برخی از نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با سن 4 سالگی مخالف هستند.

مطابق تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با سازمان بهزیستی، این وزارتخانه تصمیم گرفته تا کودکان را در مدارس جای دهد به این ترتیب راه 4 ساله ها به دبستان گشوده شده و براساس آنچه نتیجه توافق سازمان بهزیستی کشور و وزارت آموزش و پرورش خوانده می شود به تمامی مراکز پیش دبستانی و مهدکودک اعلام شد که برای مهرماه آینده ثبت نام پیش دبستانی و مهدکودک را ممنوع کنند و تمامی گروه هایی که در این حرفه فعال بوده اند، می توانند فعالیت شان را به شیرخوارگاه تغییر داده و از مهرماه پذیرای نوزادان و اطفال تا 3 سال باشند.

اما آیا ورود کودکان 4 ساله به مدرسه از نظر کارشناسان صحیح است؟ در این باره فاطمه قربان‌

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش می گوید که تعلیم و تربیت باید زیر نظر یک دستگاه و آن هم وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، البته اجباری برای ثبت‌نام فرزندان در دوره پیش‌دبستانی نیست، اما به دلیل این که می‌تواند به رشد کیفی و درسی دانش‌آموز در دوره ابتدایی کمک کند، توصیه می‌شود تا خانواده‌ها نسبت به ثبت‌نام کودکان در این دوره اقدام کنند.

وی ادامه می دهد که اگر خانواده‌ها به صورت داوطلبانه تمایل داشته باشند، فرزندان آنها از چهار سالگی در پیش دبستانی حضور داشته باشند، کلاس برای آنها دایر خواهد شد، البته برای عملی شدن این خواسته شرایطی نیز برای این کودکان تعریف شده است.

قربان درباره مبلغ ثبت نام در دوره پیش دبستانی نیز می گوید: هر استان موظف است تا مبلغ ثبت نام در دوره پیش دبستانی را تعیین کند، چرا که شرایط مناطق مختلف کشور متفاوت است و در برخی قسمت‌ها برای تشکیل کلاس‌ها با توجه به شرایط منطقه، وزارت آموزش و پرورش هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

4 سالگی زود است

با اینحال برخی از نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با  سن 4 سالگی مخالف هستند. از جمله سعدالله نصیری قیداری نماینده زنجان و طارم معتقد است که این سن برای نونهالان سن بسیار حساسی است؛ چرا که این کودک به محیط گرم خانواده و حمایت خانواده  نیاز دارد. اقتضا و نیازهای یک نونهال با یک دانش آموز متفاوت است و یک کودک 4ساله‌ها به پرستاری و مراقبت بیشتری نیاز دارند.

وی در گفت وگو با خبرآنلاین ادامه می دهد که درحال حاضر آنچه هدف اصلی مجلس از آموزش کودکان زیر سن دبستان است یکپارچه سازی مرجع آموزش عنوان می شود چیزی که در سند ملی آموزش وپرورش نیز تایید شده و بار آموزش زیر سن دبستان به آموزش و پرورش واگذار شده است در حالی که این وزارتخانه چون امکانات کافی برای پوشش کودکان در این سن ندارد اجباری شدن پیش دبستانی همچنان به تعویق می افتد.

پیش دبستانی اجباری نیست

همچنین داریوش خاکی مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش به خبر آنلاین می گوید: ما با بهزیستی و سایر نهادها  تفاهم و تعامل داریم تا از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه دوره پیش‌دبستانی استفاده شود و تلاش ما بر این است تا کمترین دغدغه و نگرانی برای خانواده‌ها ایجاد نشود.

وی تاکید می کند که پیش دبستانی در سال تحصیلی آینده اجباری نیست اما تاکید و پیشنهاد آموزش و پرورش این است که خانواده ها فرزندان خود را در این دوره ثبت نام کنند.

42134

 

 

 

 

کد خبر 144716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    سن 4 سالگی مشکل داره نه بهزیستی و اموزش و پرورش
  • ناشناس IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    0 0
    4 ساله خیلی دیره می خواهید از بدو تولد بیان چرا جک می نویسید آخه
  • ترانه IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    0 0
    اخه به نظر شما من میتونم تواین سن بیخیال مامانم شم وبچسبم به مدرسه؟
    • بدون نام IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      2 0
      50 درصد هوش کودک تا سه سالگی تکمیل می شود و رشد می یابد دوست عزیز آموزش از همون ابتدای تشکیل نطفه آغاز می شه
  • عليزاده IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    0 0
    به ظر من خيلي عاليه عوض اينكه بچه ها بروند و وقت خودشان را در مهدكودك هدر بدهند در مدرسه حداقل مي دونيم كه اموزش مي بينند تا در آينده جلو باشند وبهتر و آسانتر و زودتر درسشان را تمام كنند چون اين سن بهترين سني براي يادگيري فوري است 7 سالگي به نظر من ديره ديره ديره
    • بدون نام IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      0 0
      چرا فکر می کنیدد بچه ها در مهد کودک وقتشان تلف می شود. بنده خدا تو مدرسه مربی چکار می کنه فقط داد می زنه ساکت اما تو مهد کودک مربی بیچاره وقت تغذیه غذا دهن بچه تون می ذاره بعد کاردستی یادش می ده شعر یادش می ده قرآن یادش می ده همه کارهای خلاقیت زبان با 10 تا بچه کار می شه اما تو مدرسه 45 تا بچه رو می ریزن تو یک کلاس و نه کاری به تغذیه ش دارن و نه کاری به آموزش چون چی مربی خودشو بکشه چی نکشه حقوقش میاد اما تو مهد کودک مربی مدیر بالاسرشه می فهمه باید کارشو درست انجام بده من خودم مدیر مهدکوکم اگر مربی من بخواد از زیر کار دربره می فهمم چون تو کلاسش دوربینه و می دونه نباید سر بچه داد بزنه وگرنه تو این دنیا حسابش با منه تو اون دنیا حسابش با کرام الکاتبین چرا اجر مربیان ما را ضایع می کنید
  • اميد IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
    0 0
    باسلام ازاينكه بصورت اختياري باشه بسيارعاليه چون ديگه مشكلي براي ثبت نام فرزندمان نخواهيم داشت. سپاسگزارم.