۶ نفر
۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
با آرزوی سال ۲۰۲۱ و ۱۴۰۰ سراسر امید

به باور من نخبگان فکری و صاحبان قلم نباید آرزوهایی جز صلح و مهر برای مردم داشته باشند.کمااینکه در طول تاریخ همواره آرزوهای خوب و سراسر امید برای بشریت داشته اند، لکن سیاستمداران منفعت طلب بوده اند که اهداف خالص و ناب را به انحراف بر اساس نیات سیاسی خود کشانده اند.

مثلا کارل مارکس در ۱۸۴۸ در مانیفست حزب کمونیست، ایجاد جامعه عادلانه و سالم را در پیروزی پرولتاریا بر طبقه بورژوازی دانست که البته پیش‌بینی و محقق نشد و محاسبه ای دقیق نبود و حتی سبب ساز سوء استفاده های فراوانی در طول حیات بشری از جمله جنایات استالینی شد، اما دوتوکویل درهمان سال و بعدها ماکس وبر بر مرحله قدرت یابی دولت پس از انقلاب تاکید کردند که پیشبینی درستی بود.

دولت ها در سده های اخیر قدرت خود را در بحران های بی شمار در حیات انسانی حفظ کردند، اما تحول در چگونگی مدیریت کردن و ساز و کارهای عدالت ورزی، انصاف و پیش بردن حقوق شهروندان به شکل روزمره جستجوی دائم نخبگان است که موتور محرک تحول ساختار دولت‌ها است. سال ۲۰۲۰ یا ۱۳۹۹ آزمون های سنگینی برای تمام بشریت بود. کووید ۱۹ بسیاری از ساختارهای آموزشی، سیاسی،  فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع را وارد مرحله دگرگونی نسبی یا جدی کرد و تغییرات بسیار بیشتری از جمله تغییر زیستی در راه خواهد بود.

ما در داخل باید راه های جدید و مناسب برای زندگی مناسب در عرصه های سیاست داخلی و خارجی جستجو کنیم. بشریت ناچار است عناصر اخلاقی مانند مصرف بهینه، خودداری از حرص و ثروت اندوزی و کمک به یکدیگر و دوری از تفاخر و اسراف را وارد زندگی کند. اگر دقت کنید حجم ادبیات فکری و نگاه به رفتارهای اخلاقی و تقبیح ثروت تا چه حد گسترش یافته است. بسیاری از ما در آزمون و دانشگاه بزرگ محاسبات الهی موفقیت نسبی یا کمی یافتیم و بسیاری از ما نیز با پناه بردن به خودخواهی های ثروت اندوزانه شخصی یا مقام پرستانه مردود شدیم.

این یادداشت را به امید طلوع به روشنایی در ۲۰۲۱ و ۱۴۰۰ می نویسم و با وجود اینکه منطقه ما آبستن تحرکات و مسائل نظامی است و نیاز به خویشتن داری جدی و استراتژیک داریم، اما من از ترس، تهدید یا جنگ نمی نویسم، امیدوارم پارادایم صلح و همبستگی در همه جا و منطقه ما آغاز شود. نقطه عطف منطقه‌گرایی قدرتمندی بر مبنای اعتمادسازی متقابل، و نه حاوی عناصر مخرب برتری جویی ،شکل بگیرد. نفرت و کشتار جای خود را به صلح، منطق و گفتگو به شکل واقعی بدهد و سیاستمداران شبیه مردم شوند. عنصر اولیه اسلام رحمانیت، برکت الهی و محبت پیامبر اسلام در سراسر آسیا پرتو افکند و همان گونه که در دعاهای شریف می خوانیم عناصر ناصالح، فاسد، مخل آسایش و آرامش مردم در سراسر دنیا دور شوند و همه معادلات به نفع مردم تغییر کند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1471731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =