکیه و دو نهاد مالی چینی آماده تامین مالی پروژه های ایرانی هستند.
در ادامه این پنل محمد هادی رهبری معاون مدیرعامل در طرح های پایین دست هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد درباره مدل های مالی جهت تامین سرمایه طرح های بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی در شرایط کنونی سخن گفت و  با اشاره به  ساخت پالایشگاه نفت سنگین قشم با ظرفیت تولید ۳۵هزار بشکه در روز از بدقولی پیمانکاران ایرانی در این پروژه گلایه کرد. وی همچنین به طراحی اسکله برای واردات و صادرات مواد اولیه و محصولات این پالایشگاه با ظرفیت ۱۵میلیون تن از طرف این هلدینگ در قشم اشاره کرد و گفت: چون ساخت این اسکله به بهره برداری این پالایشگاه نمی رسد قرار شد یک بال با ظرفیت ۳۵هزارتن ساخته شود.
غلامحسین دوانی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران نیز دراین بخش از پنل چهارم از الزامات تحقق تامین مالی پروژه ها در شرایط تحریم به تفصیل سخن گفت و با برشمردن رتبه کشورهای دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی و مقایسه آنها با تولید ناخالص داخلی ایران، رتبه کشورمان را بسیار پایین و عامل آن را وجود ریسک های بالا در سرمایه گذاری دانست و با اشاره به اینکه در این شرایط نمی توان چشم به تامین منابع پروژه ها از خارج دوخت، گفت: نقدینگی نزد مردم نیز تا زمانی که اعتماد آنها جلب نشود قابل جذب در سرمایه گذاری ها نیست.
وی در خصوص مناطق آزاد کشور تنها قشم و چابهار را توجیه پذیر خواند و تنها راه تامین سرمایه پروژه ها را در این مناطق اعتماد به بخش خصوصی واقعی و البته توانمند دانست که به گفته وی تعداد آنها کم هم نیست.
محمد صادقی راد مدیر پروژه شرکت مهندسی و ساختمانی نام آوران دلوار آخرین سخنران آخرین پنل تخصصی سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم درحوزه نفت، گاز و پتروشیمی بود که با ارائه مدل مالی توسعه دهنده برای احداث زیرساخت های هاب نفت، گاز و پتروشیمی منطقه آزاد قشم(سلخ) این هاب را دارای مطالعات جامع دانست و زیرساخت های آن را شامل بندر صادراتی، ملاحظات زیست محیطی، احداث پمپ بنزین، ایستگاه آتش نشانی و موارد لازم دیگر اعلام  و مدل برگزیده را که در آن زمین های هاب به صورت اجاره به شرط تملیک واگذار می شود، توصیف کرد.              
 سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، با هدف ایجاد ترغیب ملی برای اتکا به دانش مهندسی و توان اجرایی کارشناسان و متخصصان کشور، پیشبرد سریع‌تر امور و فعالیت‌های توسعه‌ای در منطقه آزاد قشم روزهای ۲۰ و ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ به میزبانی منطقه آزاد قشم با حضور مقامات، مسوولان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.
گفتنی است، قشم به ‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس، دارای مزایا و ذخایر نفت و گاز عظیمی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، ازاین‌رو، سازمان منطقه آزاد قشم در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موردنظر مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت، به‌ منظور سهولت در سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی به دنبال رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای رونق و پیشرفت حداکثری منطقه است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1484935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =