۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۱

توافقنامه اولیه آشتی ملی در فلسطین، اسرائیلی ها را شوکه کرده است

جفری هلر
اسرائیل در شوک به سر می برد. توافقنامه ابتدایی میان فتح و حماس این بار در قاهره مصر ؛ خشم تل آویو نشین ها را برانگیخته است. دولتمردان اسرائیلی در نخستین واکنش به این ماجرا اعلام کردند که آشتی میان فتح و حماس می تواند روند صلح خاورمیانه را تخریب کند.
نمایندگان فتح و حماس در حالی در قاهره مصر آمادگی خود را برای آشتی ملی اعلام کردند که هیچ کس انتظار چنین پیشرفتی را در این پرونده نداشت. حماس کنترل نوار غزه را در اختیار دارد و تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس هم مدتهاست که در کرانه باختری جولان می دهد. اکنون امضا این توافقنامه برای اسرائیلی ها به مثابه چالشی جدید است آن هم در روزهایی که دوستان غربی تل اویو حمایت ضمنی خود را از تشکیل کشور مستقل فلسطین اعلام کرده اند. دولت فلسطین پیش از این اعلام کرده بود که برای اعلام یکجانبه استقلال ، پرونده خود را به شورای امنیت ارجاع خواهد داد. سپتامبر زمان احتمالی برای ارجاع این پرونده اعلام شده و بی شک این ماه یکی از سخت ترین ماه ها برای اسرائیلی خواهد بود که هم وداع مبارک در مصر را به نظاره نشسته و هم نزدیکی قاهره بعد از مبارک را به حماس .


شیمون پرز رئیس دولت رژیم صهیونیستی در بیانیه ای در این خصوص گفت: توافقنامه صلح میان فتح و حماس اشتباهی مرگبار است. این اشتباه می تواند اصلی ترین چالش در برابر تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد. اشتباهی که روند صلح و ثبات در منطقه را به خطر می اندازد .
شیمون پرز در این بیانیه افزود: اسرائیل بیم این را دارد که حماس با توجه به محبوبیتی که در فلسطین دارد بر کرانه باختری هم تسلط پیدا کند. در این فضا بی شک ایران که متحد اصلی حماس در سال های انزوا بوده هم در فلسطین نفوذ بیشتری خواهد یافت.


در ماه سپتامبر بود که واشنگتن میزبان محمود عباس از تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو از اسرائیل بود تا شاید مذاکرات صلح از بن بست خارج شود. با این همه این تلاش هم پاسخ نداد.در آن زمان نتانیاهو به درخواست واشنگتن برای تمدید توقف شهرک سازی ها در کرانه باختری پاسخ مثبت نداد .
محمود عباس هم برای نخستین بار از زمانی که توافقنامه آشتی میان فتح و حماس عیان شد در اظهاراتی اعلام کرد که فلسطین همچنان برای مذاکره با اسرائیل مهیا است . عباس حتی پا را از این هم فراتر نهاده و تاکید کرد که دولت موقتی هم که از دل این آشتی ملی بیرون آید می تواند با اسرائیل وارد مذاکره و ادامه مصالحه شود. محمود عباس همچنین اعلام کرد که سازمان آزادی بخش فلسطین که خود او رهبری اش را بر عهده دارد همچنان مسئولیت ادامه مذاکرات را عهده دار است.


محمود عباس با تاکید بر الزام وحدت ملی در فلسطین گفت: چه با آنها موافق باشیم و چه مخالف، چه آنها را دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم آنها مردمان ما هستند و بخشی از فلسطین.
رهبران اسرائیل هم بارها با تروریست خواندن حماس تاکید کرده اند که نمی توانند با این گروه وارد توافق سیاسی شوند. شروط اسرائیل برای حماس همان است که از چند سال پیش بارها و بارها تکرار شده و البته با مخالفت این گروه مقاومت روبه رو شده است : اذعان به خشونت، به رسمیت شناختن اسرائیل و پایبندی به توافقنامه صلح موقت.
آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل در این خصوص می گوید: این توافقنامه صلح در ترس و وحشت بزرگی ریشه دارد که در منطقه به راه افتاده است . خالد مشعل در دمشق نشسته و با توجه به ناآرامی ها در این کشور احساس می کند که فرش زیر پای او در حال کشیده شدن است .


با این همه در کرانه باختری و نوار غزه ساکنان ادعا می کنند که این توافقنامه صلح در حقیقت نوزاد میل و اراده ملی برای آشتی است .
آویگدور لیبرمن که ریاست حزب راستگرای بیت نا را بر عهده دارد در بخش هایی از سخنان خود به نقش وداع حسنی مبارک از قدرت بر این توافقنامه اشاره کرده و گفت : محمود عباس سالهای سال بر حسنی مبارک تکیه زده و اکنون با رفتن وی جایگاه خود را متزلزل می بیند.

لیبرمن در مقام هشدار به محمود عباس تهدید کرد که معافیت مالیاتی بر کالاهای انتقالی به کرانه باختری را لغو خواهد کرد و البته بر کنگره آمریکا هم برای قطع کمک های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین فشار خواهد آورد . محمود عباس پیش از این نیز بارها اعلام کرده بود که در صورت ادامه شهرک سازی ها هرگز بر سر میز مذاکره با اسرائیل برنخواهد گشت. اسرائیل در روزهایی با طرح توافقنامه آشتی ملی میان فتح و حماس روبه رو شده که فلسطین خود را برای اعلام یکجانبه استقلال در سازمان ملل مهیا می کند. اسرائیل از اغاز بحث و تبادل نظر در خصوص رای به این مساله در شورای امنیت ، رایزنی با دوستان اروپایی برای مخالفت با این طرح را آغاز کرده است .

ماه آینده میلادی که از راه برسد نتانیاهو باید در کنگره ایالات متحده برای نمایندگان سخنرانی کند . برخی تحلیل گرن انتظار دارند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این گفتگو راهکارهایی برای رسیدن به صلح ارائه دهد. نتانیاهو در واکنش به توافقنامه صلح میان فتح و حماس هشدار داد که عباس باید میان دوستی با اسرائیل و آشتی با حماس یکی را انتخاب کند .
ریل کلیر پالیتیک 29 آوریل / ترجمه: سارا معصومی

5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
    0 0
    رهبرا فلسطین نشان داند واقع ار سیاست سررشته دارند و میدانند چگونه سر بزنگاه از فرصت ها استفاده کنند . خاورمیانه در طغیان انقلابی نیرو های ارتجاع جهانی و منطقه در صدد انحراف و سم وسو دادن پان بنفع خود .اما نیروهای مقاومت در صدد تعمیقو تحکیم دست آوردهای مردم منطقه .