حسین میرمحمد صادقی

قانون اساسی برای اداره دولت و وزارتخانه​های کشور، اصولی را تعیین کرده که عمل به آن ضروری است و نمی​توان آن  را نادیده گرفت. اگر رئیس​جمهور بخواهد این اصول را نادیده گرفته از آن تخطئی کند، نمایندگان می​توانند از ابزار قانونی خود بهره بگیرند و مانع قانون شکنی شوند.

یکی از اصول مصرح قانون اساسی در فصل قوه مجریه، اصل مربوط به معرفی وزیر است. در این اصل تاکید شده است که هر وزارتخانه​ای حداکثر می​تواند تا سه ماه با سرپرست اداره شود و در این مهلت قانونی، باید وزیر مربوطه به مجلس معرفی شده تا  مجلس در مورد آن تصمیم​گیری کند.

اگر این مهلت قانونی سپری شد و دولت وزیر مربوطه را معرفی نکرد، اقدامات آن وزارتخانه خارج از روال قانونی بوده و آن سرپرست حق بهره​برداری از بودجه  سازمان مربوطه را ندارد و مداخلات وی در روند اداری وزارتخانه قابل قبول نیست. به عبارت بهتر سرپرست نمی​تواند از بودجه وزارتخانه استفاده کند.

تداوم این روند مشکلاتی را به همراه خواهد آورد. از یکسو وزارتخانه نمی​تواند به فعالیت عادی خود ادامه دهد و از سوی دیگر، نمایندگان می​توانند از ابزار قانونی خود بهره گرفته، دولت را به دلیل تاخیر در معرفی وزیر مورد سوال قرار داده حتی وی را استیضاح نمایند.

نمایندگان مجلس باید دولت را مورد سوال قرار بدهند که چرا در مهلت قانونی وزیری را معرفی نکرده است و دولت موظف است که هرچه زودتر وزیر خود را به مجلس معرفی کند تا نمایندگان بعد از بررسی​های متعدد به ویر مربوطه رای اعتماد یا رای عدم اعتماد بدهند.  

دولت نمی​تواند در این زمینه کوتاهی کند. زیرا اصل صریح قانون اساسی بر این مساله تاکید کرده است. بنابراین رئیس دولت به عنوان مجری قانون اساسی، باید هرچه زودتر نسبت به معرفی وزیر مربوطه اقدام کند و گرنه مشکلات زیادی ایجاد می​شود که هزینه زیادی را متوجه کل کشور خواهد کرد.

 *دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی

 /111118

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =