معاون خاورمیانه وزارت خارجه گفت: مساله اسقاط نظام در سوریه بسیار ضعیف است.

به گزارش ایسنا محمدرئوف شیبانی ـ معاون خاورمیانه و مشترک‌المنافع وزارت خارجه در سخنانی در جمع اساتید و دانشجویان عضو کانون بانوان جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به حضور هشت ساله خود در مصر به عنوان کاردار کشورمان بیان کرد: زمانی که مردم مصر با مواضع محمود احمدی‌نژاد ـ رییس‌جمهور کشورمان ـ آشنا می‌شدند و آن را می‌شنیدند خود از نزدیک لمس می‌کردند که بخش اعظم مردم مصر خواسته‌های درونی‌شان را در صحبت‌های احمدی‌نژاد می‌دیدند.

شیبانی درباره عملکرد ایران در خصوص تحولات منطقه نیز بیان کرد: ما در حد مطلوب برای تاثیرگذاری و بهره‌برداری مناسب به عنوان یک حرکت جمعی حرکت کرده و مدیریت این بحران را به گونه‌ای که به نفع ایران باشد مدیریت می‌کنیم و باید انتظار داشت که ایران یکی از برندگان اصلی در این تحولات باشد.

در ادامه این نشست، شیبانی در پاسخ به سوال حاضران به بررسی اوضاع سوریه پرداخت و گفت: تحولاتی که در سوریه انجام می‌شود به نسبت سایر حرکت‌های مردمی تفاوت‌هایی و مشترکاتی دارد از جمله این تفاوت‌ها این است که سوریه کشوری است که در محور مقاومت واقع شده و جبهه مقاومت به شمار می‌رود و فشارهای زیادی را تحمل می‌کند. این کشور یک کشور عربی است که در معادله بازی عربی ـ ایرانی به نفع ایران است.

او ادامه داد: از دیگر تفاوت‌های آن با دیگر حرکت‌های ایجاد شده در منطقه آن است که حاکمیت سوریه (خاندان اسد) به فساد متهم نیستند و افرادی ساده‌زیست و پاک هستند که این مساله فاصله آن‌ها را با مردم کم می‌کند؛ بنابراین روند تحولات مشابه مصر نیست و تظاهراتی که در آن انجام می‌شود میلیونی نیست. هم‌چنین سوریه در برابر خواسته‌های مردم مقاومت نکرد اما از نقاط اشتراک آن می‌توان به حضور جریان‌های اسلامی مخالف با سوریه که هنوز به شعار براندازی نظام نرسیده‌اند اشاره کرد. تظاهرات به صورت مستمر انجام می‌شود اما مساله اسقاط نظام بسیار ضعیف است.

شیبانی افزود: عواملی که در سوریه نقش دارند معارضانی هستند که از بافت سلفی‌های فعال هستند و دیگر معارضان هم طرفداران خدام و حریری هستند که از حامیان عربستان‌اند.

معاون وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره تحولات بحرین، بیان کرد: در بحرین خواسته تظاهرکنندگان این است که در تصمیم‌گیری‌های سیاسی شرکت داشته باشند چرا که تنها 25 درصد از شیعیان در مجلس این کشور سهم دارند و آن‌ها خواهان حضور سیاسی و دموکراسی بر مبنای هر نفر یک رای هستند. آن چه در این کشور اتفاق افتاد برخلاف انتظارات غرب و آمریکا بود. از دیگر مسائل مربوط به این کشور اشغال نظامی عربستان در این کشور در بحرین است که بر اساس توافق‌نامه شورای همکاری خلیج‌فارس انجام شد در حالی که طبق این توافق‌نامه در صورتی که خاک یک از کشورهای عضو مورد تعرض نیروهای خارجی قرار گیرد، کشورهای عضو شورا می‌توانند بنا به خواست کشور مورد تعرض به اعزام نیرو اقدام کنند.

این دیپلمات کشورمان در ادامه تصریح کرد: اما در بحرین نیروی خارجی وجود ندارد و تنها مردم بحرین هستند که در خیابان‌ها حاضرند. ما این مساله را یک اشغال ناصحیح دانستیم و بابت آن هزینه‌هایی دادیم و روند صعودی در تنش میان روابط را تحمل کردیم که به دنبال آن نامه‌های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای هم‌جوار و سازمان ملل ارسال شد.

وی در ادامه با طرح این سوال که عربستان تا چه وقت می‌خواهد در بحرین بماند و چه کسی می‌خواهد در بحرین حکومت کند؟ عربستان باید به عاقبت کار بیندیشد، گفت: عربستان پشت اتهام زنی به ایران پنهان شده و ما به قوت این اتهامات را رد می‌کنیم؛ اما اکنون پیام‌هایی به ما می‌رسد مبنی بر این که عربستان پشیمان است و دست یاری به سوی ما دراز کرده است.

/30112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =