دعاوی ملکی بیشترین پرونده شورای حل اختلاف در اردبیل

حجت‌الاسلام علوی رئیس شوراهای حل اختلاف اردبیل گفت : دعاوی ملکی بیشترین پرونده شورای حل اختلاف در اردبیل می باشد

به گزارش خبرآنلاین از اردبیل؛ رئیس شورای حل اختلاف گفت: در ۱۷ حوزه قضایی استان اعم از شهرها و حتی روستاهای بزرگ شعب شوراهای حل اختلاف به صورت عمومی و تخصصی فعالیت خود را انجام می‌دهد که در این مدت سعی شده شعبات تخصصی و ویژه را در رسیدگی به محکومان مالی، کیفری و حتی قصاص نفس فراهم کنیم.

علوی به عملکرد شورای حل اختلاف در نیمه اول امسال اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۴۹ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده بود که از این بین ۳۴ درصد پرونده‌هایی که ماهیت صلح و سازش داشتند.

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۲ نفر از محکومان قصاص نفس با تلاش مجموعه گروه‌های جهادی و ستاد دیه از چوبه اعدام رهایی پیدا کرده و با رضایت اولیای دم به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.
علوی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و معیشت مردم،‌ مخدومه شدن ۳۴ درصد پرونده‌ها با ماهیت صلح و سازش رقم مناسبی است و قطعا با بهبود شرایط اقتصادی بر این تعداد در سال‌های آینده و حتی نیمه دوم امسال افزوده خواهد شد.
حجت‌الاسلام علوی افزود: اگر این امر در شورای حل اختلاف به نتیجه نرسد، ۱۲ پرونده در یک دعوای خانوادگی وارد مجموعه قضایی می‌شود که این امر بر تراکم کاری محاکم قضایی می‌افزاید.


علوی عمده پرونده‌های ورودی را در حوزه دعاوی ملکی دانست و بیان کرد: رسیدگی به پرونده‌های اختلاف خانوادگی در رتبه بعدی قرار دارد که سعی می‌شود در اکثر این پرونده‌ها با دعوت از طرفین کار با صلح و سازش به پایان برسد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان اردبیل اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف استان اردبیل از لحاظ رسیدگی و مخدومه کردن پرونده‌ها رتبه ۱۱ کشور را دارد و در نیمه اول امسال بیش از ۴۹ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفته و مخدومه شده است.

 وی در پایان گفت: ۷۱۹ نفر در استان اردبیل در قالب شوراهای حل اختلاف فعالیت می‌کنند که با پرداخت مبلغ اندک به این نیروها در حقیقت سعی و تلاششان بر این است تا به عنوان منادیان صلح و سازش زمینه و بستر کاهش دعاوی و پرونده‌های قضایی در استان فراهم آید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =