۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۴

سید عباس صالحی، یادداشتی درباره جریان های مستند «ظهور بسیار نزدیک است» نوشته و می گوید باید به دنبال ریشه های این ماجرا بود.

صالحی سال گذشته پیش از تولید این مستند دو یادداشت درباره دیدگاه هایی که در سایت هایی مانند u313 درباره ظهور و تعیین زمان برای آن پرداخته اند نوشته بود و درباره خطر آنها هشدار داده بود.

این دو یادداشت را در این عناوین می توانید بخوانید : «صیانت باور مهدوی از سیاست‌بازی» و «گستره یک ادعای مهدوی در فضای مجازی»

صالحی در این یادداشت درباره چگونگی برخورد با عوامل این مستند و یافتن ریشه اصلی این اظهارات می گوید:

" آیا با محکوم کردن مراجع و علما... پرونده‌ها پایان می‌یابد و آیا با دستگیری کارگردان مستند و امثال این‌گونه برخوردهای قضایی، این موج مختومه می‌گردد؟ نویسنده این نوشتار، این گونه تحرکات را محصول موج دوم امام زمانی می‌داند؛ موج نوی که سیاسی شده نگرش‌های انجمن حجتیه است. موج دوم امام زمانی - که در دو دهه اخیر رواج جدی یافته است - عنصر کلیدی نگرش حجتیه را حفظ می‌کند. یعنی در کانون معنایی امام زمان(ع) می‌خواهد به فهم، باور و رفتار دینی دست یابد. با این تفاوت که رویکرد غیرسیاسی را کنار می‌زند و عصر غیبت را با تکلیف سیاسی وسیع قرین می‌داند."

وی درباره اینکه چه عناصری این گونه اظهارات را رواج داده اند می نویسد:

"در دهه اخیر پاره‌ای از نویسندگان و گویندگان موج دوم، عقبه‌ فکری این گرایش‌اند؛ کسانی مانند آقای سیجانی (کارگردان مستند) پیاده نظام این موج‌اند و نباید گمان برد که با طرد یا دستگیری این عناصر دون پایه، این پایگاه اندیشگی فرو می‌ریزد و یا منقطع می‌گردد. در دو دهه اخیر، هزاران هزار نفر پای سخنان واعظان و مداحانی نشسته‌اند که بنیادهای فکری-روانی این موج اخیر را ساخته و پرداخته‌اند و لشگر گسترده‌ای را در هیأت‌های مذهبی، سایت‌ها و وبلاگ‌های مجازی، نشریات و... در اختیار گرفته‌اند. در میان کسانی که در عقبه فکری این موج قرار دارند؛ تنها به یک نام و آدرس بسنده می‌کنم. جناب حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در بیش از یک دهه اخیر از تأثیرگذاران موثر فکری این موج بوده‌اند. کافی است که سخنان ایشان مرور مختصری گردد."

وی در ادامه به بخشی از سخنان پناهیان در این باره اشاره می کند : "ایشان در سال 84 در سخنرانی با عنوان ظهور نزدیک است آماده باشیم؛ به سه نوع دلیل شهودی، روائی و دلائل ظهور اشاره می‌کنند و با ذکر روایات و خاطرات و ... همان مفهوم کانونی مستند ظهور را تقریب می‌نمایند. در سخن دیگر می‌گویند: ان‌شاءا... وقتی ظهور محقق شد شما آن موقع متوجه می‌شوید... دست مجروح سید خراسانی چطور مقدمه آن را فراهم می‌کند و یا در سخن دیگر گفته‌اند: خیلی سخت است برای کسی که بیاد اثبات کند یا ادعا بکند که مقام معظم رهبری سید خراسانی نیستند... هم ایشان با اشاره حوادث اخیر منطقه، مقاله‌ای را (در هفته‌نامه 9دی) نگاشته‌اند با عنوان «خروج سفیانی بسیار نزدیک است» این نمونه‌ها از ایشان فراوانند و شخص ایشان، تنها و تنها یک نمونه‌اند. از این رو پسا پرده تولید مستند ظهور را بایستی در چونان منابر و مواعظ و مداحی‌ها و... دید."

صالحی در ادامه یادداشت دلایل دیگری را مبنی براینکه مطالب مشابه مستند ظهور مدت هاست که از طریق منبر ها، مداحان و سخنرانان منتشر می شود؛ ذکر کرده است.

وی معتقد است که : در مواجهه با رخدادهایی چون مستند یاد شده نباید ساده‌انگاری کرد و یا مشابه برخورد با مفاسد اقتصادی و... ضعیف‌کشی داشت. این جریان را بایستی با عقبه فکری آن شناخت و به نقد معرفتی و اجتماعی‌اش پرداخت.

متن کامل یادداشت وی را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسين IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 2
    حالا فهميدم چرا انقدر اين فيلم را بزرگ كرده اند چون مي خواستند افراد دور بر رهبر را نابود كنند من هم فيلم را ديدم و هم آقاي پناهيان را خوب ميشناسم و وافعا متاسفم كه قرار است ايشان را كه از سربازان وفا دار آقاي خامنه اي است هدف قرار دهند در ضمن من و امثال من در مورد سيد خراساني كاملا با ايشان موافق هستيم .
  • بدون نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    1 0
    حالا شما هم زیاد حرص نخور.
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 1
    من فقط می دانم که مهدیه تهران کانون تجمع ایشان است.
  • گلباز IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    درود برشما. بسیار زیبا نگارش فرمودید.
  • شیدا IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 1
    بابا بی خیال مملکت ما هیچ مشکلی نداره هر از چندی یه مسخره بازی را پیراهم عصمان می کنند هی کشش میدن و آخرش هم هیچی.... بابا آقا هر وقت خدا بخواهد میآید کسی هم جز خدا نمیداند
  • mohammad IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    2 0
    اتفاقا" سیبل هدف اینگونه cdهادقیقا" امثال این حسین آقاهاست که متاسفانه درجامعه امروز ما کم نیستند.فقط اینرا بدانیدکه بهائیت وبابی گری نتیجه همینگونه تفکرات بود .
  • بدون نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    هرکالایی دربازار هست حتمامشتری داره.هیچ آدم عاقلی نمیاد دربازارماگوشت گربه بفروشه چون مشتری نداره وپولش هدرمیره.حتمااین افکارومشابه این افکارهم مشتری داره ومشتریاش همین آدماهستند که دردکان عقل راگل گرفتند.به کامنت اول(حسین)نگاه کنید
  • ESI IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
    1 0
    این نوع تفکر و فیلمها شاید رو بعضی ها تاثیر بزاره ولی تو آدم های روشنفکر و جوانان برعکس با عث زدگی از دین و در نهایت بی دینی میاره
  • محمد DE ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    0 0
    چاک جهل و حمق نپذیرد رفو
  • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    0 0
    اصولا تو هر دوراني آدماي بادمجون دورقاب چيني مثل اين حضرات پيدا مي شن كه زندگيشون از چاپلوسي ميگرده فقط بايد از اين موضوع ترسيد كه اين دروغا و شايعه پراكنيا باعث دين زدگي مردم نشه(كه متاسفانه تاحدوديم شده)
  • akbar IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
    0 0
    اگه شبکه منو تو بده لطف کنید همون کانالهای جمهوری اسلامی که همه میدونید مالکش کیه رو تماشا بفرمایید.خداوند راه راست را به طرف شما هدایت بفرماید.................
  • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    0 0
    اينها همان آتش زير خاكستر تشيع صفوي بودند كه متأسفانه مجال گر گرفتن پيدا كردند!خدابخير كنه. خوارج هم نمازشب خوان بودند ومثل وزوز مگس قرآن ميخواندند!