مبارزه با کرونا یک دستور اجتماعی است/ اعمال محدودیت های جدید کرونایی در آبادان

فرماندار ویژه شهرستان آبادان با بیان اینکه مبارزه با کرونا امری سیاسی نیست، آن را دستوری اجتماعی خواند.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از آبادان، سید زین العابدین موسوی عصر امروز در جلسه ستاد کرونا شهرستان آبادان که در محل تالار غدیر فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با قدردانی از تمامی کسانی که افتخار مبارزه با کرونا را که به مثابه مبارزه در جنگ است را دارند، اظهار کرد: اوضاع خوزستان در بحث کرونا اوضاع جالبی نیست و در حال حاضر نیز تعداد زیادی از بیمارستانهای استان درگیر پذیرش بیماران کرونایی هستند که آبادان نیز از وضعیت چندان مناسبی در این باره برخوردار نیست.

وی گفت: به رغم تمام تلاشها و پیگیریهای انجام شده در این باره اما متاسفانه وضعیت خوبی را در سطح شهر شاهد نیستیم. آنچه مسلم است آنکه بر اساس آمارها و گزارشات ارائه شده در جلسه، بایستی تلاش مضاعف تری برای کنترل و کاهش مبتلایانی که هم اکنون در حال سه برابر شدن هستند به انجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش شمار مبتلایان به طور حتم افزایش شمار بستری ها در بیمارستان و فوتی های ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ را نیز در پی دارد، افزود: از نظر قانونی و شرعی موظف به کنترل اوضاع هستیم تا وضعیت ما از آنچه هست بدتر نشود. متاسفانه نتوانستیم از وضعیت زرد ناشی از شیوع کرونا خارج شویم و شرایط روند نامناسب و بدی را طی می کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر۹ شهر دارای وضعیت آبی در استان خوزستان به وضعیت زرد رسیده اند، تصریح کرد: هر نوع تغییر در وضعیت استان منطقه ما را نیز متاثر از خود خواهد کرد لذا تذکراتی که در سطح ملی به سه استانی که در وضعیت خوبی نیستند متوجه خوزستان نیز شده است.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان یادآرو شد: متاسفانه برخی از اعضای ستاد مقابله با کرونای شهرستان که متولی انجام برخی امور هستند بی اهمیت از کنار انجامشان گذشتند و تذکرات دانشکده علوم پزشکی آبادان و بازرسان را نادیده گرفتند.

موسوی، گفت: امید می رود تا وضعیت بهتر از گذشته شود اما با توجه به روند صعودی فعلی که در پیش است  بعید به نظر می رسد. از سوی استاندار به ما ماموریت و اختیار داده شده تا برنامه هایی را که به نفع منطقه هست را طراحی و اعمال کنیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تنها ۷۵ درصد از مردم اقدام به ثبت نام در سامانه ی سلامت کرده اند، افزود: اگر این سامانه مسئول دلسوزی داشت بایستی این کار را با جدیت بیشتری دنبال می کرد. هر آنچه که در ستاد مقابله با کرونا شهرستان عنوان می شود بایستی در هر سه شهر آبادان، اروندکنار و چوئبده اجرایی و اعمال شود.

وی اظهار کرد: در اماکن عمومی درصد تهویه مطبوع هوا پائین است و متاسفانه تاکنون  در این باره تصمیم گیری نشده و این در حالیست که نیاز به تصمیم گیری جدی در این باره هستیم. پروتکل های بهداشتی (استفاده از ماسک و دستکش) در میان واحدهای صنفی در زمان عرضه کالا و اجناس به مردم رعایت نمی شود و این بسار خطرآفرین است.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان با بیان اینکه ترددهای درون شهری و داد و ستدهای معمول علت ۶۰ درصد از ابتلای مردم آبادان به کرونا است، تصرح کرد: نشستن در پارکها، حضور در مناسبتهای مختلف، دورهمی های خانوادگی در سالن ها و غیره، کاهش ۳۰ درصدی فاصله گذاری اجتماعی و ۴۰ درصدی استفاده از ماسک از دیگر دلایل ابتلای آبادانی ها به کووید ۱۹ است.

موسوی، یادآور شد: اینکه در شهر مدرنی همچون آبادان ۷۰ درصد از مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند و یا ۶۰ درصدشان ماسک نمی زنند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و این بدان معناست که نتوانسته ایم مردم با فرهنگ آبادان را به رعایت پروتکل های بهداشتی متقاعد کنیم.

وی با اشاره به اینکه کار گندزدایی خیابانها در آبادان رو به پائین است، گفت: متاسفانه فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی در بانکها و فرودگاه رعایت نمی شود. قرار شد تا در ورودی ادارات یک دستگاه پدالی برای ضدعفونی کردن دست مراجعان نصب شود که این کار نیز به طور جدی توسط بسیاری از ادارات دنبال و انجام نشد.

وی با تاکید بر اینکه اماکن نیروی انتظامی بایستی بر خودشان نیز نظارت کند و این سوای از همکاریشان با ستاد مقابله با کرونا هست، افزود: بی نظمی ها در پذیرش تالارهای برگزاری مراسمات به اوج رسیده است و در قبرستان ها نیز پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود.

وی با ابراز ناخرسندی از فعالیت رستورانها که قرار بود تنها بیرون بر باشند و نه مهمان پذیر، اظهار کرد: متاسفانه در این اماکن علاوه بر سرو غذا عرضه قلیان هم به وفور انجام می شود.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان از اعمال محدودیت های جدید در آبادان خبر داد و تصریح کرد: کار تحویل و تدفین متوفیان ناشی از کرونا بایستی در ساعت ۶ صبح  و با حضور حداکثر ۲۰ نفر آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور ناظر فرمانداری و مرکز بهداشت انجام شود و هر اقدامی خارج از آن با برخورد جدی مواجه خواهد بود.

موسوی با تاکید بر تعطیلی سالن های ورزشی از فردا ۱۹ بهمن ماه و تالارها از ۲۳ بهمن تا اطلاع ثانوی، یادآور شد: به هیچ وجه اجازه نمی دهیم تا شرایط بدتر از حال شود اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند به طور حتم در روزها یآبنده با انفجار آماری مبتلایان به کووید ۱۹ مواجه می شویم. دستگاههای اجرایی بایستی به طور حتم از ستاد مقابله با کرونا حمایت کنند و در غیر این صورت دولت و دادسرا به طور ۱۰۰ درصد با آنها برخورد می کنند.

وی از مسدود شدن تمامی پارکها با نیوجرسی و ممنوعیت پارک خودروها در کنار پارکها، منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح، تعطیلی بازارهای جمعه و شیطان، حذف ملاقاتهای عمومی از برنامه ی کاری ادارات، ممنوعیت فعالیت اصناف از ساعت ۹ شب به بعد و اعمال آن از ۱۹ بهمن ماه(فردا شب)، فعالیت رستورانها در ازای تهیه ی غذای بیرون بر ولاغیر، پلمپ تمامی قلیان سراها، مدیریت و اعمال برخی محدودیت ها در برخی مناطق پرخطر و فاقد اوضاع مناسب همچون ذوالفقاری، بهار، کوی قدس و کوی کارگر، تعطیلی قبرستانها تا اطلاع ثانوی همراه با نظارت جدی بر حسن اجرای موارد یاد شده به عنوان دیگر مصوبات ستاد مقابله با کرونا شهرستان آبادان نام برد و گفت: به منظور جلوگیری از روند افزایشی ابتلا به کووید ۱۹، آئین گرامیداشت ۲۲ بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در قالب رژه خودرویی و بدون حضور مردم انجام می شود.

وی گفت: طی هماهنگی های انجام شده حدود ۱۵۰ نیرو از گروههای جهادی در امر نظارت بر حسن اجرای دقیق مصوبات با دیگر بازرسان و تلاشگران همراه می شوند ضمن اینکه در امر گندزدایی نیز با شهرداری همکاری می کنند و اموری همچون نظارت بر تهویه مطبوع اماکن، سالن های ورزشی، رستورانها، تذکر بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن و دیگر موارد نیز بر عهده ی آنان گذاشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه در بحث اجرای مصوبات و محدودیت های اعمالی با هیچ کسی تعارفی نداریم، بر انجام گشت های مشترک روزانه بدون تعطیلی تاکید کرد و افزود: همگان مکلف به اجرای دستورات ستاد مقابله با کرونا هستند و در غیر این صورت ناگزیر از برخورد جدی و قانونی با متخلفان حتی ادارات هستیم.

وی با تاکید دوباره بر اینکه مبارزه با کرونا امری سیاسی نیست بلکه یک دستور اجتماعی است، اظهار کرد: دعوت از مردم برای شرکت در تجمعات فاقد وجاهت قانونی است و اجازه ی انجام چنین کارهایی را در آبادان نمی دهیم و با مسببان آن به طور جدی و قانونی برخورد می شود.

وی با ابراز ناخرسندی شدید از صدور مجوزهای فراوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری کنسرت ها و تماشای فیلم های مختلف، تصریح کرد: متاسفانه در شرایطی که به لحاظ ابتلای مردم به کرونا اوضاع خوب و عادی نداریم اداره ارشاد به  فراوانی اقدام به صدور انواع مجوزها برای برگزاری برنامه ها آن هم بدون هماهنگی با فرمانداری و دانشکده علوم پزشکی آبادان به عنوان رئیس و دبیر ستاد مقابله با کرونا شهرستان آبادان می کند و این به هیچ وجه درست نیست و ما مخالف آنیم.

فرمانداری ویژه شهرستان آبادان یادآور شد: در موضوعات یاد شده با هیچ کس تعارف نداریم. وظیفه ی ما خروج آبادان از شرایط صعودی ابتلای مردم به کرونا است.

موسوی، گفت: امید می رود تا تمامی دستگاههای اجرایی، امامان جمعه شهرهای آبادان، اروندکنار و چوئبده و سپاه همچون همیشه ما را در اجرای درست و به موقع مصوبات همراهی کنند.

وی افزود: اسفندماه یعنی ورود به سال جدید که به طور حتم بسیاری در حال برنامه ریزی برای سفر به آبادان هستند اما از همین الان اعلام می کنم که به هیچ فردی از دیگر شهرها و استانهای کشور اجازه ورود به آبادان داده نمی شود، اوضاع فعلی شهر تعریفی ندارد و بایستی موارد به صورت کامل رعایت شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1484107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =