۲۶ نفر
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
چرا به واکسن آمریکایی "نه" می‌گوییم ولی به چین نه؟

روز گذشته امام خامنه‌ای در سخنرانی خود فرمودند: « اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد. چند روز پیش در ظرف ۲۴ ساعت، اینها چهار هزار نفر تلفات داشتند. اینها اگر بلدند واکسن درست کنند، اگر کارخانه فایزرشان میتواند واکسن درست کند، چرا میخواهند به ما بدهند؟ خب خودشان مصرف کنند که این قدر مرده و کشته‌ زیاد نداشته باشند.»

برخی از این موضوع به شدت برآشفتنه‌اند و سعی بر تردید در آن دارند. به نظر می‌رسد بررسی برخی ارقام و آمار، میزان عمق این تحلیل را آشکارتر خواهد ساخت.
 

آیا واقعا وضع آمریکا بدتر از ما است؟

برای پاسخ به این سوال باید چند نکته را م دنظر قرار داد. نخست اینکه در مقایسه، باید نسبت جمعیتی را لحاظ کرد. جمعیت کشور ایالات متحده آمریکا 4 برابر جمعیت ایران است. طبق آمارهای موجود در سال 2018، آمریکا جمعیتی بالغ بر 327 میلیون و 200 هزار نفر داشته و  ایران  در همان سال 81 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت داشته است.

طبق آخرین میزان مرگ روزانه اعلام شده در نیویورک تایمز، آمریکا 4112 فوتی داشته است، در حالی که این آمار در ایران 85 نفر بوده است. یعنی مرگ و میر در آمریکا بیش از 48 برابر ایران بوده است که با احتساب نسبت جمعیتی؛ باید گفت سرانه مرگ و میر حاصل از کرونا در آمریکا 12 برابر ایران است.

این آمار، با دقت به ارقامی دیگر، گویا تر نیز خواهد شد. در طول دوره فراگیری کرونا، میزان فوت‌شدگان آمریکا 369 هزار نفر اعلام شده و این آمار در ایران تقریبا 32 هزار نفر بوده است. این تناسب با اعمال نسبت جمعیتی، تقریبا 2.9 خواهد بود. یعنی وضع مرگ و میر در حال حاضر 4 برابر بدتر از میانگین کل دوره است. معنای مشخص این آمار این است که هیچ مسیر رو به بهبودی طی نشده است؛ روندی که اگر واکسن آمریکایی موثر بود، باید کاملا معکوس می‌گشت.

در شاخص مهم دیگر هم شاهد همین وضع هستیم و میانگین ابتلا در آمریکا 13 برابر ایران بوده است؛ اما میزان ابتلای جدید بیش از 40 برابر است.

چرا به چین بی‌اعتماد نیستیم؟

سوال دیگری که در 24 ساعت گذشته توسط تیم عملیات روانی غرب‌دوستان رواج یافته، این است که چرا نوک تیز حمله به سوی آمریکا است و چین که منشأ اولیه ویروس بوده را شامل نمی شود.

گزاره اول که باید بررسی کرد، این است که آیا واقعا نقطه آغاز چین بوده است؟ محققانی همچون دکتر تام جفرسون، متخصص همه گیر شناسی پیشتر رده‌هایی بر این انگاره مطرح کرده‌اند. بر اساس تحقیق یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه آکسفورد، بایگانی منجمد نمونه فاضلاب کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و شاهد آن بوده‌اند که 9ماه قبل از چین، در فاضلاب اسپانیا این ویروس وجود داشته است. همان اسپانیا که جزو کشورهای پر تلفات کرونا هم هست. بر این اساس مطرح کرده‌اند که احتمالاً نمونه غیرفعال ویروس کرونا در جهان وجود داشته و شرایط محیطی باعث فعال شدن آن شده است. دکتر تام جفرسون گفت با اثبات وجود نمونه ویروس در اسپانیا در آن تاریخ، مشخص می شود کشور چین منشأ پیدایش ویروس نبوده است.

گزاره مهم دیگر، توان بالای چین در مهار ویروس است. اگرچه بخش عمده‌ای از توفیق چین حاصل انضباط اجتماعی و محدودیت‌های قرنطینه‌ای سنگین است؛ اما روند درمانی را نمی‌توان در این موضوع از قلم انداخت.

گزاره سوم این است که چین از ابتدای کرونا، در اقداماتی عملی به یاری ایران در مقابله با این بیماری پرداخته است؛ در حالی که آمریکا بر اعمال فشارهای تحریمی بیشتر و مستثنی نکردن اقدامات دارویی و درمانی تأکید کرد.

گزاره چهارم و از همه مهمتر این است که روند دیپلماسی جمهوری اسلامی بر دو اصل استقلال و تعامل سازنده با همه کشورها بنیان گذاشته شد. برای بی‌اعتماد شدن به کشورها، باید دلیل داشت نه برای بی‌اعتماد نبودن. کما اینکه وقتی گروه‌های تندرو در همان روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی سفارت آمریکا را تسخیر کردند؛ امام خمینی شهید عراقی را مأمور به آزادسازی سفارت و تأمین امنیت دیپلمات‌های آمریکایی ساخت. اما آمریکا در عمل ثابت کرد حاضر نیست تغییر در نگاه سلطه‌جویانه خود قائل شود.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1474533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    این فیلم خیلی قدیمیه ربطی به پرواز امروز نداره
  • محمد IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    این فیلم مال سال 2018 هست با 189 سرنشین
  • یاس IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 1
    درود بر ماست مالی شکوه مندانه و دد منشانه جنابعالی
  • ایرانی IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 1
    چون همیشه باید یه دشمن باشه ملت و باهاش سرگرم کنند
  • FR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    در طول دوره فراگیری کرونا، میزان فوت‌شدگان آمریکا 369 هزار نفر اعلام شده و این آمار در ایران تقریبا 32 هزار نفر بوده است. آمریکا رو درست گفتید کشته هاش رو ولی ایران رو اشتباه گفتید. تو ایران ۵۶ هزار نفر مردن نه ۳۲ هزار نفر! تعداد کشته ها به مبتلاها برای امریکا ۱.۶ درصد هست برای ایران ۴.۳ درصد یعنی ۱۷۰ درصد مرگ بیشتر! امریکا تا این لحظه ۲۶۸ میلیون تست کرونا گرفته یعنی ۸۱ درصد جمعیت ۳۳۰ میلیونی ولی ایران اصلا معلوم نیست چندتا تست گرفته! امار ایران بسیار مورد بحث است به طوری که خود وزارت بهداشت گفته که تعداد مبتلاها را باید در ۳ ضرب کرد حداقل! هیچ همخوانی بین مرگ و میرها و وضعیت هشدارها و تعداد مبتلاها تو ایران نیست! بعدشم امریکا تظاهرات گسترده داشت که از دلایل مهمی بود که منجر به افزایش کرونا تو امریکا شد. بعدشم تظاهرات سر انتخابات و خود انتخابات! و جدا از این ها، امریکا کشوری هست که روزانه میلیون ها نفر میرن و میان از کشورهای مختلف به امریکا چه شهروندانشون چه از کشورهای دیگه! اما ایران روزانه چقدر رفت و امد میشه از کشورهای خارجی؟! این موضوع از روزهای اول شیوع کرونا باید در نظر گرفت.
  • FR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    بعدشم چرا منع خرید واکسن از امریکا و انگلیس رو از همون اول مطرح نشد و اعلام رسمی نشد؟! چرا باید الان این موضوع علنی بشه؟! موضوع دیگه اینه که مردم نه صرفا برای این اخبار این طوری جبهه نمیگیرن، کلی برای تمام خبرهایی که برای ماله کشی درست میشن جبهه میگیرن! وقتی که گوشت گرون میشه، خبر میدید که گوشت خوب نیست مرغ بخورید. مرغ گرون میشه میگید پای مرغ خیلی خاصیت داره! وقتی که اجیل و این چیزا گرون میشه میگید نخورید نمیمیرید که، وقتی که دلار گرون میشه میگید نخرید حبابه بعد بیشتر و بیشتر میشه! جنس چینی کل بازار ایران رو گرفته ولی مردم تا اسم چینی میاد حالشون بد میشه و نمیخوان بخرن مگه مجبور بشن بخرن! اینه وضعیت اعتماد مردم به چینی که شما ازش دفاع میکنید! کلا خبرهای که از رسانه های وابسته داخلی بیرون میاد کاملا سیاسی و هدفمند است. به همین خاطر ذره ای برای مخاطب ها اهمیت نداره و جنبه فان و سرگرمی داره! مثل این خبرهای جدیدی که از دیروزه داره بیرون میاد در راستای منع خرید واکسن از امریکا و انگلیس! و جهت اطلاعتون عرض کنم اتحادیه اروپا چند میلیارد واکسن انگلیسی و امریکایی سفارش داده! حتما خیلی احمقن!
  • DE ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    نمیخونم چون ارزش خوندن نداره
  • بهداد IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 1
    خدا شر ابلهان را از سر این مملکت کم کند
  • ایرانی IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 1
    *شما تو هرجای دنیا بگی کشوری که روزانه ۹۰ کشته کرونایی داره* *میخواد از کشوری که روزانه ۴۰۰۰ کشته کرونایی داره واکسن وارد کنه قطعا بهت آدرس دیوونه‌خونه رو می دهند
  • US ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    کسی معنی این الودگی هوا راواقعا میداند؟ بااین وضع مرگ ومیر ناشی ازالودگی ازکرونا کمتر نیست. چرامسیولان بی مسئولیت خوابند یا خودشان رابه خواب زده اند تاریخ انان رالعنت خواهد فرستاد
  • DE ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 1
    چرا این قدر ماسمالی می کنید؟
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    خدا قوت.گربه های واق واق میکنند و سگها معو معو
  • DE ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای اسلامی ، آیا تخصص شما در علوم پزشکی است ؟ اگر نیست دخالت نفرمایید ، شما که برای ۸۰ میلیون نفر حق ندارید کسب تکلیف کنید برای خودتان چرا ! این موضوع علمی و تخصصی است ، نه استدلال !
  • علی US ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    ما هم نه به امریکا میگیم هم نه به چین فقط عنبر نسا خودمان با روغن بنفشه
  • امین IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    لطفاً یک گزاره دیگر رو اضافه بفرمایید. دقت آمار و آمارسازی که مسئولین عزیز کشورمون دارن. آمار درست رو با آمار سازی که نباید مقایسه کرد
  • علی IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 1
    خدا لعنت کنه کشور چین رو که این ویروس این بیماری راوارد ایران کردمردم دارند از بین میرند
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    واکسن فایزرآلمانیه
  • امیر IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    ما مردم اگه امریکایی بخوایم باید ک ی ر و ببینیم....فایزر دوست داریم
  • بی نام IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    در عمرم تحلیلی سطحی تر از این نخونده بودم. حداقل می دادین یه نفر که از اپیدمیولوری کمی سررشته داشت تحلیل می کرد. انگار متوجه نیستین کشورها در مراحل مختلف اپیدمی هستن. نمی دونین ایران پیک سوم را زد و تموم کرد آمریکا و اروپا در اوج پیک سوم هستن؟یادتون رفته با جمعیت 83 میلیئن نفری روزی 490 مرگ داشتیم.حالا 4 برابرش کنید. میشه تقریبا روزی 2000 مرگ.امریکا الان چندتاست روزی 4000.پس در بدترین حالت مرگ امریکا 2 برابر ماست در پیک اپیدمی.تازه فراموش نکنید مرگ واقعی ما حداقل 3 تا 4 برابر اعلام رسمی هست اما اون فلاکت زده ها آمارشون را واقعی تر از ما اعلام می کنن.در مورد تعداد مثبت روزانه هم فرموده بودین. یه سر بزنین به سایت های معتبر که بر اساس امار رسمی اعلامی ایران هست ببینید تعداد تست به ازای یک میلیون نفز جمعیت در ایران 94 هزار و در آمریکا 810 هزار ست.یعنی اون بدبختها 8 برابر بیشتر از ما تست انجام میدن و البته مثبت بیشتری پیدا می کنن.بی زحمت یه نگاه به ساختار جمعیتی دو کشور هم بکنید بد نیست. درصد سالمندان بالای 65 سال در ایران حدود 6 درصد و در آمریکا 12 درصد هست.تریبون یک طرفه.
  • US ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    خاک بر سرت با این تحلیلت. همه چیزتون مثل همه
  • نوشا IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    چون چین کمونیست هست ما به کمونیست ها اعتماد داریم
  • AU ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    آدم بادمجان دور قاب چین و نان به نرخ روز خور به این جور آدمها گفته می شود. آمار ایران اصلا قابل اعتماد نیست چون که شما یک دهم آمار واقعی رو هم اعلام نکردین. شما نمی فهمی یا خودت را به نفهمیدن زدی.
  • من شهروند این کشورنیستم من اصلان انسان نیستم IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    گورتون گم کنید
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    والا افتضاحو شما بالا اوردین نه امریکایی ها
  • DE ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    واکسن را بعد از بیماری کشف می کنند . یک کشور 330 میلیونی را در ظرف چند ماه نمی توان واکسینه کرد . معلوم است که تلفات ادامه دارد تا همه واکسینه بشوند. طوطی نباشید !!
  • مجید GB ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    عجب پس معلوم شد ویروس کرونا برای ژن ایرانی طراحی نشده بوده ، خوب خدا رو شکر خیالمان راحت شد، در ضمن میشه بفرمایید تحقیقات جفرسون در کجا ثبت شده ؟
  • سید IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    شما واکسن چینی شا بیار پیش کش . امریکایی ش برا مقامات کشور است. مردم را خر فرض نکنید.روغن نبلتی گیر نمیاد. امریکا تحریم کرده.
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    آقای محترم ، الان کمتر از یک ماهه واکسیناسیون در امریکا شروع شده ، الان برای قضاوت یکم زوده باید بعد عید که تعداد بیشتری واکسن زدن در مورد اون و تاثیراتش قضاوت کرد
  • حافظ IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    چرندیات وتوهمات، مرگ میر بوده باید بعد از واکسیناسیون همگانی این موضوع را بررسی کرد برای ایران وایرانی باید تاسف خورد که اسیر یه عده قاجاری شده اند وخود را حاکم بلامنازع می‌دانند ولی خدا..
  • Hamid IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 2
    چرا این همه دروغ تحویل این ملت خدا زده میدید
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    اینجا هیچ مطلب علمی گفته نشده. شما میزان مبتلاها رو باید با مقدار تست انجام شده مقایسه کنی. آمريکا 35 برابر ما تست گرفته! بعد واکسیناسیون الان در مرحله اضطراری و با تعداد کم هست که چند هفته بیشتر شروع نشده. اگه ما همین امروز واکسن خودمون رو تولید کنیم به گفته خود مسئولین نهایتا ماهی زیر 5 میلیون دوز میتونیم داشته باشیم که باید دو نوبت هم تزریق بشه. خود واکسن یک. ماه طول میکشه که ایمنی ایجاد کنه. یعنی حداقل دو سال پروسه واکسن زدن به طور کامل طول میکشه.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 1
    جناب عجب که شما واکسن تازه تزریق شده را با امار قبل از واکسن مقایسه می کنید. وضعیت هر کشور از میزان رضایت مردمش قابل مقایسه است نه امار فشل کشوری که میگه مرک و میر کرونا دو نیم برابر امار است. چون سپاه در ابتدا گفت تست کونا به المان صادر می کنیم ولی خودمون نمیدونیم چند تا مردممون از کرونا مردند. با مار اینفدر ناشیانه بازی نکن اینجا صدا و سیما نیست. برو این دام بر مرغ دگر نه
  • علی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    آقا اجازه من میخام آب بخورم.با استکبار ستیزی منافات نداشته باشه؟
  • a IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    برادر عزیز از زمان شروع واکسیناسیون دسته جمعی حداقل دو ماه باید بگذرد تا اثرات شروع شود !!! واکسن با دارو متفاوت است .
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    شما تهوه آورید
  • ایرانی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    برخی برای دانستن اوقات شرعی هم به اخبار آن ور آب سرک می کشند!
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 1
    بدون فکت و بدون توجه به میزان علمی بودن شرایط تولید واکسن نظر میدین. اگر در زمانه شما واکسن فلج اطفال تولید می شد مطمئن باشید همچنان از فلج رنج میبردیم
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    بخاطر لجبازی و گردن باری
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    چینیه ارزونتر و مردم کش تر هست این هست که خوبه برای مردن و کم جمعیت شدن خیلی خوبه
  • یحیی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    سلام اقای محترم در زمان شیوع تمام مرگ ومیردرچین شروع شد اینو تمام دنیا میدونن کشوری که تانک رو میسازه قبل از ان ار پی جی رو درست میکنه که اگر تانگ دست حریفش افتاد بتونه منهدمش کنه
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    خ خخخ
  • شمسیان۱۲ IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 1
    واقعا رهبر عزیز درست می فرمایند کسانی که با رهبر مخالفت می کنند ایادی صهیونیستی آمریکا یی هستندآمریکا دوست ایران نیست که واکسن مفیدو موثر بدهد
  • انوشیروان IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    آره والا واکسن این ها آب مقطر هست
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    یادمون باشه کوبا هم در مسیر کنترل ویروس فوق العاده عمل کرده .سلامت را فدای اقتصاد نکرد.کشته های کوبا ۱۴۰ تا نهایتا
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 1
    من واکسن آمریکایی انگلیسی می خواهم. لطفا برای خودتان تصمیم بگیرید نه برای من. به این میگویند آزادی!
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    متن ایشان نیاز به مترجم دارد.
  • حسین IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 2
    چرا به چین بی اعتماو نیستیم؟؟؟چون ما مستعمره چین و شوروی کمونیستی هستیم
  • فرامرز IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    توجیه بسیار سطحی بود خسته نباشی
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    کاشکی واکسن میومد همه مون میکشت راحت میشدیم این چه زندگی تنها زجر می کشیم
  • رضا IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 1
    زنده باد!! غرب پرستی متاسفانه درمانی ندارد
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    امار کشتهای پراید ایران رو با فورد و شورلت امریکا رم حساب کنید
  • علی IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    نظربیخودی نده،اگر اینطوریه،باید تموم داروهای آمریکایی که بهترین داروها هستند را وارد نکنیم و مردم اندوختند بمیرند،خسته نباشی
  • DE ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 2
    چون آخوندها ، پادو و مامور روس و همان چپی های سابق هستند که در پوشش عبا و عمامه و ظاهر مذهبی ، دارند به ایران حکومت می کنند .
  • جواد مقدم IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    برای اینکه چین حق وتو دارد و به صورت غیر رسمی ما را استعمار کرده ! در آب های ما بصورت جاروبرقی ماهی می گیرد و کلی پول نفت به ما بدهکار است اما حق اعتراض نداریم حالا هم که میخواهد بیست و پنج سال سوار گردنمان شود و جزایر ما را تصرف کند و باز هم نباید اعتراض کنیم !!
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    اولا تمام متخصصین و مسئولین امار واقعی فوت شدگان ایران را چند برابر میزان رسمی می دانند، دوما گر واکسن فایزر به تمام مردم امریکا تزریق شده تا بدانیم اثر دارد یا نه؟
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم و العن اعدائهم. یا الله به حق محمّد و آل محمّد التماس می‌کنم التماس می‌کنم التماس می‌کنم السّاعه السّاعه السّاعه ظالم و خائن به مردم در مورد واکسن رو لعنت کن. به مردم رحم کن اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم و العن اعدائهم. مردم بیچاره انقدر گیج شدن که نظری ندارن. چینی ایرانی امریکایی عراقی افغانی و ... فقط مردم رو نکشید قتل حرامه.
  • ناشناس IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 1
    خب صحت و سقم تحلیلت از همون جمله ابتدایی نوشتارت مشخص است!!!!
  • محمد IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 1
    موافق نظرتون نیستم
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    اگر دین ندارید آزاده باشید
  • محمد US ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    0 1
    مشتی یاوه و چرند بافته ای