۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۹

مهر:یک روزنامه عربی در تحلیلی نوشت: نظام بشار اسد همچنان سقوط نکرده اما مشکل این کشور انجام اصلاحات نیست بلکه در هیمنه دستگاه امنیتی بر تصمیم سازی سیاسی خلاصه می شود.

"رشاد ابوشاور" تحلیلگر روزنامه القدس العربی در تحلیلی نوشت: معضل سوریه در این نیست که باید اصلاحاتی را در بخش سیاسی انجام دهد. یا قانون حالت فوق العاده را با مجموعه ای از قوانین مشابه آن جایگزین کند. موضوع اصلی که نظام سوریه از 40 سال پیش با آن روبروست در این مسائل نیست بلکه در ساختار امنیتی این کشور خلاصه می شود.

بر این اساس، در سوریه دستگاههای امنیتی بر حیات سیاسی کشور هیمنه و تسلط دارند تا جایی که در نهایت باعث مرگ این حیات سیاسی شده اند. در سوریه سیاست به مسئله ای امنیتی تبدیل شده که هیچ ارتباطی با جامعه و معادلات موجود در آن ندارد. مسئله همین است.

این تحلیلگر عرب در ادامه نوشت: طرح اصلاحاتی که رئیس جمهور سوریه به اعضای کابینه جدید دیکته کرده مشکل نظام دمشق با مردم و مردم با نظام را حل نمی کند. اصلاحات در اینجا جز تلاشی در راستای زیبا کردن وجهه نظام سوریه نیست. نظامی که می خواهد هیبت خود را در بین مردم بازیابد و بدون بدست آوردن این هیبت حزب بعث سوریه نمی تواند به مدت طولانی قدرت در این کشور را در دست داشته باشد.

نظام فعلی سوریه در نتیجه یک کودتای نظامی شکل گرفته است، این نظام به طور دایمی بر کشور حکومت می کند و برای تداوم حضور خود به آرای مردم نیازی ندارد. همچنان که آزادیهای حزبی و اجتماعی در دایره کنترل این حزب (حزب بعث) خلاصه می شود که تنها سیستم دارای آزادی تصمیم گیری در سوریه است.

انسداد سیاسی در سوریه نیز که باعث تعمیم تظاهرات به نقاط مختلف این کشور شد در نتیجه همین مسئله بود و نمی توان این اعتراضات را دور زد. اما اگر نظام سوریه تصمیم گرفته باشد اینها را در نظر نگیرد پس از مواجهه و رویارویی تا پایان راه را انتخاب کرده است.16148

کد خبر 144730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    بهترین کار استعفای بشار اسد است . اسد متعلق به یک خانواده دیوانه ایست که پدرش بیش بیست هزار نفر را دریک شهر در عرض یک هفته تیر باران و قتل عام کرد . دیر یا زود مردم به حساب خانوادهاسد خواهند رسید اگر عاقل باشد که بنظر نمیرسد قدرت را رها کرده و کشور راترک کند هم برای خودش خوب است و هم برای مردم ستمدیده سوریه