کیهان: اگر با امریکا مذاکره کنیم،چین و روسیه و هند ناراحت می شوند

کیهان نوشت:زمزمه مذاکره، راه‌های غیر آمریکا و اروپا را هم برای ما ناامن می‌کند چرا که باعث سردرگمی کشورهایی نظیر چین، روسیه و هند می‌شود.

آنان با این زمزمه‌ها درباره صداقت ما در اصلاح سیاست خارجی و روی کردن به «سیاست اولویت شرق» شک می‌کنند کما اینکه شک کرده و بی‌رغبتی نشان داده‌اند.

آنچه پیش روی ماست صحنه پیروزی و غلبه بر آمریکاست، ما شرایط سخت را با شکست سیاستمداران آمریکا پشت‌سر گذاشته و در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم سیاست‌های آینده آمریکا علیه خود را راحت‌تر از گذشته شکست بدهیم. این موفقیت به ما می‌گوید، باید فشارها را بر آمریکای بایدن افزایش دهیم تا منطقه‌ای سالم‌تر و همگراتر داشته باشیم.

آنچه که ما مشاهده می‌کنیم، قرار داشتن آمریکا در وضعیتی است که نظریه‌پردازان اقتصادی از آن به «سراشیبی شیطانی» یاد می‌کنند به این معنا که امکان توقف این روند وجود ندارد. مزاحمت آمریکای بایدن روی دنیا کمتر خواهد شد. به این دلیل که آمریکا دیگر قدرت مهار خود را از دست داده است.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1457781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 78
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    582 6
    کیهان نگو بگو جاسوس و جیره خوار شرق شعار نه شرقی نه غربی را چه کسی سرمیداد کیهان؟
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      363 2
      به درک که ناراحت میشن. این دو سال که تحت فشار حداکثری بودیم چیکار کردند؟ هند حتی برنج هم در ازای نفت حاضر نشد بفرسته. روسیه هم که از سطح تبادلات اقتصادیمون معلومه چیکارست. چین هم که نفت میبره پولش رو نمیده. این رابطه چه منفعتی داره که ناراحت بشن یا نشن؟!
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      105 2
      باید سیاستی شبیه به ترکیه و عربستان اتخاذ کنیم تا از شر هر دو طرف در امان باشیم. تندروی و یکجانبه گرایی همیشه محکوم به شکست بوده و هست.
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      124 0
      هند را برای رد گم کنی این وسط آورده. همه میدانیم که هند هیج وجه مشترکی با چین و روسیه ندارد بلکه حتی تضادهای زیادی هم با هم دارند. از آن گذشته ایشان به دو سوال پاسخ دهند!. 1- آیا منافع ملی ما در پکن و مسکو تعریف میشوند؟ شهید بهشتی فرمود به آمریکا بگویید از ما عصبانی باش و از عصبانیت بمیر!. این جمله در پاسخ به دخالتهای آن زمان آمریکا گفته شده بود. همین را باید امروز به هر دولتی مثل چین و روسیه که بخواهد بجای ما تصمیم بگیرد بگوییم!! 2- آیا چین و روسیه بابت رابطه سیاسی و اقتصادی با آمریکا به خودشان شک نمیکنند؟ آنها که نظام سوسیالیستی کاملا متضاد با آمریکا دارند و سالها درگیر جنگ سرد بوده اند به روابطی که با آمریکا و غرب دارند شک نمیکنند؟ فقط به ما شک میکنند؟ اصلا به چه چیز ما شک میکنند؟ آیا مگر به آنها تعهداتی داده شده؟ دست بردارید از این اظهارات سخیف. اتفاقا با چنین اظهاراتی ما به امثال ایشان و همفکرانش شک میکنیم.
    • US ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      133 4
      مگه اربابت هستند کیهان؟
    • FR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      16 4
      آقای حسین دولت آبادی! روسیه نظام سوسیالیستی ندارد. نظام روسیه نظام کاپیتالیستی اقتدارگراست. کمی تاریخ بخوانید.
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      1 1
      بر خشک مغزی ل...
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      0 0
      خطاب به بی نام 13:31. اتفاقا شما نیاز به درک بهتر این مفاهیم دارید!!. روسیه نظام کاپیتالیستی دارد؟؟؟ این حرف را جای دیگری نزنید لطفا. چین و روسیه هر دو نظام سوسیالیستی بر مبنای سهم برابر همه اقشار جامعه داشتند. پس از دهه ها استمرار در این سیاست فهمیدند که ره به جایی نخواهند برد. بنابر این سعی کردند اقتصاد خود را بر پایه بازار آزاد اداره کنند اما از نظر ایدئولوژی سیاسی همچنان همان بودند که هستند. مخصوصا چین که همچنان همان حزب کمونیست کشور را اداره میکند. از نظر اقتصادی چین موفق تر و روسیه همچنان در وضعیت قبلی دست و پا میزند. این تعبییری که شما از کاپیتالیسم در روسیه بکار بردی مثل این است که به بانکهای دولتی که بخشی از سهامشان در بورس عرضه میشود بگوییم بانک خصوصی!!. در حالیکه همه میدانیم فرهنگی که در این بانکها نهادینه شده اجازه نمیدهد که هیچگاه به پای بانکهای خصوصی واقعی برسند. شما هم بیشتر بخوانید و طوطی وار صحبت نکنید.
  • اردشیر IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    290 8
    بدون شک نویسنده یک بیماراست وبایدخودرا به یک روانپزشک نشان دهد
    • ارسلان IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      38 1
      کیهان که همیشه بیمار بوده، جدیدا مخش ویروس کرونا هم گرفته و باید یه دوسالی بره تو قرنطینه فکری.
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      31 0
      سال 93 هم پس از اعلام آمادگی فروش گاز به اروپا، یادداشتی نوشت با عنوان "آب به کدام آسیاب" و نوشت به جایگاه روسیه در برابر اروپا صدمه می زند و ...
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      25 0
      الان که ویروس کرونا داره روزی 500 ایرانی رو قربانی میکنه و بدلیل تحریم و فشارها نمیتونیم بطور کارامد باهاش مبارزه کنیم آیا چین و روسیه ناراحتند؟ براشون اهمیتی داره؟ کمکی کردند؟ برادران چینی واکسن فرستادند؟
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    223 7
    آقای کیهان! با بچه که طرف نیستید. آن ها فعلا می دانند در بازار بی رقیبی وارد شده اند و با بی رغبتی نشان دادن به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر هستند. اگر رقیب بزرگی مثل آمریکا برای آن ها بتراشیم به جای پا با سر به سراغ ما می آیند. پیمان دوستی اگر فقط با کشورهای شرق یا فقط با غرب باشد حتماً متضمن زیان مردم ایران است. پیمانهای دوستی متعدد با روسیه؛ چین، هند، آمریکا و اروپا می تواند منافع ملی ما را حفظ کند. اگر دوستان اصولگرا معدود کاسبان تحریم را از میان خود اخراج کنند و در خلوت خود خوب فکر کنند آن ها هم به همین نتیجه خواهند رسید.
  • سید IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    162 3
    یک بار حرف درست زد. درسته شرق اجازه نمیده.
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      10 0
      یک سیاستی در اواخر قاجار در ایران دنبال شد به نام موازنه منفی، که در آن طرفین را طوری مهار کنیم که دیگری به ما آسیب نزنند. الان آلمان هم برای تامین انرژی خود با روسیه قرارداد بسته، چرا؟ چون آمریکا را مهار کند. امان از روسوفیل
  • عباس IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    177 2
    در عرصه جهانی دوست همیشگی ودشمن همیشگی وجود ندارد خیلی از دوستان وقتی منافعشان ایجاب کند دشمن می شوند وخیلی از دشمنان وقتی منافعشان ایجاب می کند دوست می شوند.این کشورها براساس منافع ملی شان عمل می کنند ونه براساس احساس وعواطف .همین سه کشور چین ،روسیه وهند درشورای حکام آژانس بین المللی اتمی برعلیه ما رای دادند.همین سه کشور در شورای امنیت سازمان ملل وقتی منافعشان ایجاب کرد برعلیه ما رای دادند.اگر قدری به سوابق این سه کشور نگاه کنید متوجه می شویدکه آنها از ما به عنوان برگ بازی برعلیه امریکا واتحادیه اروپا استفاده کرده اند وبدنبال منافع ملی خود بوده اند نه منافع ملی ما لذا ما در عرصه جهانی باید براساس منافع ملی خود عمل کنیم .این سه کشور هم باید این مسئله را بفهمند که می فهمند.در ضمن ما باید درمذاکره با امریکا مستقیم وارد عمل شویم تامجبور نشویم به سهم خواهی دیگرکشورهاپاسخ وبه آنهاباج بدهیم.امریکاازماسهم تجارت می خواهدواگرمابه سهم تجارت امریکادربرجام پاسخ می دادیم امریکاازبرجام خارج نمی شدومااین همه دچار مشکلات اقتصادی نمی شدیم.این نکته ای است که بایددرمذاکرات آینده مدنظرتیم سیاسی ما باشد.
  • عدالت IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    224 8
    سياست ما مگر نه شرقى و نه غربى نيست؟! به درك كه چين و روسيه ناراحت ميشوند ما منافع مردم را بايد در نظر بگيريم
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      8 0
      احسنت!
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    220 7
    اون وقت کدومشون تو این مدت که سختی میکشیم پشت ما بودند؟ ما باید فکر منافع خودمان باشیم نه حرف مردم اونجا. مثل عراق و سوریه که با آمریکا و عربستان مذاکره می کنند
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    240 2
    ای به درک که سر در گم می شوند. ما منافع ملی خودمان را در کم کردن شر امریکا رها کنیم که آنها سر در گم می شوند؟ کدام یک از آنها کمترین منافع ملی خودشان یا حتی سودهای خودشان را بخاطر ما رها می کنند.؟ در ابتدای بحران کرونا گفتند پروازها به چین را کم کنید، گفتند سفیر چین ناراحت می شود ، این هم نتیجه ناراحت نشدن سفیر چین!
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    192 4
    بله دوستان مش حسینآقا ناراحت میشوند
  • عادل IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    175 2
    باز کاسبان تحریم صداشون در آومد.....
  • هموطن IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    218 2
    نه غربی نه غربی فقط شرقی
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    206 3
    چقدرم اونا برای ناراحت نکردن ما به آب و آتیش زدن. کلی از پول های ایران در چین بلوکه هست به دلیل تحریمها و اونا نه عجله ای برای پرداختش دارن و نه دغدغه ای و هر از گاهی مبالغی از اون رو در راستای مفاد تحریمها به صورت کالاهای خاص در اختیار ایران میذارن. همه شون دنبال منافع خودشون هستن و ما هم در راستای منافع مون در زمینه رابطه با آمریکا تصمیم خواهیم گرفت
  • کارن IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    76 0
    در مورد هند می توانم به جرات بگویم که اتفاقا مذاکره ایران با آمریکا هندوستان را خوشحال میکند زیرا هند با آمریکا روابط خوبی دارد و با چین بشدت در مخاصمه و رقابت است . ( بسیاری از پیش بینی ها هندوستان را قدرت برتر جهان در سال 2035 میدانند و رشد عظیم چین در علم و تکنولوژی و فناوری اطلاعات بسیار بیشتر از چین است ) . اما در مورد روسیه باید بگویم روسیه خیلی در رقابت با آمریکا نیست و ظرفیت رقابت با آمریکا را ندارد لذا دوست دارد ایران به عنوان شریک استراتژیکش تا حدودی مشکلاتش را با غرب حل کند زیرا هیچگونه گزینه ای جذابی برای ایران روی میز ندارد . شاید دوست نداشته باشد که ایران خیلی با غرب دوست شود ولی حل اختلافات و مشکلات ایران با غرب یکی از خواسته های روسیه است . پوتین در یکی از صحبتهایش به روشنی گفت (روسیه آتشنشان نیست -) اما چین اگر واقعا مایل است ایران به سمت حل مشکلاتش با آمریکا نرود باید صراحتا به این سوال پاسخ دهد : چرا بعد از خروج غیر قانونی ترامپ از برجام واردات نفتش را به میزان 90 درصد کاهش داد و نفت و میعانات گازی را از آمریکا خرید؟
  • کوروش IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    204 0
    به درک که ناراحت میشن... ناراحت میشن ازینکه کمتر میتونن تو بازار سیاه به ایران جنس بفروشن و ایران رو بچاپن!!
  • ناشناس IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    179 0
    میگن یارو با یک گنده لات دعوا کرده بود و بشدت کتک خورده بود . همه هم شاهد بودند . بعد آمده بود تو قهوه خانه میگفت چنان با صورتم کوبیدم تو مشت یارو . که بیا و ببین !! اولا که آمریکای جنایتکار . بخاطر شماها نیست که رو به افول میرود . این جبر تاریخ است و شاید 30 سال دیگر طول بکشد تا به آنجاها برسد . مردم فهمیده اند که حتی شما هم میدانید زورتان به آمریکا نمیرسد . ولی از این نمد یک کلاه برای خودتان درست کرده اید و دارید ازر مردم سواری میگیرید . این خیلی خطرناک است . باور بفرمایید .
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    150 0
    نه شرقی و نه غربی چی میشه شما به فکر ناراحتی بلوک شرق هستی بعد ملت دارن نابود میشن برات مهم نیست
  • رضا IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    120 1
    چرا هميشه بايد با يكي دعوا كنيم و با يكي ديگر دوست باشيم؟ نمي تونيد با همه دوست باشيد ولي سرسپرده خير؟ مردم بلد هستند ولي مسئولين بلد نيبستند
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    152 0
    اتفاقا چون ناراحت میشن باید مذاکره کنیم
  • علی CA ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    62 0
    خب بشن! هر کی منافع ملی خودش رو داره. البته گنجوندن هند این پسط کمی عجیبه با توجه به نزدیکیشون در زمان مودی و ترامپ.
  • ماووزه IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    جااااااان؟!!چین و روسیه ناراحت میشن؟ به درک! مقتدای ما امام خمینی به ما آموخته که نه شرقی و نه غربی بگیم و برای حفظ اسلام و نظام اسلامی کشور هر کاری که لازم باشه انجام بدیم . به درک که روسیه ناراحت میشود
  • US ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    132 0
    مگر ما نوکر اون ها هستیم که نگران ناراحت شدنشان باشیم
  • شهلا IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    98 0
    دیگه کی ناراحت می شود؟!
    • US ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      103 0
      دیگه کاسبان تحریم ناراحت میشوند
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    102 1
    کاسبان داخلی هم ناراحت میشوند
  • ایراندوست IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    76 2
    مگر خودشون الان با امریکا قطع رابطه هستند
  • دادخواه IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    77 1
    دشمن معاشان حتي حاضر دشمنان بقيه كشورها را اجاره كنند
  • دادخواه IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    61 3
    ما دشمن ميخواهيم نقد و نسيه ميخريم رهن وا جاره هم ميكنيم فقط دشمني باشه تا ما به بهانه اش دلار پارو كنيم دشمن دژمنه ببم جان
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    120 1
    اخه این کیهان چکاره است که از طرف مردم نظر می دهد بابا بیا برو پی کارت اینقدر روی اعصاب مردم راه نرو
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    90 2
    اقای کیهان اشتباه شما همین جا است کشور هایی که با امریکا رابطه خوبی دارند می توانند با کشور های دیگر هم رابطه داشته باشند در غیر اینصورت اگر هم سمت کشوری بیایند برای غارت ان کشور امدن چون می دانند ان کشور مجبور به رابطه با انها است
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    130 1
    مشت حسین اقای کاسب شرقی نارحت می شود
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    47 1
    منافع ملی کشور بالاتر از زدوبندهای سیاسی است،بادکنک تحریم هارا همین روسیه وچین برای فروش بنجل های خود به ایران باد کرده اند،سیاست مداران ما اگرکمی درایت داشتند مانند کشورهایی مثل ژاپن،مالزی،اندونزی و.. که منافع ملی کشور خودرا بالاتر از همه دانسته وبدون ایجاد تنش با کشورهای مختلف دنیا پیش می بردند.دوستی چین وروسیه همان مثل معروف است که میگوید (قربون بند کیفتم تا پول داری رفیقتم)
  • بازنشسته IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    106 1
    این چهره واقعی اصول گرایانی است که دچار اشفتگی شده حاضرند برای منافع خود کشور را به شرق یا غرب بفروشند
  • حسن IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    79 1
    هند که قطع رابطه کرد در زمان ترامپ
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    218 1
    به بهانه واهی و دروغین ترس از غرب میگن به چین و روسیه باج بدین.آقا دم خروس بیرونه .سالهاست این کشورها از درگیری ایران با سایر کشورها نفع میبرند. از ایران بعنوان کارت بازی در صحنه سیاست کثیفشون استفاده کردن نفت رو با تخفیف خریدن و حتی از پرداخت پولش به بهانه تحریم امتناع میکنن و از طرف دیگه هر کالای وازده رو به قیمت بالا راهی ایران کردن و برای اینکه منافعشون از بین نره تلاش مضاعف میکنن که رابطه ایران با غرب درست نشه .جای بسی تاسفه که مشتی اجنبی پرست و کاسب تحریم با این کشورها همسو هستند
  • جواد IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    30 1
    خوب ناراحت بشن مگه الان هند با ما رابطه اقتصادی داره؟
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 128
    اینکه تو این دوره 4-5 ساله اخیر به ما کمک خیلی قابل توجهی نکردن یا بهتره بگم نتونستن بکنن، دلیلش اینه که دولت ما هیچ گامی در این زمینه بر نداشته و تمام تمرکزش رو روی غرب گذاشت نه اینکه اونا نخواسته باشن با ما رابطه برقرار کنن. سال 95 که رئیس جمهور چین اومد ایران با بی توجهی و دست رد ایران به سینش مواجه شد و وقتی دید ایران فعلا تمایلی به شرق نداره، دیگه قضیه رو پیگیری نکرد. اگر میخوایم سطح تعاملاتمون رو با چین و روسیه بالا ببریم، باید خودمون زمینش رو فراهم کنیم. روزنامه کیهان هم از لفظ ناراحتی استفاده نکرده و کاملا مطلب به جایی رو گفته.
    • NL ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      35 0
      سند 25 ساله همکاری با چین رو کی امضا کرد ؟ کدوم دولت ؟ کشتی های ماهیگیری چینی تو خلیج فارس و دریای عمان و آبهای ایران اجازش توسط کی صادر شد ؟ تفاهمنامه با روسیه و خرید اس 300 زمان کی بود ؟ تفاهمنامه دریای خزر با روسیه کی بود ؟ آخه شما و امثال شما حتی فکر هم نمیکنید و حرف میزنید ، چین تجارت 2000 میلیارد دلاریش رو ول میکنه با آمریکا و اروپا بابت بازار 100 میلیارد دلاری ایران ؟ ریسک تحریم رو قبول میکنن شرکت ها و بانک هاش ؟ همین موضوع در مورد هند و روسیه هم صدق میکنه ! همشون پیرو تحریم ها هستن . کلی پول بلوکه شده داریم که پس نمیدن . خرید نفت و مشتقات نفتیشون 95% کاهش پیدا کرده . بیشتر کارخانه های مهم دنیا شعبه دارن و هزاران میلیارد دلار پول هاشون اونجاست و سرمایه گذاری کردن ! آخه چرندیات چطو به مغز شما کیهانی ها میرسه ؟ کاسب های تحریم . روسیه و چین همونکاری رو با ایران کردن که با افغانستان کردن ! شعار نه شرقی نه غربی شما چی شد ؟ شماها خود فروختههستید به چین و روسیه !
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      17 1
      از این همه نادانی متاسفم نادان تر از کیهان تویی روسیه و چین منافعشون در تحریم ایران از سوی آمریکاست 8 سال گذشته رو مرور کن به نادانی خودت کاملا پی ببر
    • م IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      0 0
      لطفاً حرف بیخود نزنید. انقد با هموطن خودتون دشمن هستید که به نظرتون چین کمونیست نسبت به مردم ما دلسوز تره. تولیدکننده بخش خصوصی برای خرید دستگاه و اشتغالزایی دچار مشکله برای اینکه همین چین و بانکاش منافع خودشونو رها نمیکنن و تولیدکننده مجبوره از راه‌های عجیب و غریب و هزینه بیشتر پول چینی ها رو بده. آخه اگه اونا به منافع خودشون فکر نمیکردن که به اینجا نمی رسیدم.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      0 0
      آمریکا نمیتونه چین رو تحریم کنه جناب. چون اگر این کار رو منه اقتصاد خودش نابود میشه. چین بزرگترین تطلبکار آمریکاست و اگر آمریکا چین رو تحریم کنه اقتصاد خودش نابود میشه. سخنرانی اوباما در دانشگاه واشنگتن بعد از امضای برجام رو برید ببینید بعد بیاید بگید چین رابطه خودش با آمریکا رو ول میکنه بیاد با ما یانه. لازم نسیت تجارتش با آمریکا رو کنار بذاره و ترسی هم از تحریم نداره. تفکر امثال شما اینه که آمریکا رو به عنوان ابر قدرت جهان قبول کنیم و مطیع دستوراتش باشیم. در ضمن قرارداد 25 ساله که همون چیزیه که دولت بهش بی توجهی کرد. دوما با قرار نیست سر سپرده چین وروسیه باشیم. در چارچوب منافع ملیمون کار میکنیم و اونها هم این رو میپذیرن. بازار واردات روسیه رو به ما بازه و باید از این فرصت استفاده کنیم و صادراتمون رو افزایش بدیم. بازار اصلی ایران برای صادرات، روسیه،عمان،قطر،چین،عراق،افغانستان و ترکیه است و سایر کشور های همسایه و ونزوئلا و کشور های شمال و غرب آفریقا. از اروپا و آمریکا هیچ آبی برای ما گرم نمیشه.
  • FR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    19 1
    اگر نارحت می شوند بخاطر منافع ملی ایران نیست بخاطر این است کمتر چپاول می کنند.
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 32
    مذاکره با آمریکا، تنها در چارچوب 1+5 میتونه صورت بگیره و با این پیش شرط ها: 1- جبران خسارت این سال های خروج از برجام 2-برگشت به برجام بدون هیچ شرطی 3-لغو تمام تحریم های مرتبط با هسته ای و یکجانبه آمریکا و تصویب اون در کنگره و سنای آمریکا 4-آزاد سازی تمام پول های بلوکه ایران در آمریکا از ابتدای انقلاب 5-تعهد به عدم وضع تحریم در موضوع هسته ای و تحریم و لغو دستورات اجرایی تحریم های ثانویه در زمینه قدرت دفاع موشکی هم حتی 1 اپسیلون عقب نشینی نخواهد شد و جزو موضوعات ممنوعست و تنها عامل باقی موندن چیزی به نام ایرانه آمریکا نمیتونه چین رو تحریم کنه چون چین بزرگترین طلبکار آمریکاست و با این کار اقتصاد آمریکا نابود میشه(به اذعان خود اوباما)
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    75 0
    اولا تنها جایی که در آن صداقت مطرح نیست سیاست است چون منافع کشور و ملت مطرح است .ثانیا آیا چین و هند و روسیه تا بحال خودشان با آمریکا رابطه نداشته اند و یا اینکه تا کنون بخاطر منافع کشورشان ؛ایران را قربانی نکرده اند ؟
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    37 0
    تا الان منافع ملی مون در جهت منافع برخی جناح های عراق و لبنان و یمن بود الان باید به فکر ارباب روسیه و چین و هند هم باشیم
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    55 0
    این جناح حاکم هیچ درکی از منافع ملی ندارد. اصلا مگه بچه بازیه با اون آشتی کنی این ناراحت بشه؟
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    57 1
    بفرما نگفتم این کیهان و احمدی نژاد و ترامپ از یه موتوری جنس میگیرن؟
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    78 0
    روسیه و چین توپولوفهای مسافربری رو که خودشون میسازند کنار گذاشتند بوئینگ صفر کیلومتر سوار میشن اونوقت ما بخاطر ناراحت نشدن اونا باید بریم هواپیمای 25ساله اوراقی بخریمو سوار شیم که چی؟ فکر میکنی آمریکا به ایران حمله کنه روسیه یه کلاشنیکوف به ایران میده نخیر زهی خیال باطل فقط بهانه پیدا میکنه یه قسمت از کشورمون رو اشغال کنه
  • احمد حاجی‌زاده کله IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    41 1
    ماشالله به این درایت و سیاست شما!!!!!!
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 2
    بهترین خدمتی که کیهان به اسلام و انقلاب میتونه بکنه اینه که منحل شه دفاع بد کیهان بهترین حمله ی ضد انقلابه
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 65
    مطمئنی منظورودرست انتقال دادی؟شماهم بیشتردنبال خاله زنک بازی جناحی هستیدتامنافع ملی،اونقدرکه ماازشماوجناحتون کشیدیم یک هزارمشوازکیهان نکشیدیم
  • مقیمی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    29 0
    مخلص کلام روسیه و چین و هند خوبند چون کاری به کار شما ندارند و امریکا بده چون گبر میده
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      1 0
      آره والا روسيه وچين كاري ندارن فقط آشو با جاش ميخوان يه جا مملكتو مي خوان كلشو باهم
  • ناشناس IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    ما از چین چی داریم جز بیماری کرونا؟
  • علی US ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    یکی نیست بگه مگر چین و روسیه با امریکا قهرند و یا از ما اجازه می گیرند که با کی رابطه داشته باشد و با کی نه
  • LU ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    خخخخخ . هروقت شما هم مثل روسیه و چین امکانات در اختیار مردم گذاشتید اونوقت اینو بگید. کاسبان تحریم
  • شهید IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    تازه اسم کیهان و حسین شریعتمداری به گوش شما خورده است؟ چتونه ؟ کیهان است دیگر !!
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    پس بالاخره دغدغه اصلی اقای شریعتمداری معلوم شد ایشون نگران دوستان هندی و چینی و روسی خودشون هستن
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    کیهان .بی سواد
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    به نظرم برای اینکه ناراحت نشن، خلیج فارس رو بدیم چین، خزر رو هم به روسیه. از هند هم انبه بیشتری بیاریم. ناراحت نشن یه وقتی
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    نارحت میشن یا خوششون نمیاد یعنی منافعشون به خطر میوفته. یعنی چی؟ یعنی ما تحت تسلط اونها هستیم؟؟؟ این معنی آزادی و عزته؟؟ امپریالیسم فقط آمریکا بود؟
  • جواد IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    سردبیر محترم کیهان میشه بفرمایی چند سالی که تحریم هستیم چین و روسژه و هند جز غارت پ چپاوال اموال ایران چه گلی بر سرما زده اند درضمن امثال شما جیره خوار کمونیسم ها هستید و بس
  • قاسم FR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    نکنه مستعمره چین و روسیه هستیم کیهان جان...تو رو خدا رو بایستی نکن.ما دیگه تعجب نمیکنیم
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    ناراحت‌ نباش‌ عزیزم‌ اگر‌ ناراحت‌ شوند‌ کمی‌ آب‌ می‌خورند‌ از‌ کی‌ تا‌ حالا‌ کیهان‌ اینطور‌ طبع‌ لطیف‌ پیدا‌کرده‌ همبشه‌ نعره‌ می کشید‌ حالا‌ صداش اومده پایین
  • جعفر IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    چین و هند وروسیه خیلی بیجا میکنند با کیهان که نارحت میشن.چین و هند وروسیه ناراحت نمیشن این تندروها هستند که بخاطر به خطر افتادن موقعیت خودشون امثال کیهان چوب لای چرخ مردم میگذارند حاضرند مردم ازگرسنگی تلف شوند ولی به منافع خودشون لطمه نخوره.
  • رضا IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    0 0
    تا وقتی کیهان امثال کیهان هست ما روز خوش نخواهیم دید از نظر من کیهان نتانیاهو ترامپ یکی است خدا یا از ما روی بر نگردان
  • عباس IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    2 0
    متاسفم برای موضع انفعالی نخبگان سیاسی و سیاست مداران کشورمون، ایران یک جایگاه ژئوپولوتیکی داره، چرا ما نباید از از این اختلاف غرب و شرق جهت منافع کشورمون استفاده نکنیم، چرا برای نپیوستن به شرق، چین و روسیه از اروپا و غرب امتیاز بگیریم و بر عکس از نپیوستن یه غرب از روسیه و چین امتیاز بگیریم همیشه چسبیدیم به چین و روسیه اونها هم برای منافعشون عمل میکنن ، تحریم های سازمان ملل و شورای امنیت با رای های چین و روسیه در سالهای نه چندان دور بر علیه کشورمان تصویب شده، اونها اگر فکر منافع ما بودند نمی توانستند وتو کنند؟؟؟؟؟؟ به نظر من آمریکا خیلی بهتر از چین و روسیه است اون اگر دشمنی میکند مشخص است و واضح ولی چین و روسیه گرگ هایی هستند در لباس گوسفند...