۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۵

غرب هنوز نمی داند روند تحولات در خاورمیانه به چه سمتی حرکت می کند تا بتواند موضع گیری منطقی در قبال آن داشته باشد.

رحمن قهرمانپور(کارشناس مسائل سیاسی)- نبود آلترناتیو برای بشار اسد و احتمال بروز بی ثباتی در سوریه نگرانی های جدی را برای آمریکا به همراه داشته است.از سویی غرب چندان بی تمایل نیست که سوریه از محور مقاومت حذف و بعد از اسد نظامی در این کشور روی کار آید که با غرب سازگاری بیشتری داشته باشد. و از سوی دیگر نگران آنست که انتقال قدرت با بی ثباتی و بحران همراه باشد و گروههایی به مراتب افراطی تر در این کشور ظهور کنند.

واقعیت آنست که غرب بین این دو جهت گیری سرگردان است و ترجیح می دهد در حال حاضر سکوت اختیار کند.سیاستی که پیشتر نیز در قبال سایر کشورها به کار گرفته شده بود.

اوباما در قبال تحولات سایر کشورها از جمله لیبی در ابتدای بحران سکوت اختیار کرده بود و دلیل این سکوت نیز طبیعی بود. آمریکا ترجیح می دهد در وهلۀ اول روند تحولات در این کشورها را رصد کند تا ببیند روند اعتراضات به چه سمتی می رود.آمریکایی ها هنوز برآورد مشخصی از ناآرامی های سوریه ندارند و نمی دانند آیا اعتراضات در سوریه منجر به تغییر رژیم خواهد شد یا خیر.

نکتۀ دیگر اینکه غرب هنوز نمی داند روند تحولات در خاورمیانه به چه سمتی حرکت می کند تا بتواند موضع گیری منطقی در قبال آن داشته باشد.

اما باید به این مسئله توجه داشت که سوریه و لیبی جزء کشورهایی هستند که اپوزیسیون به معنای واقعی در آنها شکل نگرفته و این نیروی سیاسی عمدتا در خارج از مرزهای این کشورها حضور دارند.از سویی جامعه مدنی در این کشورها ضعیف است و لذا احتمال تشدید خشونت ها در این کشورها بیشتر است و همین خشونت می تواند زمینه ساز روی کار آمدن گروه های تندرو شود.

26346

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    چه عجب یک اظهار نظر بی طرفانه و منطقی. ما در عجب بودیم که چرا قیام های کشورهای مختلف اینقدر از نظر حاکمیت ایران و صداوسیما با هم فرق دارند.