نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح روز سه‌شنبه 6 اردیبهشت با حضور سید محمد حسینی وزیر ارشاد و بهمن دری معاون فرهنگی وزیر برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، سید محمد حسینی صبح امروز با تاخیر 45 دقیقه‌ای خود را به جمع خبرنگاران رساند تا پاسخگوی سوالات آن​ها درباره‌ بیست و چهارمین نمایشگاه بین​المللی کتاب تهران باشد.  

او در ابتدای این نشست توضیحاتی را درباره ویژگی‌های نمایشگاه کتاب امسال داد و متذکر شد:« امسال برای ناشرانی که کتابشان بیش از دو بار در سال 89 چاپ شده است، برنامه‌های ویژه‌ای داریم تا باعث دیده شدن بیشتر کتاب‌هایشان شود.»

او همچنین به روال نمایشگاه‌های سال گذشته به ارایه آمار ناشرانی که در نمایشگاه امسال حضور دارند پرداخت و گفت: «تا کنون 2 هزار و 338 ناشر داخلی برای شرکت در نمایشگاه ثبت نام کرده​اند و ممکن است تعداد دیگری هم به آن​ها اضافه شود. همچنین بیش از 208 هزار عنوان کتاب در بخش داخلی ارایه می‌شود، که ما محدودیت سال انتشار کتاب‌ها را مثل سال‌های گذشته داریم؛ این طور نیست که کتاب‌های سی سال قبل درمعرض فروش قرار گیرند.»

به گفته‌ وزیر ارشاد در بخش بین‌الملل 196 هزار و 200 عنوان کتاب در معرض دید قرار می‌گیرند و حضور یک هزار و614 ناشر در نمایشگاه امسال قطعی شده است. در نمایشگاه امسال 67 کشور شرکت کرده‌اند و 37  غرفه دارند.» به گفته وزیر ارشاد کشور مصر نیز امسال حضور فعالی در نمایشگاه دارد.

ناشران امسال غرفه​هایشان را زود تر تحویل می​گیرند
شعار نمایشگاه امسال «ارتقای معرفت دینی و بصیرت فرهنگی در سال جهاد اقتصادی» است . نمایشگاه امسال هم به گفته وزیر ارشاد  اقداماتی را در این زمینه انجام خواهد داد تا این شعار تحقق یابد. یکی از این اقدامات اندیشیدن تمهیدات تشویقی و حمایتی از ناشران برای پرداختن به این موضوع است.»

یکی از مسایلی که نمایشگاه کتاب هر سال با آن مواجه است، تحویل غرفه‌ها به ناشران است که هر سال عده‌ای از ناشران از این موضوع گلایه دارند که چون غرفه‌هایشان را دیر تحویل می​گیرند، نمی​توانند در اولین روز نمایشگاه فعالیت‌شان را آغاز کنند.حسینی گفت: «امسال زودتر غرفه‌ها در اختیار ناشران قرار می‌گیرد که فرصت کافی برای آماده سازی غرفه‌هایشان داشته باشند. انتظار داریم قبل از روز 13 اردیبهشت که روز رسمی آغاز نمایشگاه است، همه چیز آماده و فراهم شود.»

هر سال که نمایشگاه شروع به کار می‌کند، شاهد این بوده‌ایم که بعضی از غرفه‌ها هنوز خالی هستند، حسینی در این باره هم توضیح داد:‌«اگر بعضی ناشران برای تحویل غرفه‌هایشان اقدام نکنند، ما لیست جایگزینی داریم و این به جا نیست که غرفه‌هایی خالی باشد. اگر این ناشران نمی‌خواهند در نمایشگاه شرکت کنند و یا می‌خواهند انصراف دهند زودتر اعلام کنند تا ناشران دیگری را جایگزین کنیم. باید یک محیط فرهنگی فراهم شود، انتظار دیگری که از ناشران داریم این است که از نویسندگان و اهل قلم بیشتری در غرفه‌هایشان دعوت کنند.»

سال گذشته عده‌ای که مشمول دریافت یارانه خرید کتاب شده‌ بودند، از صف‌های طولانی و ساعت‌ها انتظار برای دریافت یارانه گلایه داشتند، اما حسینی امسال وعده داد که امسال ثبت نام در بانک‌ها صورت می‌گیرد و ما 20 میلیارد ریال به یارانه خرید کتاب اختصاص داده‌ایم و صد هزار دنشجو را می‌توانند این یارانه‌ها را دریافت کنند.»

نمایشگاه کتاب هر سال بخش‌های جنبی نیز دارد که  از جمله​ آن​ها می توان به سرای اهل قلم، کارنامه نشر و بخش کودک و نوجوان اشاره کرد. به گفته وزیر ارشاد امسال نیز برنامه‌هایی در بخش جنبی نمایشگاه برگزار می‌شود. در سرای اهل قلم قرار است کتاب‌هایی که درجشنواه‌های کشوری حایز رتبه شده​اند بررسی و رونمایی ‌شوند؛ همچنین نقد و بررسی کتاب‌هایی که  درباره انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تالیف شده​اند از دیگر برنامه​های این بخش است.

حسینی گفت: «با توجه به این‌که نمایشگاه کتاب امسال همزمان با ایام فاطمیه است، یک غرفه ویژه مربوط به حضرت فاطمه(س) داریم که کتاب‌های این بخش با تخفیف 50 درصدی عرضه خواهند شد.»

از چند سال پیش حوزه علمیه قم چادرهایی را در نمایشگاه کتاب برپا کرده بود که به سوالات شرعی مردم پاسخ می دادند، حسینی در این باره نیز توضیح داد: «بالغ بر  20هزار نفر در زمان برپایی نمایشگاه درگیر برگزاری نمایشگاه هستند، در سال‌های گذشته بعضی از اهل فضل از حوزه علمیه پاسخگوی سوالات شرعی مردم بودند که امسال هم این بخش را خواهیم داشت.»

مشکل پارکینگ نداریم
بهمن دری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی که در بیشتر ترجیح می‌دهد که حرف‌ها و خبرهایش را به صورت مکتبوب برای خبرنگاران ارسال کند، در این نشست نیز بسیار کم‌حرف بود. او درباره نمایشگاه کتاب امسال تنها به این حرف اکتفا کرد که «به تعبیر مسولان خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های منطقه محسوب می‌شود.»

یکی از اولین سوالاتی که در جلسه نمایشگاه کتاب مطرح شد، درباره واگذاری انتشارات سازمان چاپ  به انتشارات سازمان اوقاف بود که اخیرا از سوی ریاست مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.  حسینی در این باره گفت: «واگذاری انتشارات سازمان چاپ به سازمان اوقاف، به دولت نهم برمی‌گردد. در دولت قبلی این کار انجام شده است، این که مجلس به این موضوع ایراد گرفته است، دفتر معاونت حقوقی ریاست جمهوری باید جواب آن را بدهد، امیدوارم مشکل این مجموعه حل شود و باری از روی دوش دولت برداشته شود. در جاهایی که امکان واگذاری به بخش‌های غیر دولتی هست، این کار را باید بررسی کرد ما تابع این موضوع هستیم این که سازمان انتشارات زیرمجموعه وزارات خانه ارشاد باشد یا نه؟، ما کار خودمان را می‌کنیم در هر حال کار جدیدی نبوده است.»

دری هم درباره‌ حضور برخی از کشورهای خارجی در نمایشگاه کتاب امسال و ضوابط آن به این توضیح اکتفا کرد که «ما قانون‌های مدون در بخش بین‌اللمل برای حضور ناشران خارجی داریم و این آیین‌نامه‌ها مدون شده است.»

متراژ نمایشگاه امسال همان متراژ سال گذشته است و تا جایی که اعلام شده است، نمایشگاه امسال امکان افزایش فضا را نخواهد داشت. دری درباره‌ این‌که امسال رواق شرقی و غربی از نمایشگاه حذف شده و گفته شده که بخشی از نمایشگاه در پارکینگ نمایشگاه برگزار خواهد شد، توضیح داد: «امسال برای پارکینیگ مشکل نداریم، درست است که حجم بازدید کنندگان از نمایشگاه زیاد است، اما با مترو و سامانه‌های دیگر حمل و نقل این مشکل حل می‌شود.»

 ناشرانی که نمی​توانند در نمایشگاه شرکت کنند، مشکل قضایی دارند
معاونت فرهنگی چندی پیش خبری منتشر کرد که تعدادی از ناشران به دلایل قضایی از حضور در نمایشگاه محروم هستند، دری   درباره این موضوع نیز توضیح داد: «تعداد ناشرانی که نمی‌توانند در نمایشگاه شرکت کنند، از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمی​کند. بعضی از این ناشران تعداد کتاب‌هایشان کم است و بعضی دیگر مشکلی غیر از مشکل نشر دارند؛ در واقع مشکل آن​ها قضایی است و نمی‌توانند در نمایشگاه شرکت کنند.»

یکی دیگر از سوالات درباره صدور مجوز کتاب‌ها بود، چندی پیش اعلام شد که مجوزها یک روزه صادر می‌شوند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد. وزیر ارشاد در مورد چرایی طولانی بودن روند صدور مجوز کتاب​ها، گفت:« یکی از تقاضاهای ما از رسانه‌ها این است که در نقل اخبار دقت کنند، اگر چیزی گفته می‌شود تعمیم نیابد. قبلا گفته شده که در صدور مجوز نشر سرعت رعایت شود و در بعضی از موارد شاید یک روزه مجوز صادر شود، اما این که همه کتاب‌ها مجوزشان یک روزه صادر شود، این طور نیست. در مواردی گفتیم خود مترجمان و نویسندگان بیشتر پیگیر باشند، در مواردی هم ناشران تعلل کردند، اصلاحات انجام نشده به این دلیل کتاب‌ها مانده است؛ بنای ما بر این است که در صدور مجوز سرعت داشته باشیم. »

بهمن دری نیز در همین مورد توضیح داد: «بعضی استنباط​‌شان از کلمه یک روزه این است که برای یک دانشنامه 18جلدی یک روزه مجوز صادر شود. به 90 درصد کتاب‌‌ها یک یا دو روزه مجوز داده می‌شود، ما تمام تلاش‌مان هست که بعد از نمایشگاه به کتاب‌هایی که یک یا دو مورد اصلاحیه دارند، در زمان مقرر مجوز دهیم.»

 دری تاکید کرد که در کنار 70 هزار کتابب که مجوز می‌گیرند، 150 کتاب هم غیر قابل چاپ اعلام می‌شوند، و این عدد چیزی نیست،اما بیشترین جنجال​ها هم متعلق به همین‌هاست.»

همه​ جای دنیا همین طور است
یکی دیگر از پرسش​ها هم درباره وضعیت ممیزی و تیراژ کتاب بود. وزیر ارشاد گفت:«در همه دنیا همین‌طور است. هر کس نمی‌تواند هر کتابی را چاپ کند. اگر ما همین طور کتاب‌ها را چاپ کنیم، خود شما هم معترض خواهید شد. اخلاق و ادب در کشور ما بحث اساسی است، ممکن است کسی در وبلاگ شخصی‌اش چیزی نوشته باشد؛ ولی قابل چاپ نباشد، طبیعی است که به این‌ها نمی‌توان مجوز داد. هر سال بعضی کتاب‌ها بحث‌انگیز می‌شد، امیدوارم که آن دو هیات هر چه زودتر تشکیل شوند.»

از چند سال قبل نیز ارشاد برنامه‌ای برای خرید کتاب از ناشران تدوین کرد، همین بحث آغاز ماجرا بود تا ناشران معترض شوند که کتابی از آن‌ها خریدار نمی‌شود، وزیر ارشاد در این باره توضیح داد: «خرید کتاب و اختصاص یارانه‌ها هدفمند است، بنا داریم که کتاب‌خانه‌های ما مجهز به کتاب‌های مفید باشد. ما توان نداریم همه کتاب‌ها را بخریم، بنابراین کتاب‌هایی را خریداری می‌کنیم که ارزش کافی دارند. به هر حال کمیته​ای هست که بررسی می‌کنند و کتاب‌ها را می‌خرند، ما معیارها و مبناهای اسلامی را برای خرید کتاب مد نظر قرار می‌دهیم.»

گزینه​های جدی برای جایگزینی مصلا
از وقتی که نمایشگاه کتاب تهران به مصلا اسباب‌کشی کرده است، سوال همیشگی نشست‌ها درباره ساخت محل دائمی نمایشگاه کتاب و پروه باغ کتاب بوده است، این بار هم مثل همیشه یکی از سوالات درباره مکان نمایشگاه بود که حسینی در این باره گفت: «محل دائمی نمایشگاه، مساله مهمی است با شهرداری حرف زدیم، چندی پیش هم باغ کتاب را دیدیم به این نتیجه رسیدیم که این مکان چقدر گنجایش دارد و برای نمایشگاههای تخصصی جواب می‌دهد.»

بهمن دری نیز درباره مکان ثابت برای نمایشگاه کتاب به این توضیح اکتفا کرد که ما گزینه‌های مختلفی را در دست داریم، بگذارید جدی‌تر شد اعلام کنیم.

امیدواریم بودجه افزایش پیدا کند 
حسینی همچنین درباره کاهش 25 درصد بودجه فرهنگی، گفت: «اعتبارات فرهنگی رو به افزایش است و بودجه متمرکزی که دولت پیشنهاد داده تصویب خواهد شد. دولت این بودجه را پیش بینی کرده بود، اما تحقق پیدا نکرد. ما منتظر نظر نمایندگان هستیم. امیدواریم که افزایش داشته باشد. ما باید محصولات فرهنگی‌مان را افزایش دهیم.»

یکی از مسایلی حاشیه‌ای نمایشگاه کتاب در هر سال جمع‌آوری کتاب‌هاست که یکی از سوالات هم مثل همیشه حول همین محور بود دری در این‌باره گفت: «ناشران قراردادی را امضا می‌کنند، اما کتاب‌هایی به نمایشگاه می‌آورند که برای قبل از سه سال قبل است، در واقع آن‌ها از این آیین نامه اطلاع دارند ولی تخطی می‌کنند و کتاب‌های سال‌های قبل را می‌آورند.»

تا کار فرهنگی می​کنیم، برخی یاد مشکلات دیگر می​افتند
بودجه نمایشگاه نیز یکی دیگر از سوالات بود که حسینی گفت: « بگذارید که نمایشگاه تمام شود، یک هزینه‌هایی ما انجام می‌دهیم و هزینه‌هایی هم دستگاه‌هایی دیگر انجام می‌دهند. دولت در زمینه رفاه مردم این همه کار می‌کند، اما تا این که ما کار فرهنگی می‌کنیم، برخی یاد بقیه مشکلات کشور می‌افتند، متاسفاه همین که کار فرهنگی می‌شود به ذهن بعضی‌ها می‌رسد که چند نفر را سفر بردید، اگر هزینه فرهنگی می‌شود برای همه مفید است، جلال آل احمد یک سفر حج رفت و یک «خسی در میقات» نوشت و هنوز داریم استفاده می‌کنیم. این‌ها مواردی نیست که به هدر رود، اعتباراتی که در این زمینه هزینه می​شود،در آینده جواب می​دهد.»

یکی دیگر از سوالات درباره این بود که تبعیض‌هایی در نمایشگاه کتاب هر سال دیده می شود، مثلا ناشرانی که کتاب‌های دهه‌های پیش را آورده‌اند کتابشان جمع‌آوری نمی‌شود، اما ناشرانی که کتاب​هایشان متعلق به چهار سال قبل است جمع‌آوری می‌شود، حسینی درباره این سوال گفت: « در بحث کتاب این طور نیست که ما از کسی بترسیم و اگر موردی سراغ دارید، بگویید.»

با این حال دری معاون وزیر پا درمیانی کرد و نگذاشت نام کسی برده شود. او گفت:«امسال این موضوع را رعایت خواهیم کرد.»

دری در عین حال افزود: «در بخش ناشران داخلی و عمومی 400 هزار عنوان کتاب داریم، اما ناشر قرارداد امضا کرده است، مراجع دیگری می‌توانند، اعلام کنند مرجعش نظارت و  ارزشیابی است.»

 57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =