۱۶ نفر
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
قدم‌های نرم ترکیه علیه امنیت ایران

ترکیه دارای هشتمین ارتش بزرگ دنیا و پس از آمریکا بزرگ‌ترین ارتش ناتو هست.

برخلاف تصور که  ترکیه دارای یک ارتش وابسته است وقتی سابقه ساخت تسلیحاتی نظامی  ترکیه مراجعه می‌شود این نکته جلب‌توجه می‌کند که  ترکیه دارای یک سابقه طولانی‌مدت در ساخت و تولید تجهیزات نظامی در قلب امپراتوری عثمانی بوده است. از سابقه تاریخی  این موضوع حائز اهمیت است که بیشتر مورخین  این کشور را امپراتوری باروت می‌شناخته‌اند.  پس از پایان جنگ جهانی دوم و عدم حضور نظامی این کشور در جنگ دوم  و با شروع جنگ سرد و قرار گرفتن  در منطقه ریملند اسپایکمن و کانتیمنت جورج کنان، ترکیه  از فرصت  پیش‌آمده نهایت استفاده را  نموده و در 18 فوریه 1952 ضمن وارد شدن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقدام به تقویت بنیه شرکت‌های سازنده اسلحه در کشور خود با همکاری و دانش اروپایی نمود.

با فروپاشی  اتحاد جماهیر شوروی  در سال 1991 و با به وجود آمدن بحران‌های جدید در اقمار 15 گانه شوروی که بخشی از آن  نشئت‌گرفته از مهندسی ملیت‌های استالین بود بحران‌هایی در اقصی نقاط منطقه به وجود آورد که بحران قره‌باغ یکی از آن‌ها بود. ریشه‌های بحران قره‌باغ هر چه که بود با جنگ اخیر آذربایجان و پیروزی قاطعانه ارتش این کشور بر ارتش ارمنستان جای بس تأمل داشت؟ که چگونه ارتش ارمنستان با دارا بودن دست برتر  جغرافیای و مشرف بودن بر ارتش آذربایجان در فلات ارمنستان با حضور فعال نظامی روسیه در این کشور ( بزرگ‌ترین پایگاه نظامی روسیه گیومری در قفقاز جنوبی )و حتی دارا بودن لابی‌های قدرتمند ارمنی در آمریکا این بار این شکست سنگین را پذیرفت.

ترکیه به عنوان یک قدرت منطقه ای دخالت فعالی در جنگ اخیر داشته است. این کشور با ایجاد وابستگی متقابل در عرصه جهانی (در دست داشتن  یکی شریانات مهم انرژی اروپا،مدیریت عبور مرور دریایی روسیه در دریای سیاه، نگهداری پناهندگان سوری،ایجاد منافع مالی بانکی آمریکا در ترکیه ...)  در چند سال گذشته و هم‌زمان باقدرت گرفتن حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان  حضور نظامی منطقه‌ای  خود را به‌صورت چشم‌گیری در سوریه ، عراق و در حال حاضر در آذربایجان به رخ جهانیان می‌کشد. آنچه ترکیه از چه منظری قصد داشته یا دارد در منطقه سیاست‌گذاری و به طبع آن رفتاری ژئواستراتژیک از خود نشان دهد  را می‌توان از درهم کردن اندیشه احمد داووداُغلو و رجب طیب اردوغان جستجو نمود اما به نظر می‌رسد رفتار ژئواستراتژیک  ترکیه در حمایت از دولت آذربایجان ریشه در عوامل ذیل داشته باشد:

1-نزدیکی نژادی ترک‌ها با آذری‌ها و اندیشه به هم پیوند زدن ملت ترک ( از منظر آن‌ها ارمنستان بین دو قوم هم‌نژاد قرار دارد که با پیروزی اخیر به نظر می‌رسد که یکی از شروط: متصل نمود آذربایجان به نخجوان هست که می‌تواند ترکیه را به این هدف نزدیک‌تر کند)2- داشتن دین مشترک و اندیشه زنده کردن فرهنگ همبستگی ملت عثمانی3-دست‌یابی به منابع سرشار نفت و گاز آذربایجان شرق دریای خزر  که ضمن استفاده از آن  می‌تواند(بیشتر منابع فسیلی جهان در اطراف ترکیه واقع‌شده است) از خطوط لوله‌ای که از دریای خزر سرچشمه می‌گیرد و از ترکیه می‌گذرد جهت ایجاد وابستگی متقابل و فشار بر اروپا ، روسیه و حتی آمریکا استفاده کند 5- فروش تسلیحات ساخته‌شده توسط شرکت‌های اسلحه‌سازی قدرتمند ترکیه که موجبات شغل و ثروت فراوانی را برای ترکیه به ارمغان می‌آورد.

 در جنگ اخیر قره‌باغ سه موضوع  جالب‌توجه بود:

- حضور انواع پهپادهای ترکیه‌ای

 حضور انواع پهپادهای خانواده بایکتار(بیرقدار) ترکیه توانست بربرتری ارمنستان در ارتفاعات فلات ارمنستان غلبه کند و به دلیل رادار گریزی و ریز پرنده بودن آن‌ها از دید  سامانه‌های راداری پیشرفته روسی مستقر در ارمنستان پنهان بماند. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در مصاحبه‌ای بابیان اینکه پهپادهای ترکیه‌ای «سلاح‌هایی بسیار مدرن و کارآمد هستند»، گفت: «من می‌توانم به شما بگویم تنها با این پهپادهای که از ترکیه خریداری کرده‌ایم، تجهیزات نظامی ارمنستان به ارزش یک میلیارد دلار را نابود کردیم. از آن‌طرف آرتسرون اووانیسیان، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری ارمنستان طی سخنرانی تائید کرد که ستاد فرماندهی نیروی هوایی ترکیه هماهنگی بمباران هواپیماهای پهپادهای آذربایجانی علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌ها در  منطقه قره‌باغ را هماهنگ می‌کند.

عدم حضور  فعال پهپادهای ساخت اسرائیل:

بااینکه بیش‌ترین خریدهای پهپادی اخیر آذربایجان از اسرائیل صورت پذیرفت جالب‌توجه بود که چرا این پهپاد ها در بحران قره‌باغ حضور فعالی نداشتند. به نظر می‌رسید با توجه به روابط مبهم ترکیه و  اسرائیل  و روابط تیره ایران و اسرائیل آذری‌ها یک سری از ملاحظات نظامی امنیتی را مدنظر قرار داده باشند. هرچند همکاری‌های پنهان صنایع دفاعی ترکیه و اسرائیل که از سال 1994 شروع‌شده و تا به امروز ادامه دارد.زمینه‌های نزدیکی اسرائیل به ترکیه و اسرائیل به آذربایجان را فراهم نموده است اما ترکیه در جهت نشان دادن نوعثمانی گر خود و نو سلفی گری که دارد برخی  مواقع ژست‌های ضد اسرائیلی از خود نشان می‌دهد اما غیرمنطقی است که رفتار منطقه‌ای ترکیه در قبال اسرائیل را این‌گونه تحلیل نمود.برای مثال شرکت لبیت سیستمز یکی از شرکت‌های مدرن در ساخت پهپاد است که با شرکت‌های اسلحه‌سازی ترکیه ارتباط تنگاتنگی دارد. در حال حاضر پهپاد چندمنظوره هرمس 900 که ساخت شرکت لبیت سیستمز است  در  نیروی دریای آذربایجان مشغول خدمت هست. از عوامل دیگر عدم حضور فعال پهپادهای اسرائیلی در جنگ قره‌باغ را می‌توان در قرابت منافع لابی‌های یهودی و لابی قدرتمند ارمنی‌ها در آمریکا جستجو نمود.  

-حضور سربازان سلفی در مرزهای زمینی ایران

حضور گروهای سلفی موردحمایت ترکیه که با شروع جنگ قره‌باغ به‌وسیله ترکیه به نزدیکی مرزهای زمینی ایران گسیل‌شده‌اند و آمار دقیقی از تعداد آن‌ها در دسترس نیست .این گروهای سلفی، بالباس نظامیان آذری مشغول رصد مرزهای زمینی ایران می‌باشند.اولین بار رئیس‌جمهور فرانسه به نقل از دستگاه اطلاعاتی آن کشور گفت : پیکارجویان سوری عضو گروهای تندرو از شهر غازی عینتاب ترکیه به‌منظور مشارکت در جنگ قره‌باغ به جمهوری آذربایجان انتقال‌یافته‌اند.حال با توجه به‌قرار گرفتن پایتخت کشور آذربایجان باکو  در شبه‌جزیره آبشرون که یک ساحل محدب در دریای خزر هست پس از پیروزی آذربایجان در قره‌باغ  علاوه بر حضور یگان‌های دریایی و هوایی ارتش ترکیه‌ی عضو ناتو ، و اسرائیل هم‌پیمان آمریکا  حضور نیروهای سلفی موردحمایت آن کشور در شبه‌جزیره آبشرون قابل پیش‌بینی هست.

رفتار ژئواستراتژیک ترکیه(همکاری با اسرائیل،گسیل نیروهای سلفی،حمایت از حضور ناتو در منطقه خزر) نشان می‌دهد ضمن داشتن گفتمان همکاری گونه با ایران چه با داشتن سوءنیت چه بدون سوءنیت قدم‌های نرم در جهت تهدید امنیت ملی مرزهای جمهوری اسلامی ایران  در منطقه جنوبی قفقاز برداشته است . که می‌تواند در آینده هم تهدیدات زمینی و تهدیدات دریایی گسترده‌ای را برای ایران به بار آورد.

*کارشناس مسائل اوراسیا

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1455569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 76
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    29 12
    کم کاری مسولان در جذب کشور آذربایجان که بیشترین قرابت فرهنگی رو با ایران داره رو با این تحلیل های ضعیف نمیشه پوشش داد.
  • ایرانی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    اولا فرانسه دشمن اسلام و مسلمین است دوما پیروزی آذربایجان مبارک باشد سوما ایران هیچ نگرانی ندارد چون ما مردم ایران باهم متحدیم و ترکیه هم رفیق ماست
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      13 11
      یه مدت در بعضی از سایت های خبری بارها دیدم که وقتی انتقادی از ترکیه میشه در بعضی از اون موارد یک عده سعی میکنند ترکیه رو دوست خوب ایران ایران و بدون هیچ گونه خطری برای ایران در منطقه نشون بدن.اینکه در یک بازه زمانی در این زمان در اون مورد اونقدر نظر و با اون سبک یکنواخت در حمایت از ترکیه گفته بشه هم واقعا برام عجیب بود.
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      23 10
      تو که با اسم "ایرانی"در این قسمت نظر دادی، نظرت در مورد رابطه نقش ترکیه در جنگ در سوریه در سال های اخیر چیه؟منافع ملی ایران چقدر برات مهمه؟اصلا نظرت در مورد پانترکیسم چیه؟
    • عدالت IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      10 10
      ترکیه هم پیمان آمریکا و اسراییل هست و ما دیدیم که چگونه از تکفیریها در سوریه که جوانان ما را شهید کردند دفاع میکرد و تا الان هم ادامه دارد
    • سیروان ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      6 14
      سلام رفیق چی برادر به برادر رحم نمیکنه؟ هیچکی دلسوز هیچکس نیست ما باید هر انچه که به نفع ایران ستایش کنیم یعنی پیروزی ارمنستان بر اذربایجان
    • کیان IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      12 13
      دشمن اصلی ما ترکیه و روسیه هست نه امریکا چه به صورت تاریخی نگاه کنیم و چه به صورت اقدامات حال حاضر این دو کشور. بیشتر سرزمین های ما توسط روسیه و عثمانی از ایران جدا شدن و الان دوباره داره این اتفاق میافته اگه راه ارتباطی از جمهوری باکو به نخجوان بخواد چسبیده به مرز ما باشه یعنی تهدید جدی امنیت ملی ایران بهتر مسولین ما دست از این کشورهای عربی بی حاصل برای ما بردارن و به فکر سرزمین های جداشده از ایران باشند و مهتر از همه منافع ملی ایران در نظر بگیرند
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      17 11
      درباره ترکیه اشتباه می کنی . ترکیه یک منافق تمام عیار است . به رفتارهای دیپلماتیک ترکیه در ۲۰ سال گذشته بنگر . هرگز مواضع ثابتی نداشته است .
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    ترکیه حسابی از ضعف ایران داره سواستفاده میکنه و خودش رو قوی تر میکنه ، کاش مسئولین ما یکم به فکر مردم و منافع ایران بودن
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      18 9
      فقط مونده تفاله های عثمانی علیه ما کاری بکنند
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      6 13
      ایران کشوری قدرتمند در منطقه و جهان است نگران نباش
  • کارن IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    اردوغان تنها هدفش احیای امپراطوری عثمانی است .. بزرگترین دشمن ایران است و مواضعش تا بحال علیرغم نیاز فراوانی که به ایران دارد (نعل و میخ بوده است)/ منافع ملی ما باید بازتعریف گردد.. فرهیخگان آذری ایران باد بشدت مراقب گفتار و مواضع خود باشند . اردوغان شکست خود در سوریه را بشدت به ناحیه قفقاز کشانده است .متاسفانه همدلی بسیاری در ایران با مواضع ترکیه می بینیم ..بسیاری از مسولین کشورمان هم مع الاسف دچار همدلی های سطحی قومیتی شده و در زمین عقاید پانترکی بازی میکنند... بنظر من یکی از بزرگترین خطرات امنیت ملی (امنیت ملی و تمامیت ارضی که بخاطرش هزاران شهید داده ایم ) رسوخ و نفوذ عقاید پانترکیسم در بین جوانان و برخی مسئولان کشور است . عقایدی که دشمنان آذری ها (همان هایی که صدها هزار آذری را در طی سه صده اخیر کشتار کرده اند و بشدت عقاید سلفی دارند (عقاید سلفی را با قومیت گرایی پانترک آمیخته اند) ایجاد و توسعه داده اند ..
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      22 14
      من یک آذری زبان هستم و تقریبا تمام آذری هایی که اهل دقت و مطالعه هستند می دانند که دکترین ترکیه در اب های گل آلود دنبال چه چیزی هست و معنی تقلید محض از سیاست های کاخ سفید آمریکا یعنی چه ... به جرات میتوان گفت که ترکیه طی یازده سال گذشته در اجرای خواسته هایش در مورد شمالغرب کشور به بن بست رسیده و فهمیده و درک کرده آنچه را می بایست درک کند و بفهمد ... کشوری با داشتن اقتصادی بیش از سیصد میلیارد دلار بدهی خارجی فقط در خواب میبیند پنبه دانه را ...
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند و باهم برادر و همسایه هستند و هیچ نگرانی برای ایران نیست دشمنان دنبال دشمن سازی اند شما هم احتمالا ارمنی هستین
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      12 8
      خطاب به اونی که در این قسمت نوشته "هیچ نگرانی برای ایران نیست":از نظرت هیچ نگرانی برای هیچ اقدام ترکیه نباید باشه؟تو نظرت در مورد نقش ترکیه در جنگ در سوریه در سال های اخیر چیه؟نظرت در مورد پانترکیسم چیه؟اگر و اگر مرزبندی با پانترکیسم داری چرا اون مرزبندیتو در این پاسخت ننوشتی؟پاسخ تو به این سوال ها احتمالا هدف و نیت واقعیت از اینطور پاسخ دادنت در این قسمت رو مشخص میکنه.
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      13 11
      با خودتون چند چندید؟ از یه طرف نه غزه نه لبنان فریاد میزنید از یه طرف چشمتون دنبال قفقازه! نه شکست ترکیه در سوریه برای ما اهمیت داره نه نزاع بین آذربایجان و ارمنستان. از نظر وسعت و ثروت و منابع و موقعیت ژئوپولیتیکی به حد کافی بزرگ هستیم. همین رو آباد کنیم بسه. نه با ترکیه مشکل داریم نه آذربایجان نه ارمنستان نه اعراب. بازم ترکیه قدرتمند بشه بهتره تا یه کشوری که کلا مسلمانها رو تروریست میدونه.
    • منصوری IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      25 11
      ای کاش سران حکومت اینقدر از آذربایجان ونقش ترکیه در جنگ حمایت نمی کردن.
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      4 5
      ناشناس ۱۴:۳۱ مقاله بابک شفیعی و نظرات کارن حتّی اگر ارمنی هم باشد ، کاملاً درست هستند . کسانی که مانند تو می اندیشند واقعیّتها را نمی بینند . گویا در خوابند . وای از روزی که به بهایی سنگین بیدار شوند .
    • عدالت IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      4 6
      عین واقعیت هست. باید هموطنان آذری زبان تحت شرایط فاشیستی ترکیه قرار نگیرن. یک نماینده جمهوری آذربایجان هم پا از گلیم درازتر کرده
  • شیخ IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    اینو هم بنویس که مردم ترکیه از هر نظر نسبت به مردم ایران وضعشون بهتره، آمار کرونا در کمترین حد ممکن هست و با این حال چند نفر از مقامات به دلیل نارضایتی نسبی مردم، از کار برکنار شدن ...
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    قره باغ آذربایجان خاک اسلام است؛ مرگ بر اشغالگر و حامیانش
    • کارن IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      آره حتما اسراییل هم به الهام علی اف کمک کرد خاک اسلام را پس بگیره ..مطمن هستم از همون فریب خورده هایی . ما آذربایجان و ارمنستان را بخشی از ایران بزرگ میدانیم .ولی اسراییل را هم دوست خود نمیدانیم ..
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      53 27
      تو نظرت در مورد رابطه جمهوری آذربایجان با اسرائیل چیه؟
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      6 9
      شما متوجه نیستید جمهوری اذربایجان چه کشوری هست جز چه بلوکی بوده و الهام علیف چه عقایدی دارد. الهام علیف از داوکینز اتییست تر هست.
  • یاس IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    امیدوارم دیگه تو این یه مورد جمهوری اسلامی به خودش بیاد. همین مونده ترک ها بشن تهدید واسمون
    • محمد IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      10 9
      برو تاریخ بخون عزیز از 2000 سال تاریخ ایران 1000 سال ترک ها و بخش زیادیشم عرب ها حکومت کردن. برو ببین چندتا از افتخارات سرزمین ترکن از امیرکبیر شروع کن بشمار تا علی دایی. موندم شما کجا تاریخ قرار داری انشاءالله که با ارمنی ها محشور میشی.
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      10 7
      وقتی پروین اعتصامی اراکی ترک شد، امیرکبیر آشتیانی که هیچ فردا من هم تورک میشم
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    قبل از جنگ ایران و عراق هم خیلی ها تذکر دادند اما گوش شنوایی نبود و این کشور درگیر 8 سال جنگ خانمان سوز شد. امروز نیز گوش شنوایی نیست متاسفانه.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    تنها کشور قدرتمندی که ایران رابطه مناسبی با آن دارد ترکیه است. لطفاً با سناریوسازی خرابشان نکنید.
    • مسیحا IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      79 74
      بابا ولمون کن ، کشور قدرتمند دوست و برادر ترکیه ..شما بخودتون بیایید ..معلومه شما ها چی میخواهید؟ حتما همین کشور دوست و برادر بشما گفته پرچم ترکیه را در ورزشگاهتون بالا ببرید..
    • علی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      81 99
      شما هم بخشی از شبکه‌سازی ترکیه‌اید. یک دهه است که ترکیه، در خواب مسئولان ما، در ایران فعال است.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      50 74
      هدف و نیت واقعیت از اینطور نظر دادنت در این قسمت چیه؟نظرت در مورد نقش ترکیه در جنگ در سوریه در سال های اخیر چیه؟اصلا نظرت در مورد پانترکیسم چیه؟
    • US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      14 7
      یه زمانی اردوغان و بشار است رفیق صمیمی هم بودند اما دیدید که ترکیه چه سوریه رو به چه روزی انداخت؟!!در مورد ترکیه باید بیشتر از آمریکا مراقبش بود
    • SC ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      10 11
      خطرناکترین دوست ایران اتفاقا ترکیه است . هر موقع دولت مرکزی ایران ضعیف بوده ترکیه به ایران حمله کرده .
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    7 4
    حضرات بصیرت شعار با کمک به اردوغان در سرکوبی کودتایی که تا نابودی این جرثومه خباثت پیش رفته بود سهم ذهن و عقل مملکت داری خود را از بصیرت ادعایی نشان دادند.
  • US ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    12 3
    مشخّصاً در باب اقتدار صنعتی ترکیه در سه دهه اخیر باید اذعان نمود که استراتژی درست توسعه صنعتی ترکیه که عناصر اصلی انرا خصوصی سازی ، مقررات زدایی ، سرمایه گذاری خارجی و... تشکیل می داده اند موجبات توسعه کمی و کیفی صنعتی ترکیه را فراهم نموده اند کمااینکه هم اینک شرکت های مطرح ترکیه در عرصه اسلحه سازی و پهپادهای مدرن متعلق به بخش خصوصی و از پتانسیل های صادراتی ترکیه محسوب می شوند ضمن اینکه جهت گیری غالب در ترکیه نیز همانند سایر کشورهای موفق در توسعه اقتصادی در سه دهه اخیر ( از چین تا هند) قرار گرفتن سیاست در خدمت اقتصاد بوده
  • مانی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    77 91
    پروژه ایرانشهری ها برای تخریب رابطه ترکیه و ایران آغاز شد
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      12 10
      پروژه ایرانشهری ها؟تو اصلا میدونی ایرانشهر دقیقا چیه؟نظرت در مورد نقش ترکیه در جنگ در سوریه در سال های اخیر چیه؟نظرت در مورد پانترکیسم چیه؟چقدر نسبت به پانترکیسم حساسیت داری؟نظرت در مورد شاهنامه چیه؟
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    68 73
    حواستان باشد که مثل زمان صفویه که اروپاییها از ایران برای تضعیف امپراتوری عثمانی استفاده کردند دوباره با تحلیلهای گمراه کننده به ابزار تبدیل نشویم
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      7 5
      حواسمان باشد؟تو اصلا منافع ملی ایران چقدر برات مهمه؟چه کسانی سعی کردن در ذهنت، صفویان رو مقصر در جنگ بین ایران و عثمانی در زمان سلطنت پادشاهانی از سلسله صفویه در ایران نشون بدن؟هدف و نیت واقعیت از اینطور نظر دادنت در این قسمت چی بود؟به نظرم یکی از مواردی که ایران باید حواسش خیلی بهش باشه و جلوش بایسته،نفوذ تفکر پانترکیسم در ایرانه‌.
    • NO ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      7 7
      جوک نگو بابا، ترکیه همیشه به اروپا همدست بوده برای شیعه کشی. حتی عثمانی با اروپا برای جنگ با شیعه همکار بود.
    • RO ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      7 7
      تو به فکر ایرانی و منافع ملت ما نیستی بلکه طرفدار منافع عثمانی هستی که مرد... این لحن‌ شما، لحن هم وطن من نیست، لحن‌سخنگوی منافع ترکیه تمامبت خواه است. زنده باد میهن سرفرازم ایران
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    91 15
    کی مسئولین ما پیش بینی خطر می کنند که این بار انجام داده باشند ما مردم ایران باید برای ایران دلسوز باشیم
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      9 1
      نماینده های مجلس فرق بین ترکیه و عثمانی را نمی دانند چه برسد به بقیه مطالب .
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    98 23
    خودمان با دشمنی بیخود با امریکا این موقعیت را برای ترکیه فراهم کرده ایم.
  • احسان IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    61 35
    اتفاقا بنظر من ترکیه از لحاظ نظامی حساب بسیار زیادی روی ناتو و خصوصا امریکا باز کرده و در حال حاضر با اختلافاتی که با اروپا و آمریکا(بحث خرید اس400) پیدا کرده اگر از ناتو اخراج شود خواهید دید که دیگر از موضع قدرت صحبت نخواهد کرد.دوم اقتصاد آن است که نقطه ضعفش محسوب می شود.اردوغان بسیار متوهمانه به قدرت ترکیه نگاه می کند و می پندارد که در حال احیای عثمانی است و او هم سلطان سلیمان است.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    80 37
    و هزاران خانوار ایرانی در ترکیه خانه خریده! بیشتر کشورهای جهان اسلام به ایران خیانت کردند. ایران ناچار است از جنگ با غرب دست بکشد وگرنه ترکیه و شبکه‌ی گسترده‌ی جاسوسانش ایران را نابود خواهند کرد.
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      5 3
      من نمی دانم که کشورهای اسلامی دقیقا چه کاری علیه ایران انجام ندادند. اینهمه هزینه دادیم برای این کشورها و هر اقدامی علیه ایران انجام دادند! فقط اسم این کشورها اسلامی هست. اخرین مثالش علیف طرفدار اسراییل! ساخت داعش و القاعده. نا امن کردن افغانستان توسط پاکستان. ایجاد دیکتاتوری نظامی و جنگ. قتل عام اقلیت ها مثل شیعیان و احمدی ها و یزیدیها.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    87 22
    وای بر ما با این سیاستمان! ترکیه هر کاری بخواهد در ایران می‌کند!
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    5 9
    منظور از "نزدیکی نژادی ترک ها با آذری ها"در این مطلب در این قسمت چی بود؟ نژاد "ترک ها"؟اگر منظور از ترک ها در این مطلب ترک زبانان ترکیه ای بود،از کجا دقیقا میشه تشخیص داد که مثلا اکثر ترک زبانان استانبول نشین با آذری ها نزدیکی نژادی دارن؟ از کجا میشه تشخیص داد اکثر ترک زبانان استانبول نشین از نظر نژادی به اکثر ارمنیا یا یونانیان نزدیکی بیشتری دارن یا به اکثر آذری ها؟دقیقا چجوری؟معیار در اون مورد چیه؟و منظور از آذری ها در این متلب چه گروهیه؟حتی اکثر مردم جمهوری آذربایجان با اکثر مردم آذربایجان ایران از نظر نژادی نزدیک ترن یا با اکثر مردم ارمنستان یا شمال ایران؟معیار در این مورد دقیقا چیه؟
  • حسن IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    19 7
    ارمنی ها خانه هایی که 30 سال پیش غصب کردند دارند می سوزانند و همکاران آنها در اینجا دارند بر اختلاف می دمند. بسیاری از اختلافات قومی و مذهبی در ایران ناشی از سیاستهای بیگانگان است. مردم ترک و فارس و ...قرن ها در ایران دارند زندگی می کنند حالا یک عده دارند سنگ ارمنی هایی را به سینه می زنند که شاهد اعمال ضد انسانی آنها هستیم.
  • بایراکتار IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    13 9
    زنده ایران و ترکیه و آذربایجان؛ مرگ بر دشمنان این سه کشور مسلمان
  • آسو AE ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    4 5
    ترکیه و آذربایجان کجا پیوندهای عثمانی داشتن،در تمام دوران عثمانی آذربایجان بخشی از ایران بود و با عثمانی جنگید و در ۱۰۰سال آخر عثمانی هم بخشی از روسیه بود، حتی بعد سقوط شوروی هم اول امیدشان به ایران بود و بعد از آن بود که از بی کسی و ترش رویی مسئولان وطن ستیز رو به ترکیه آوردند،
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    7 12
    ترکیه می خواهد انتقام صفویه در زمان عثمانی را بگیرد.
  • RO ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    12 14
    قطعا ترکیه در آینده نه چندان دور نیروهایی جهت اشغال شهرهای بزرگی از ایران به مرز می فرستد و اردوغان صدامی است که ناتو را پشت سر خو دارد
  • RO ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    12 15
    طرفداران ترکیه در فضای مجازی بسیار فعال هستند در حالی که توطئه های ترکیه علیه ایران آشکار است آنها از دوستی وبیخیال شدن مقابله با نقشه های ترکیه سخن می گویند هیچ وقت از خود سوال نمی کنند که چراترکیه قصد براندازی حکومت بشار اسد را داشت؟چرا می خواست مانع دسترسی ایران به لبنان شود؟حالا که تقریبا شکست خورده ادرصدد توطئه در قفقاز برامده و تکفیرها را عازم این مناطق کرده و روزنامه وابسته به اردوغان هم منکر داشتن مرز ایران با ارمنستان شده...
  • متین IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    15 15
    ترکیه دوست ایران بوده و خواهد بود
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    5 8
    نقشه ترکیه اتصال ترکمنستان و آذربایجان و اشغال ارمنستان و تشکیل توران بزرگ است و این نقشه استارت خورده و حتی پیشرفت داشته و مسئولین محترم و نظامیان ایرانی لازم است تدبیرات لازم را اتخاذ نمایند که در آینده صدام های زیادی ظهور خواهند کرد که تسلیحاتی چند برابر صدام دارند
  • دریای گیلان IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    1 7
    کارن من با نظرات تو در اینجا موافقم هرچند با برخی نظرات قبلیت مانند انتقال آب دریای گیلان ( کاسپین) خیلی مخالف بودم
  • حاجی AE ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    23 8
    چقدر دروغ چقدر مهمل.بابا بس کنید این اراجیف رو .آذربایجان خاکش اشغال شده بود حالا بدست نیرو های پر توان خود آزاد کرده
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    21 3
    در مورد تروریستهای پژاک هم که سربازامونو شهید کردن یه خبر بزار
  • بابک IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    8 4
    یه کم عاقل باشین و متوهمانه خودتان را مرکز ثقل نپندارید...تورکیه ، پاکستان ، عراق ، عرب ها ، افغانستان، تورک ها ،فارس ها ما همه در یک کشتی طوفان زده اسیر حیله غربی ها هستیم... همگرائی و اتحاد تنها را نجات ماست..هرکس این کشتی را سوراخ کند به دریا پرت خواهد شد... آلت دست قدرت ها برای نفاق و ستیز نباشیم...تورکیه به کررات در دور زدن تحریم ها برای ایران متحد و حامی بوده...
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    7 13
    مطمئن باشید ترکیه این همدست و همفکر داعش و اسراییل برای ایران نقشه های زیادی داره و اونقدر کارش را پیچیده و با حوصله انجام میده که یک سری از عوام داخل کشور هم فریب این حکومت لاییک را میخورن
  • کاظم DK ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    16 2
    چه نیک گفته احمدی نژاد، آب را بریزید آنجا که می‌سوزه...
  • ایرانی SC ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    12 4
    قبل از هر تحلیلی یک نکته تاریخی را حتما مد نظر قرار دهید: در اوج قدرت امپراتوری مدرن ایران، در دوران صفوی، و همزمان اوج قدرت امپراتوری عثمانی، غربی‌ها با سردستگی انگستان توانستند با سیاست‌های کثیف خود دو امپراتوری قدرتمند منطقه و جهان آن موقع را با ایجاد و تشدید اختلافات مذهبی (با نفود به هر دو دربار) و تشدید اختلافات بی‌مورد ارضی و سیاسی کاملا از هم دور کرده و آنها را به جنگ‌های شدید و طولانی با یکدیگر وادار کرده و هم تضعیف آنها منتفع شده و منافع بسیار زیادی را از فروش سلاح به آنها کسب کنند. این در حالی اتفاق افتاد که هر دو امپراتوری ریشه‌های قومی، زبانی، مذهبی و فرهنگی یکسانی داشتند. تصور کنید اگر دو قدرت، با هم کنار می‌امدند و روی منافع مشترکشان هم‌جهت شده و اختلافات را حل و فصل می‌کردند، چنین قدرتی می‌توانست تمام جهان را در دست گرفته و تا سده‌ها حکومت کند. حال به جای اینکه از قدرت گرفتن همسایه‌های کشورمان با ریشه‌های فرهنگی و مذهبی یکسان ناراحت باشیم باید اولا خودمان را قوی کنیم و با سیاست‌های درست اتحاد‌ها و پیمان‌های ناگسستنی با آنها، منافع ملت‌های منطقه تضمین کرده و نفوذ اجانب جلوگیری کنیم
  • روح IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    18 22
    ماآذری ها ایرانمون رو دوست داریم وجونمون رو برای ایران میدیم وازعثمانیها متنفریم.یاشاسین عزیز ایرانیم
  • حجت IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    11 10
    آقای مثلا کارشناس بنده ایرانی آذری هستم و به خاک ایران هم افتخار میکنم وای تو مثلا کارشناس نمیدونی امنیت ترکیه به امنیت ایران گره خورده اگه ترکیه بفکر تجزیه ایران باشه خودشم چند سال بعدش تجزیه میشه تو جنگ نگاه کنی ارتش ترکیه به دلیل اینکه می خوای ایرانی با عراق درحال جنگ بودن مناطق مرزی و از لوث تروریستها پاک میکرد چراکه اگه ایران تجزیه بشه عراق و ترکیه و سوریه هم تجزیه میشن شما می‌بینید هیچ کدوم از سران ارشد نظامی و سیاسی ترکیه از حرکتهای پان ترکها طرفداری نمیکنن
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    8 21
    ترکیه دشمن ایرانه . مطمئنا توطئه بزرگی تو ذهنشون دارند.
  • AE ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    19 9
    خیلی پوپولیستی عزیز نیروهای سلفی ساخته خیالی شما هست دروغی بگید خودتان باور کنید حتی یک نفر سلفی در ازربایجان وجود نداشت اما لشگر کوردهارودرارمنستان نمی‌تونید پنهان کنید اگه مشکلی برای تجزیه ایران باشه فقط از جانب کوردهاست نه ترکها
    • DE ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 2
      آخه راستگوی کی بودی تو
  • منصور اهوازی IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    6 4
    قطعا ترکیه ایران رو از خیلی لحاظ بزرگ تر وقدرتمند تر از سایر کشورهای مجاور خودش میدونه وتنها سد در برابر اهداف نژاد پرستانه خود چه از لحاظ قومیتی وچه از نظر دینی می‌داند. شکی وجود ندارد که در آینده نزدیک برای نفوذ در ایران گروه‌های منفور پانا..... را تقویت خواهد کرد ودر حالی که سر خود را در برف فرو خواهد برد بدنبال اغتشاشات نژادی در ایران خواهد بود. ترکیه برای تحت فشار گذاشتن ایران از اتحاد وهمفکر وکمک خواستن از غیر انسانی ترین حکومت‌ها مثل اسرائیل کمک خواهد گرفت و قطعا با یاری عربستان کثیف سعی در تا یک کردن چراغ پر فروغ ایران خواهد داشت. غافل از اینکه افکار اردوغانیسم ها در آذربایجان ایران وبدست ترکان ایرانی نابود خواهد شد وبه گورستان سپرده خواهد شد.
  • محسن AE ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    7 3
    دوستان تا عاشورا هست ایران هست . و همین عاشور کشور اذربایجان را عراق دوم ایران خواهد کرد . لاشورا حفظ شود ایران حفظ. خواهد شد
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    8 15
    من بعنوان یک آذری میگم اگه تهدیدی ازسوی جمهوری آذربایجان یا ترکیه بشیم اولین جوابو ازمامیگیرن..آقا این دوکشورهیچ جایگاهی بین ماآذری هانداره.برایمامهم کشورخودمونه.وازهرچی پانترکه که تعدادشون کمه متنفریم.
  • محسن IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    6 3
    خدا لعنت کند رضا شاه ملعون را که ارارات داد تا نخجوان هم مرز تررکیه شود
  • ازراعیل IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    4 6
    ترکیه هیچ غلطی نمی تونه بکنه همونطورکه اربابش آمریکا هیچ غلطی نکرد شاید بتونن جنگ رو شروع کنن ولی خونه خاکی باشون نمونه که برگردن . سایه سجیل وعماد بالاسرشونه
  • محمدرضا IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    3 6
    دوستانی که می گن ترکیه این همه اقدامات داره علیه ایران انجام میده که کاملا هم درسته و کسی نمی تونه منکر این بشه تریکه دشمن ایران نیس اردوغان به طور رسمی در شعری که خواند برنامه ی خودش برای تجزیه ی ایران رو مطرح کرد ایران و ترکیه سره نفوذ بر منطقه باهم درگیر هستن و جنگ سرد این 2 کشور خیلی وقته که شروع شده دوستانی که میگن ایران و مسعولینش کاری نکردن سخت در اشتباهن درسته دولت که در همه ی زمین ها گند زده اما این مسعله به ورود سپاه و نظامی های ایران مربوط میشه با توجه به این که ترکیه راه ارتباطی بین اسیا و اروپا هس جنس های کشور چین به اروپا از طریق ترکیه انجام میشه و ترکیه از سره این مسعله خودشو خیلی مهم می دونه و باج خواهی هایی هم از چین می کرد تا این مدت پیش اما در جنگ سرد ایران و ترکیه ایران رسما از راه ارتباطی و کانالی که در عراق تاسیس کرده رسما ترکیه رو دور زد و از مدار خارج کرد مثل یک کشوری بی ارزش راه ارتباطی که ایران از طریق عراق و سوریه و لبنان ایجاد کرده بدون هیچ مشکلی جنس های چین رو وارد اروپا میکنه و رسما اهروم فشاری که در دست داره ترکیه توی دست های ایرانه ایران یک ابرقدرت هس