۲ نفر
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
چرا کاهش نرخ ارز ماندگار نیست؟

دلیل بالا رفتن قیمت ارز را همیشه گفته‌ام؛ بالا بودن نرخ تورم و بهره و بالا بودن نرخ بیکاری و پایین بودن نرخ توسعه، چند نرخی بودن قیمت برای ارز، بی اعتمادی مردم به ثبات پول ملی و... .

در واقع این عوامل باعث کم ارزش شدن ریال و در واقع محبوب شدن و پر ارزش شدن دلار می‌شود و این باعث می‌شود که تقاضا برای کالای محبوب پر طرفدار یعنی دلار، زیاد و در مقابل عرضه کالای کم ارزش شده یعنی ریال زیادتر شود و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت خواهد بود.
حالا ببینیم چرا وقتی قیمت دلار پایین می آید، به سرعت بالا برمی‌گردد؟!
اول ببینیم چه عواملی سبب می‌شود که نرخ ارز پایین آید. آیا نرخ تورم کاهش پیدا می‌کند؟ آیا عوامل دیگری که باعث بالا رفتن نرخ دلار بوده، تغییر کرده و برطرف شده است؟ می‌بینیم تغییر نکرده، پس چه چیزی سبب می‌شود که قیمت دلار پایین آید.
پس یا قبلا اجازه داده شده که بورس‌بازان و نوسان‌گیران قیمت‌ها را به طور مصنوعی بالا ببرند، که در این صورت، اهمال و سهل انگاری و بی توجهی به وظیفه از طرف مسئولین اقتصادی و مدیران بازار مشاهده می‌شود، و اگر بالا رفتن نرخ طبیعی و حساب شده و با تصمیم مدیران بوده و قیمت به طور واقعی بالا رفته بوده، حالا چه اتفاقی افتاده است؟

حالا دستی قوی وارد شده و به طور مصنوعی و  به ضرب عرضه بیش از تقاضا روند رو به رشد را متوقف و کار را برعکس کرده و قیمت‌ها را رو به پایین هدایت کرده، این دست قوی نمی‌تواند با نیت خیر این کار را کرده باشد و مسلما به قصد سودجویی، 
ایجاد تلاطم و گرفتن نوسان، دست به این کار زده، که باز باید پرسید نقش بازارساز اصلی چیست و چرا با این نوسانات و تلاطمات مخرب مقابله نمی‌کند؟
به هر حال مساله‌ای که مسلم است، این است که به مدت طولانی نمی‌شود جلوی سیلاب را گرفت و برعکس جریان آب شنا کرد. به همین دلیل است که معمولا پایین آمدن قیمت‌ها دیری نمی‌پاید و باز به روند طبیعی خود یعنی رو به بالا باز می گردد و البته آن دست قوی نوسان‌ساز و نوسان‌گیر، همان‌طور که در پایین آوردن ناگهانی قیمت نقش اساسی دارد، در باز گرداندن قیمت به بالا هم نقش اصلی را دارند. 
 اگر با نگاه خوشبینانه، این اتفاق یعنی پایین آمدن مقطعی قیمت ارز را کار سوداگران و نوسان‌گیران بدانیم و مسئولیت این کار را متوجه آنها کنیم، باید بگوییم که باز هم مسئولین بانک مرکزی به وظیفه ذاتی خود که همانا مبارزه با تلاطمات است، درست عمل نکرده‌اند و سهل‌انگاری و بی‌توجهی کمترین تقصیر مسئولین اقتصادی در این مورد و در موارد مشابه است.

* رییس اسبق کانون صرافان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1440799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =