اکبر صحرایی کتاب «تپه جاویدی و راز اشلو»؛ زندگینامه داستانی مرتضی جاویدی را به بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می‌برد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «تپه جاویدی و راز اشلو» در قالب 600 صفحه نوشته شده است. کتاب در مجموع دارای چهل راوی اول شخص است که افرادی چون «محسن رضایی، شهید صیاد شیرازی، همسر شهید مرتضی جاویدی و...» برخی از این روایت ها را برعهده گرفته اند.

کتاب از تظاهرات اولیه در روستای جلیان یعنی زادگاه شهید جاویدی در سال های ۱۳۵۷ آغاز و با شهادت او در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ به اتمام می رسد. این کتاب از سوی انتشارات «ملک اعظم» در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شمارگان 3 هزار نسخه با قیمت 8 هزار تومان عرضه می شود.

اکبر صحرایی با اشاره به اینکه این کتاب از لحاظ فرم و محتوا تا حدود بسیاری با سایر آثارش تفاوت دارد درباره آن به خبرآنلاین گفت: «داستان زندگی مرتضی جاویدی در این اثر از سال 57 آغاز می شود و تا سال 65 ادامه می یابد و نام این روایت داستانی نیز از آنجا الهام گرفته شده که وی را عراقی ها به نام «اشلو» می شناختند.»

شهید جاویدی شخصیتی بود که در طول جنگ به «اشلو» ملقب بود و دامنه شهرت، رشادت ها و مبارزات او تا جایی بود که در رادیوهای عراق بارها و بارها درباره او صحبت شد و حتی به دروغ اعلام می کردند که اشلو به وسیله سربازان عراقی کشته شده است. «اشلو» مخفف جمله «ان شی لونک» است که معنی آن حال و روزت چطور است می شود. نکته جالب درباره زندگی نامه این شهید این است که هرکسی که می خواسته وارد گردان او شود، باید خون نامه می نوشته است.

به گفته صحرایی، شهید مرتضی جاویدی یکی از غیورترین سرداران شت سال دفاع مقدس به شمار می رود و تنها رزمنده ای بود که امام خمینی (ره) پیشانی او را بوسید. او در عملیات والفجر دو، تپه ای را به نام «برد زرد» که سی کیلومتر در خاک عراق بود، فتح کرد. شهید مرتضی جاویدی و گردانش چیزی در حدود چهار روز و چهار شب در این تپه محاصره شدند اما بالاخره با رشادت های فراوان توانستند این تپه را فتح کنند. در این عملیات 400 رزمنده شرکت می کنند و تنها 18 نفر باقی می مانند که از این 18 نفر نیز 15 نفر جز راویان این داستان هستند.

این نویسنده اضافه کرد: «بخش اعظم داستان را همسر این شهید روایت می کند که حدود 150 صفحه از کتاب را به خود اختصاص می دهد در واقع یک چهارم کار روایتی است که همسر وی از شهید دارد. عملیات کربلای 4 و 5 نیز در این داستان به تصویر کشیده می شود و عمده کار نیز روی ماجرای «تپه برد زرد» است.»

بنابراین گزارش چاپ ششم «خمپاره خواب آلود» از دیگر آثار اکبر صحرایی توسط انتشارات پالیزان در بیست چهارمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود. این کتاب مجموعه ۱۴ داستان کوتاه طنز است. داستان های «خمپاره های خواب آلود» حدیث پشت جبهه و پیشینه سربازان را حکایت می کند و اصرار دارد سرنوشت آنها را پس از جنگ نشان دهد. داستان های در متن جنگ که با نگاهی مینی مال می کوشد برشی گذرا به آدم ها و موقعیت های طنزشان بزند.

کتاب «حافظ هفت» سفرنامه داستانی مقام معظم رهبری به شیراز از دیگر آثار این نویسنده است که انتشارات سوره مهر قول عرضه این اثر را در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به نویسنده اثر داده است.

«حافظ هفت» در بیش از 500 صفحه نوشته شده و مطابق با روزهای سفر رهبری دارای 9 فصل است و نام کتاب به این دلیل انتخاب شده که حافظ نمادی از شیراز است و هفت هم نماد مراحل هفت گانه سیر عرفا و همچنین کدی بوده است که در سال 60 و جریان ترور رهبر انقلاب، محافظان آیت الله خامنه ای از آن استفاده کرده‌اند. در رمان «حافظ هفت» مروری بر زندگی رهبری، حضورشان در جبهه، ترور ایشان و در بخش های دیگر هم تاریخ شیراز، اتفاقات مهمی که در تاریخ این شهر بوده است و جنگ در شیراز در قالب فلاش بک روایت می شود.

191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =