۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۵

هنوز تغییری در نماد مقبره قیصر امین‌پور رخ نداده و آرامگاه ابدی این شاعر همچنان زیر سایه سازه‌های است که شباهت زیادی به بنای یادبود سربازان بعثی دارد.

زینب کاظم​خواه: چهار سال از مرگ قیصر امین‌پور می‌گذرد. شاعر «تنفس صبح» در نیمه شب سوم آبان 86 با زندگی خداحافظی کرد. پیکر او پس از مرگ در تهران نماند و به زادگاهش (شهر گتوند در استان خوزستان) منتقل شد. از همان اول هم گفته شد قرار است مقبره‌ای برای شاعر «آینه​های ناگهان» ساخته شود که نمادی داشته باشد در خور شان و جایگاه او. با حسین خسروجردی توافقات اولیه صورت گرفت و او طرح را ارائه داد. 

سه سال از درگذشت قیصر امین‌پور گذشته بود که بالاخره نماد مقبره این شاعر پرده‌برداری شد، اما وقتی عکس نماد مقبره امین‌پور در رسانه‌ها منتشر شد، صحبت از شباهت این نماد با بنای یادبود فدائیان بعثی در عراق مطرح شد، بنای عظیمی که به دستور صدام با طراحی اسماعیل فتاح الترکی در بغداد ساخته و سال 1983 از آن پرده‌برداری شد.

نماد مقبره قیصر امین‌پور

نماد مقبره قیصر امین‌پور

این بنا به شکل دو نیم‌گنبد دوره عباسی با کاشی‌کاری آبی است و این دقیقا همان طرحی است که خسروجردی هم  از آن برای طراحی بنای مقبره امین‌پور استفده کرده است. با مشخص شدن این شباهت​ها، انتقادات هم از روند طراحی و ساخت این بنا  شروع شد. کار حتی به شکایت از طراح این طرح یعنی حسین خسروجردی هم رسید، با این حال خسروجردی که مدت​هاست در خراج از ایران زندگی می​کند، هیچ توضیحی در‌این‌باره نداد. 

از سوی دیگر  نمادی را که 500 میلیون هزینه برداشته بود، نمی‌شد به کل خراب کرد؛ به همین خاطر فقط یک راه برای مسئولان مانده بود و آن ‌این‌که در بنا تغییراتی ایجاد کنند. از این رو قول‌هایی در این زمینه داده شد؛ مثل صحبت​های  سال گذشته مدیر کل ارشاد اسلامی خوزستان  که از تغییرات اساسی در نمای این مقبره حکایت داشت. 

حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر  گفته بود: «با توجه به مشابه بودن این نماد با نماد عراقی، اداره کل ارشاد اسلامی خوزرستان در حال تهیه طرح‌های پیشنهادی خود برای اعمال تغییر در این مقبره است که در آینده نزدیک این امر آغاز می‌شود.»

قرار شد برای اعمال تغییرات برخی از اشعار قیصر امین‌پور که درباره دفاع مقدس سروده شده، روی مقبره و یادمان وی با رنگ طلایی نوشته شود تا چهره این مقبره تغییر کند.

بنای یادبود فدائیان بعثی در عراق

بنای یادبود فدائیان بعثی در عراق

با گذشت یک سال از وعده‌ای که داده شده هنوز تغییری در این مقبره صورت نگرفته است. عبداللهی مدیر کل ارشاد شهرستان گتوند در این‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: «شهرداری باید زمینی در اختیار ارشاد قرار دهد تا تغییراتی در این مقبره ایجاد شود و نماد در دل طرح جدید قرار گیرد.»

وی می‌افزاید: «در جلسه‌ای که در تعطیلات نوروزی با شهردار گتوند داشته‌ایم این موضوع مطرح شد و رئیس شورای شهر نیز از این مکان دیدن کرده و موافقت ضمنی خود را برای اجرای تغییرات اعلام کرده است؛ تنها نامه‌های اداری آن مانده است تا دستور نهایی برای اجرای طرح صادر شود.»

هنوز طرح تغییرات معلوم نشده است، تازه بعد از این که دستور نهایی اجرای طرح صادر شد باید منتظر ماند و دید این تغییرات چه زمانی به سرانجام می​رسد. 

با همه این حرف​ها تنها نکته​ای که مشخص است این است که هنوز مقبره قیصر به سامان نرسیده​، شاعری که راوی زمانه خود بود. 

54144

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 142577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =