تحلیل تایمز لندن از حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه

موج حملات هوایی ناگهانی اسراییل  به منطقه غزه نمی توانست روشن تر از این شکست سیاستهای اسراییل در قبال حماس و تلاش بیهوده دولتمردان این کشور در کنار زدن حماس از قدرت نشان دهد .

در چند هفته اخیرو پس از پایان یافتن آتش بس شش ماهه بین اسراییل و حماس، اسرائیل همواره تلاش کرد فشارهای همه جانبه خودرا بر حماس و فعالان آن در غزه افرایش دهد و تنها برای مدت کوتاهی اجازه داد تا  محاصره غزه خفیف تر شده و کمکهای بشر دوستانه به این منطقه ساحلی با  4/1 میلیون نفر جمعیت ارسال شود. درهمین حال مقامات اسرائیل اصرار داشتند که  حماس باید پرتاب راکتها به شهرکهای اسراییلی را متوقف کند اما آنها به خوبی می دانستند راکتهای پرتاب شده هرگز موثر نبوده اند و حتی باعث کشته ویا زخمی شدن یک نفر در خاک اسراییل نشده اند ولی برای آنها پرتاب راکتها که امری عادی در روزهای پیش از آتش بس به شمار می آمد ، این بار بهانه ای برای اقدامی خونین بود .

پس از انجام این حمله که بیشتر به قتل عام می ماند و خاطره قتل عام های صبرا و شتیلا را زنده می کند و با وجود کشته شدن نزدیک به 300  تن در غزه که عمده آنها را افراد عادی و زنان و کودکان تشکیل می دهند،اسراییل نتوانسته به اهدافی که در کوتاه مدت مد نظر داشت، دست پیدا کند.یکی از این اهداف ایجاد شرایطی سخت وغیر قابل تحمل بود که بتواند موضع حماس در قبال اسراییل را تغییردهد و دیگری ایجاد شرایط عمومی بود که به شورش مردم غزه علیه حماس منجرشود .

بنابراین تنها می توان گفت حمله به غزه بیش از آنکه  بتواند بازدارندگی نظامی برای اسرائیل در برداشته باشد و این کشور را از حملات موشکی حماس برهاند ، در خدمت فضای سیاسی داخل اسراییل بوده است .

این کشور خود را برای انتخابات 10 فوریه آماده می کند و زیپی لیونی وزیر امورخارجه و کاندیدای حزب کادیما  برای نخست وزیری رقابت تنگاتنگی با  بنیامین نتانیاهو از حزب لیکود دارند که اکنون در نظر سنجی ها به مراتب بهتر از لیونی عمل کرده است و اگر روند حملات موشکی حماس به مناطق مرزی اسراییل ادامه می یافت، ضربه سختی به این برتری نتانیاهو  وارد می شد و در کنار آن اگر چنین حمله سبعانه ای به غزه انجام نمی شد، لیونی هم متهم به ساده انگاری وعدم انجام واکنش های لازم در برابر تهدیدهای امنیتی اسراییل شده بود .

بنابراین این مردم غزه بودند که باید بهای این رقابت سیاسی را می پرداختند ودر منطقه ای که به گفته خودشان پس از محاصره اسراییلی ها بدل به زندانی بزرگ شده بود قتل عام می شدند .

ترجمه:امیررضا نوری زاده

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =