محمدرضا باهنر در واکنش به استعفای وزیر اطلاعات، گفت: مسئله استعفای آقای مصلحی بر اساس اتفاقی بود که پیش آمد؛ چرا که ایشان احساس می‌کردند، اختیارات لازم را ندارند و به همین بابت استعفا دادند.

به گزارش ایسنا، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، صبح امروز (دوشنبه) در نشستی خبری که در محل جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد، با بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: آقای رییس‌جمهور این استعفا را پذیرفت، ولی مقام معظم رهبری این را به مصلحت ندانستند و خواستند که ایشان به مسوولیت خود ادامه دهد و با شناختی که از مسوولین قوا و رییس‌جمهور داریم طبیعی است که ایشان این امر را مطاع می‌دانند.

 دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، با بیان این‌که قاعدتا اختلافی نیست و اگر اختلافی هست، باید با تعامل حل شود، گفت: الحمدالله این مشکل با تصمیم به موقع مقام معظم رهبری و تبعیت آقای رییس‌جمهور از این تصمیم حل شده است.

نقش باهنر و متکی در انتخابات مجلس

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با انتخابات مجلس شورای اسلامی و این‌که غفوری‌فرد اعلام کرده که احتمالا باهنر در لیست قرار خواهد گرفت و وی با متکی در این زمینه همکاری خواهد داشت، گفت: آقای غفوری‌فرد به من گفتند که از چنین واژه‌هایی استفاده نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که خبر دقیق نیست.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما در حال حاضر در ارتباط با وحدت اصولگرایان کار می‌کنیم. البته ممکن است در برخی از حوزه‌های کوچک کاندیداها مشخص شده باشند و آنها فعالیت خود را آغاز کرده باشند، ولی در جاهایی مثل تهران بزرگ و شهرهای بزرگ وضعیت اینگونه نیست که این احساس بشود که آنها به لیستی رسیده‌اند.

محافل خصوصی و انتخابات مجلس

باهنر افزود: در حال حاضر اصولگرایان در مورد بحث وحدت و فرآیند آن تصمیم‌گیری می‌کنند و این‌که نقل شده فلان نفر در لیست است، درست نیست؛ چرا که تا آنجا که من اطلاع دارم، در محافل کاملا خصوصی نیز هنوز در مورد این مسائل بحثی نشده است و اکنون بحث فرآیند است.

 این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جامعه اسلامی مهندسین به عنوان یکی از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری بحث وحدت اصولگرایان را پیگیری می‌کند و ما در واقع این بحث وحدت را با توجه به ضابطه‌ها و بایدها و نبایدهایی که جامعتین مشخص کرده پیگیری می‌کنیم و چنین وحدتی را قبول داریم و زیر چتر آن کار می‌کنیم. در واقع وحدت اصولگرایان را با این تعریف قبول داریم.

بازگشت متکی به  جبهه پیروان خط امام و رهبری

وی با اشاره به تشکیل هیات سه نفره متشکل از آقایان عسگراولادی، حدادعادل و ولایتی، گفت: در ساختارهای انتخاباتی، این هیات سه نفره کار را به جلو می‌برد و این هیات مورد تایید رییس‌جمهور و همچنین تایید ضمنی جامعتین هست و اگر این هیات سه نفره به تصویب برسد که مورد تایید جامعه اصولگرایی باشد، جبهه نیز در این راستا حرکت می‌کند.

 دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، گفت: فعالیت‌های اصولگرایان آغاز شده است. در مورد آقای متکی نیز باید بگویم که ایشان عضو رسمی جبهه پیروان خط امام و رهبری هستند، ولی از زمانی که به وزارت خارجه رفتند، به دلیل اساسنامه وزارت خارجه و محدودیتی که بود ایشان فعالیت خود را موقتا قطع کردند و پس از اینکه از وزارت خارجه آمدند، به جبهه بازگشتند.

وی افزود: من، آقای متکی و کوهکن و تعدادی دیگر از دوستان در قالب ستاد انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری فعالیت می‌کنیم و همانطور که گفتم گروه‌های اصولگرا فعالیت‌های مقدماتی خود را آغاز کرده‌اند.

لابی ها برای انتخابات مجلس شروع شده

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در مورد فعالیت‌های این ستاد انتخاباتی، گفت: این ستاد در واقع کار مطالعاتی و فرآیندی را انجام می‌دهد. وضعیت را مورد بررسی قرار می‌دهد. با کسانی که ابراز علاقه برای کاندیداتوری در انتخابات را می‌کنند، صحبت و مذاکره می‌کند، نظرسنجی‌های لازم را انجام می‌دهد و در واقع یکسری فعالیت‌های رسمی را انجام می‌دهد.

 باهنر گفت: در واقع تصمیم‌گیری‌ها، لابی‌ها و فرآیندها در محافل سیاسی زودتر شروع می‌شود و این هم عمدتا برای افزایش ظرفیت اصولگرایی در کشور صورت می‌گیرد و ما نیز به عنوان یکی از اعضای جامعه بزرگ اصولگرایی برای افزایش ظرفیت اصولگرایی تلاش می‌کنیم. البته همانطور که گفتم ما جامعه اصولگرایی را در قالب تعریف جامعتین قبول داریم.

 وی همچنین به برگزاری اجلاس استانی جبهه پیروان خط امام و رهبری در روز اول اردیبهشت در تهران اشاره کرد و گفت: در این جلسه در مورد بحث ساختار انتخابات، وحدت اصولگرایان و همچنین مسائل منطقه بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.

حساسیت روی اسم اصلاح طلبی

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، در مورد ضرورت حضور سلایق مختلف در انتخابات از جمله اصلاح‌طلبان، گفت: ما حساسیت روی اسم اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نداریم. ما روی مشی جریان‌های سیاسی حساسیت داریم و نظر بنده این است که اصلاح‌طلبانی که آمادگی دارند در چارچوب قانون اساسی و قوانین کشور فعالیت کنند و فعال سیاسی هستند، در انتخابات حضور داشته باشند. اما دو توصیه برادرانه دارم، این‌که اصلاح‌طلبانی که فعالیت سیاسی دارند، تکلیف خود را با سران فتنه روشن کنند و توصیه دومم این است که البته این توصیه به اصولگرایان نیز این است که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بیایند و اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را تعریف کنند.

 باهنر تاکید کرد که ما از حضور اصولگرایان که در چارچوب قانون اساسی کشور فعالیت می‌کنند در انتخابات استقبال می‌کنیم و حتی به این امر توصیه می‌کنیم و در واقع از جامعه چندصدایی استقبال می‌کنیم.

ادغام وزارتخانه باید به تائید مجلس برسد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ادغام وزارتخانه راه و مسکن در یکدیگر و ادغام وزارتخانه صنایع و بازرگانی در یکدیگر، گفت: در قانون برنامه پنجم که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده دولت باید وزارتخانه‌های خود را به 17 عدد برساند و اقدامی که دولت انجام داد، قانونی بود. البته طبیعی است که دولت هر کاری در این راستا انجام می‌دهد باید مصوبه مجلس را نیز بگیرد. در قانون اساسی نیز به صراحت آمده که اسامی تک تک وزارتخانه‌ها و شرح وظایف آنها باید به تصویب مجلس برسد و دولت در این زمینه به مجلس لایحه بدهد.

 وی ادامه داد: علاوه بر این اگر یک وزارتخانه در وزارتخانه دیگری ادغام شود وزیر آن وزارتخانه‌ای که باقی مانده مسوولیت کار را برعهده می‌گیرد، اما اگر دو وزارتخانه در یکدیگر ادغام شوند وزیر جدید باید رای اعتماد بگیرد.

 دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، تاکید کرد: اقدامی که دولت انجام داده در راستای کاهش وزارتخانه‌ها و در راستای قانون بوده است.

 دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، درباره تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان و این‌که دولت این امر را تاکنون اجرایی نکرده ورییس دفتر رییس جمهور نیز اعلام کرده در مورد این قانون دولت ابهام دارد، گفت: بهر حال قانون تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، شورای نگهبان نیز تایید کرده و لازم‌الاجراست.

نامه باهنر به احمدی نژاد

باهنر با بیان این‌که زمان گذاشتن سرپرست نیز برای این وزارتخانه در تاریخ نهم فروردین به اتمام رسید و در حال حاضر باید یک وزیر این وزارتخانه را اداره کند، گفت: قبل از سال نامه‌ای به رییس‌جمهور نوشتم و از ایشان خواستم که سرپرست این وزارتخانه را مشخص کند و از طرف دیگر ما در بودجه سال 90 ردیف بودجه‌های سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی نخواهیم داشت و ردیف بودجه برای وزارتخانه جوانان و ورزش خواهیم داشت.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در فروردین امسال نیز نامه‌ای به رییس‌جمهور نوشتم و از ایشان خواستم که وزیر معرفی کنند و همچنین اعلام کردیم که هر نوع دخل و تصرف در مسائل مالی و احکام اداری در مورد این دو سازمان وجهه قانونی ندارد و این که خزانه کل کشور و معاونت برنامه‌ریزی بودجه‌ای برای این دو سازمان اختصاص ندهد.

 وی ادامه داد: مجلس راه‌های نظارتی دارد و ما امیدواریم که کار به آنجا نکشد و دولت هر چه زودتر این قانون را اجرا کند.

سوال  از رئیس جمهور برای روز مباداست

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چرا مجلس از راه‌های نظارتی خود در این ارتباط استفاده نمی‌کند و چرا در حال حاضر مجلس بحث سوال از رییس‌جمهور را پیگیری نمی‌کند و این امر تبدیل به تابو شده است، گفت: اهرم‌هایی که در اختیار نمایندگان است، این اهرم‌ها برای روز مباداست.

 باهنر گفت: استیضاح یا حتی مطرح کردن عدم کفایت سیاسی رییس‌جمهور اگر یک فرآیند برای نظارت درست است، اما همه قوای مملکت و کارگزاران مملکت باید تمام تلاش خود را انجام دهند که ما به آن نقطه نرسیم. ما در این زمینه یک مثالی دارم و می‌گویم این موضوع مثل بحث طلاق در یک خانواده است. طلاق حرام نیست، ولی مکروه‌ترین حلال است که شارع مقدس وضع کرده است و من می‌گویم استیضاح و مسائل بالاتر از آن نیز در نظام جمهوری اسلامی اینگونه است و اینگونه نیست که ما با اولین اختلاف مسئله استیضاح یا اهرم‌های اینچینی را مطرح کنیم. در بحث وزارتخانه ورزش و جوانان نیز همانطور که گفتم به رییس‌جمهور نامه نوشتیم و خواستار تعیین وزیر شدیم و همچنین گفتیم که به این سازمان‌ها اعتبار و بودجه‌ای تخصیص داده نمی‌شود.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: اهرم‌های مختلف هست، اما همه از جمله رسانه‌ها باید تلاش کنیم که مشکل با همگرایی و گفت‌وگو حل شود.

توقعی برای وحدت 100 درصدی نیست

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد بحث وحدت اصولگرایان، گفت: تلاش می‌شود که در این جریان وحدت حداکثری صورت بگیرد، ولی این به معنای وحدت علی‌الاطلاق نیست. ما در انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی در تهران لیست جبهه متحد اصولگرایان را داشتیم و در کنار آن نیز لیست‌هایی مانند لیست فراگیر اصولگرایان بود و باید توجه داشت، وحدت 100 درصدی نه توقع است نه ممکن ،اما در شهرهای بزرگی مثل تهران، مشهد، شیراز و اصفهان باید تلاش خود را بکنیم که لیست جامعه اصولگرایی بیشتر از یک لیست نباشد.

 دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، با بیان این‌که شاید نتیجه این وحدت و مکانیزم‌هایی که صورت می‌گیرد، یک ماه قبل از انتخابات مشخص شود، گفت: در واقع نتیجه نهایی آن زمان مشخص خواهد شد.

تحلیل های ساده لوحانه

باهنر در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد یکسری بحث‌هایی که در کشور مطرح می‌شود و مباحثی که بعضا از سوی رییس دفتر رییس‌جمهور مطرح شده است، ادامه داد: یکسری بحث‌هایی در کشور رخ می‌دهد و مقام معظم رهبری توصیه کلی‌شان این بود که مسائل فرعی نباید جایش با مسائل اصلی کشور عوض شود. البته معنای این سخن این نیست که ما از مسائل فرعی غفلت کنیم.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تکیه و نگاه ما به مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و خمیرمایه آن اسلام ناب محمدی و شریعت است و با تکیه بر روحانیت و مرجعیت و همچنین تبعیت علی‌الاطلاق از فرامین ولایت مطلقه فقیه.

 وی ادامه داد: چارچوب اعتقادی ما اعتقاد به شیعه و اسلام ناب است. حالا وقتی برخی حرف‌ها یا تحلیل‌هایی اشتباه یا ساده‌لوحانه می‌دهند یا خدای ناکرده انحرافات فکری دارند و مسائل را گونه‌ای دیگر مطرح می‌کنند.

 دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، گفت: جایگاه ایران و اسلام روشن است و شهید مطهری نیز کتابی به نام خدمات متقابل اسلام و ایران نوشته است و این جایگاه‌ها مشخص است و اگر کسی بخواهد و تلاش کند با مطرح کردن ایران و مکتب ایرانی یک فایل جدید و پرونده جدیدی برای اسلام و اسلام از نوع ایرانی تعریف کند، ممکن است در آینده چیزی به نام اسلام خوزستانی، اسلام کرمانی و ... نیز مطرح شود.

 باهنر با اشاره به اهمیت وحدت امت اسلامی و تاکیدی که مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) بر آن داشتند، گفت: این احتمال که بگوییم این حرف‌هایی که مطرح می‌کنند ساده‌لوحانه است کم است و حتما یک برنامه تعریف شده و دقیقی است که دارد این تهاجم را می‌کند و در واقع این تهاجم به ریشه اعتقادی ما و ریشه وحدت اسلامی صورت می‌گیرد و باید مواظبت کرد و این به معنای تندروی نیست که مثلا انسان بیاید انسانیت و ملیت خود را فراموش کند، ولی باید توجه داشت که همه افتخارات ما با افتخارات اسلام عجین شده است. کوروش جای خود و مدرس هم جای خود و اینها قابل جابجا شدن نیست.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که قیام منطقه دنباله انقلاب اسلامی است، گفت: طبیعی است که آمریکا با تمام توان خود تلاش کند که این موج بیداری را منحرف کند یا بر آن سوار شود و اگر بخواهد اقدامی نادرست انجام دهد مانند اقداماتی که طی 20 یا 30 سال گذشته انجام داده است یک مرداب جدیدی برای خود درست می‌کند و در این مرداب درگیر می‌شود و وضعیتی بهتر از آنچه که در افغانستان و عراق با آن روبه‌روست نخواهد داشت. دولت آمریکا باید به این نتیجه برسد که پای خود را از دنیا جمع کند و با ملت‌ها تعامل مناسب و عادلانه داشته باشد.

چرایی تشکیل کمیسیون جهاد اقتصادی در مجلس

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بحث جهاد اقتصادی، گفت: ما در بخش اقتصادی نتوانسته‌ایم از تمام توانمندی‌ها، نیروی انسانی و موقعیت سوق‌الجیشی خود و از امکاناتی که داریم به خوبی استفاده کنیم و باید در واقع رشد اقتصادی ما و برکت اقتصادی ما بیش از این باشد. حرکت ما در بعد اقتصادی در راستای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20 ساله خوب نبوده است و ما باید از موقعیت و امکاناتی که داریم، در بحث اقتصادی بهترین استفاده را بکنیم.

 دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، با بیان این‌که در بحث جهاد اقتصادی باید پارامترهای آن مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، گفت: من فکر می‌کنم مهمترین وسیله حرکت و جهش در زمینه اقتصادی اصلاح بازار کسب و کار است. ما در بحث کسب و کار از نظر فرآیند و قوانینی که وجود دارد وضعیت خوبی نداریم و ما باید فضای کسب و کار کشور را نجات دهیم.

 باهنر با اشاره به اهمیت اجرای درست اصل 44 قانون اساسی، گفت: تصور می‌شد که با اجرای این اصل انقلاب اقتصادی در کشور صورت بگیرد. فعالیت‌هایی در این ارتباط انجام شده، ولی آثار درست اجرای این طرح در کشور مشخص نیست.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، همچنین به تشکیل کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله تا یک ماه دیگر برنامه و نقشه راه را برای جهاد اقتصادی این کمیسیون ارایه خواهد داد.

تندروی در مبارزه با مفاسد اقتصادی

وی همچنین در مورد بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی و تاثیر آن در راستای جهاد اقتصادی به بحث حیف و میل بیت‌المال اشاره کرد و گفت: در یک موقع ما از امکانات کشور درست استفاده نمی‌کنیم و این امکانات تلف می‌شود که مثال‌های زیادی را می‌توان در این ارتباط ارایه کرد و بحث هدفمند کردن یارانه‌ها در واقع جلوی بخشی از اسراف امکانات را گرفته است.

 دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، همچنین به بحث مفاسد اقتصادی و سوءاستفاده از بیت‌المال اشاره کرد و گفت: اگر با این موضوع مبارزه شود روی فضای کسب و کار نیز اثر می‌گذارد. مفاسد کمتر باشد کسب و کار بهتر می‌شود، اما تبلیغاتی کردن مبارزه با مفاسد اقتصادی و بحث‌های تبلیغاتی که در این زمینه مطرح می‌شود و هر چند وقت یکبار این موضوع را پیش بکشیم و تبلیغاتی با آن برخورد شود، مشکلی را حل نمی‌کند. وقتی که یک رییس قوه به رییس قوه دیگر لیستی را در این ارتباط ارایه می‌دهد، فرآیند آن مشخص است و باید بر اساس آن فرآیند عمل شود و برخی از تندروی‌هایی که در این زمینه شده مناسب نیست و تجربیات تلخی است که باید تکرار نشود.

/11128

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =