۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۷

سود تضمین از آن خریداران سکه از بانک هاست.

در حال حاضر بانک مرکزی از طریق شعب منتخب بانک ملی اقدام به عرضه حداکثر 5 سکه تمام در ازای دریافت هر کارت ملی می کند. قیمت هر قطعه از این سکه ها، 409 هزار تومان است. این در شرایطی است که روز گذشته و در میانه های روز هر قطعه سکه تمام از سوی صرافی ها 422 هزارتومان خریداری می شد و 430 هزار تومان فروخته می شد.

بر این اساس اگر یک فرد عادی 5 قطعه سکه خریداری کند و به صرافی بفروشد، در یک روز 65 هزار تومان سود کرده است. البته با به گردش انداختن نقدینگی 2 میلیون و 45 هزارتومانی. بدین ترتیب این معامله در یک روز 3.17 درصد سود دارد. حال این میزان سود به ازای تعداد اعضای یک خانوار قابل افزایش است.

حال اگر فعالان در صرافی ها اقدام به این خرید و فروش کنند، به ازای خرید و فروش هر قطعه سکه تمام 21 هزارتومان سود می کنند. یعنی با معامله 5 سکه در یک روز 105 هزار تومان معادل 5.1 درصد سود کسب می کنند.

البته طی روزهای گذشته برخی رسانه از رواج اجاره کارت ملی مردم برای افزایش خرید سکه توسط سوداگران خبر داده بودند که در صورت صحت این خبر، این امکان وجود دارد که سود دلالی سکه میان بانک ها و صرافی ها حداقل در هر روز 2 برابر شود.

تصور کنید اگر یک فردی که در یک صرافی مشغول به کار است و عضو یک خانوار 5 نفره باشد، در یک روز می تواند تا 525 هزار تومان سود کند. البته این سود با به جریان انداختن 10 میلیون و 225 هزار تومان نقدینگی ممکن می شود.

اما کسانی که از بازار آزاد اقدام به خرید سکه می کنند، تنها در صورتی سود خواهند کرد که مطمئن باشند، طی روزهای آتی قیمت طلا در بازارهای جهانی و یا حبابی تر شدن قیمت ها در بازار داخلی صعود قابل توجهی خواهد داشت. چرا که هم اکنون قیمت خرید و فروش سکه تمام در صرافی ها تا 8 هزارتومان اختلاف دارد. یعنی در بدو خرید، خریدار زیان 8 هزارتومانی متحمل شده است.

یا مثلا در مورد نیم سکه این فاصله قیمتی 5 هزار تومان است. لذا حاشیه سود این عده تنها در ادامه صعود قیمت هاست والا سود تضمین شده همچنان از آن کسانی است که جلوی شعب منتخب بانک ملی صبح ها صف می کشند.  

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =