تبدیل قشم به برند منطقه ای پرورش میگو/ایجاد چرخه ۶۰۰ میلیارد ریالی مولد سازی میگو در جزیره

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: چرخه ۶۰۰ میلیارد ریالی در حوزه مولدسازی میگو طی ۲ سال آینده در جزیره قشم ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین از سازمان منطقه آزاد قشم،  منصور آزاد  اظهار داشت: با سیاستگذاری‌های انجام شده تا ۲ سال آینده نام قشم در زمره بالاترین تولید کننده میگوی پرورشی کشور مطرح خواهد شد.

وی افزود: در این مدت یک چرخه ۶۰۰ میلیارد ریالی در حوزه مولد سازی این آبزی در قشم ایجاد خواهیم کرد.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: برای تولید ۲۰ هزار تُن میگو در سال، حداقل به بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون لارو نیاز است که برای تامین آن باید حدود ۵۰ هزار مولد در اختیار داشته باشیم.

آزاد ادامه داد: تولید میگوی پرورشی کشور در سال ۹۸ به رقم ۴۰ هزار تُن رسید که سهم قشم از این میزان یک هزار و ۳۰۰ تُن بود و با روندی که در پیش گرفته ایم سهم امسال میگوی پرورشی این منطقه را به سه هزار تن افزایش خواهیم داد.

پرورش آبزیان در قشم جزو اولویت‌های توسعه‌ای است 

وی گفت: با توجه به شرایط دما و رطوبت قابل پیش‌بینی، نوسانات کم دمای شبانه روز و محیط کاملا پایدار از نظر اقلیمی در قشم، این منطقه بهترین امکان برنامه‌ریزی توسعه فعالیت‌های کشاورزی و شیلاتی با استفاده از فناوری‌های مدرن را دارد و حرکت در این مسیر از اولویت‌های توسعه‌ای منطقه آزاد قشم است. 

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد میزان پروتئین تولیدی در دریا تقریبا به حد نهایی خودش رسیده و جوابگوی نیازهای بشری نخواهد بود.

آزاد بیان کرد: بنابراین در تمام دنیا از جمله ایران برنامه‌ریزی‌ها با هدف تامین این پروتئین، حول محور پرورش آبزیان انجام می‌شود و نمودار تولید در سال‌های اخیر که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان مللل متحد «فائو» ارائه شده موید این حقیقت است.

وی ابراز داشت: بر اساس این آمارها ۶۲ درصد نیاز بشر به پروتئین دریایی در سال ۲۰۳۰ باید از طریق فعالیت‌های پرورشی تامین شود.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: در ۲۰ سال اخیر میزان تولید پروتئین حاصل از صید و صیادی افزایشی به همراه نداشته است در حالیکه شاهد سیر صعودی افزایش میزان پروتئین از طریق فعالیت‌های پرورشی بوده‌ایم. 

آزاد خاطرنشان کرد: از چهار سال پیش برنامه‌های توسعه‌ای کلان این سازمان برای ایجاد تحول در صنعت پرورش آبزیان وارد فاز جدی شد به طوری که از سه سال پیش به شدت مورد استقبال بخش خصوصی و سرمایه گذاران قرار گرفت.

وی افزود: برای موفقیت در این راه، یک هزار و ۳۰۰ هکتار زمین برای پرورش میگو آن هم به روش سنتی به ۹ شرکت که عموما بومی جزیره هستند، واگذار شد که مشغول فعالیت‌اند.

جایگزینی پرورش صنعتی به جای سُنتی 

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: سیاست ما در سال جاری بر اساس محاسبات زنجیره ارزش و تأمین، توسعه مراکز پائین دستی و بالادستی میگو برنامه‌ریزی شده و بر این اساس با ایجاد بانک مولدین و مولدین شناسنامه دار و تولید لاروهای با کیفیت گونه وانامی یا پا سفید غربی در کاهش مشکلات ناشی از عدم دسترسی به مولدین گونه غیربومی تلاش کنیم.

آزاد ادامه داد: در حقیقت مولدین با کیفیت تضمین تولید با کبفیت هستند که باید به صورت جدی مورد اهتمام واقع شوند.

حمایت از سیستم متراکم و فوق متراکم پرورش میگو 

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: زمین برای فعالیت در حوزه شیلات حکم سرمایه دارد و ما در عین حمایت از پرورش دهندگان روش سنتی میگو که تا کنون از این سازمان برای فعالیت شیلاتی زمین دریافت کرده اند، از این پس واگذاری‌های ما تنها در راستای فعالیت‌های پرورش میگو با سیستم‌های متراکم و فوق متراکم خواهد بود تا در هر هکتار، بیشترین حد ممکن میگو را برداشت کنیم.

آزاد بیان کرد:  با سازمان نظام مهندسی و مسئولان دامپزشکی استان هرمزگان مذاکراتی را برای طراحی سایت متراکم میگو شامل ۲۰ مزرعه درغرب جزیره قشم آغاز کرده‌ایم تا این بخش از جزیره براساس استراتژی توسعه دریا محور به یک کارگاه بزرگ عمرانی با هدف ایجاد صنایع شیلاتی تبدیل شود.

وی گفت: هدف ما از توسعه پایدار به یک بُعد خلاصه نمی‌شود بلکه در این فرآیند با حفظ حریم سایر فعالیت‌های انسانی از جمله در حوزه گردشگری و توریسم، طبیعت غنی قشم را هم زیر ذره‌بین حفاظتی قرار داده‌ایم تا از سوی سایر صنایع بخصوص صنایع شیلاتی مورد تهدید قرار نگیرند.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در سیستم متراکم و فوق متراکم پرورش میگو در هر هکتار می‌توانیم سالیانه ۸۰ تُن تولید کنیم و همزمان کیفیت این آبزی و بیماری‌های آن را هم کنترل کنیم.

واگذاری زمین در محدوده غارنمکی اشتباهی بزرگ  

آزاد گفت: با توجه به جایگاه جهانی ژئوپارک قشم و نقش آن در توسعه گردشگری، توسعه فعالیت‌های شیلاتی در قشم می‌بایست به‌صورت متوازن همراه با توسعه سایر بخش‌ها طراحی و برنامه‌ریزی می‌شد اما مسوولان استان هرمزگان بدون توجه به این مساله اساسی، اقدام به واگذاری زمین در مجاورت ژئوپارک جهانی کرده‌اند.

وی عنوان کرد: امیدواریم با درایت مسوولان  و تصمیم‌گیرندگان این مشکل با تکیه بر حفظ حریم مراکز فرهنگی و اثرات طبیعی حل شود.

زنجیره ارزش شیلاتی با بِرند قشم 

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: پرورش میگو به عنوان یک صنعت شامل مولد سازی، تکثیر، پرورش، عمل آوری و بازاریابی مطرح است و در همه این مراحل موضوع برندسازی باید مورد توجه قرار گیرد.

آزاد ادامه داد: در این مسیر با ایجاد بانک مولدین و استفاده از مولدین شناسنامه‌دار در حقیقت مولدین تولیدی در مراکز قشم تبدیل به یک بِرند ملی و حتی منطقه‌ای خواهند شد و کیفیت بچه میگوهای تولیدی محصول نهایی و بسته‌بندی‌های قشم هم باید با برندهای ویژه و ممتاز قشم ارائه شود.

وی یادآور شد: یکی از موارد مهم در پرورش صنعت میگو، ارایه نظرات کارشناسی و تبادل تجربیات با سازمان شیلات ایران در راستای تنوع گونه ای و تنوع تولید و استفاده از گونه‌های سریع الرشد همچون گونه ببری سیاه است که امکان برداشت در وزن‌های بالاتر و افزایش تولید در واحد سطح را امکان پذیر می‌سازد.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: زمانبندی تولید از دیگر سیاست‌های سازمان منطقه آزاد قشم برای فعالیت‌های شیلاتی به ویژه در بخش پرورش میگو محسوب می‌شود و شرایط اقلیمی جزیره امکان تولید در طول سال را فراهم می‌کند که در نتیجه می‌توان عرضه این محصول دریایی را به صورت تازه در طول سال فراهم کرد. 

آزاد ادامه داد: شناسایی بازارهای داخلی و تولید و عرضه محصول در طول سال بر اساس سلیقه و خواست بازار داخل هم از اهداف اساسی این مدیریت است و باید به شکلی عمل کرد که محصول آبزیان پرورشی قشم با برندسازی به عنوان محصول ممتاز در بازهای داخلی و خارجی عرضه شود.

وی گفت: یکی از سیاست‌های سازمان منطقه آزاد قشم در واگذاری‌های زمین توجه به ایجاد اشتغال برای جوانان بومی است که سهم صنایع شیلاتی بیشترین حجم به کارگیری نیروهای این منطقه را به همراه دارد که می‌تواند موجب تقویت اقتصاد خانواده‌ها شود.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم  از اشتغال مستقم ۸۴۹ نیروی بومی در ۹ شرکت شیلاتی قشم خبر داد و افزود: در کنار این تعداد افراد شاغل، حدود سه هزار نفر هم به طور غیرمستقیم وارد چرخه فعالیت‌های همسو با این صنعت می‌شوند.

ایجاد ۶ مرکز تولید فوق متراکم میگو در قشم 

آزاد از ایجاد ۶ مرکز تولید فوق متراکم میگو تا یک سال و نیم آینده خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مراکز حداقل ۲ هزار تُن میگو به میزان تولید این جزیره اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: تولید حداقل ۱۰ هزار تُن میگو در جزیره قشم تا پایان سال ۱۴۰۰ با تکمیل چرخه تولید مزارع ۹ گانه پرورش میگو به روش سنتی و بهره برداری از ۶ مرکز تولید میگو به روش متراکم، دور از دسترس نیست.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: با راه اندازی این مزارع سهم اشتغال مستقیم جوانان بومی در این صنعت تا یک هزار و ۲۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

نگاه ویژه به محصولات کشاورزی و شیلاتی صادرات محور 

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم از محصولات صادرات محور به عنوان نیاز موفقیت در بخش های مختلف نام برد و اظهار داشت: در کنار پرورش میگو در قشم، نگاه ویژه‌ای هم به توسعه پرورش ماهی در قفس، توسعه فعالیت‌های کشاورزی با تولید محصولات گلخانه‌ای و دامپروری صنعتی داریم که از سرمایه‌گذاران در این بخش‌ها حمایت می‌شود.

آزاد گفت: توسعه آبزیان دارای ارزش صادراتی همچون خیار دریایی، جلبک و صدف دریایی، علف دریایی (GRESS SEA) و ماهیان تزئینی آب شور هم از سیاست‌های حمایتی سازمان منطقه آزاد قشم است.

سید محمد داخته مدیر محیط زیست سازمان منطق آزاد قشم نیز اظهار داشت: براساس ماده ۱۱۲ و ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه در سال ۱۳۸۹ سازمان منطقه آزاد قشم در سال ۱۳۹۱ شورای عالی ارزیابی محیط زیست قشم را با دعوت از دانشمندان و اساتید مطرح علوم محیط زیست کشور تاسیس و راه اندازی کرد.

داخته ادامه داد: با توجه به برنامه‌های صورت گرفته براساس ظرفیت های جزیره قشم و آب‌های اطراف آن، در سند برنامه ششم توسعه، ظرفیت تولید ماهی در قفس برای قشم ۸۴ هزار تُن در سال منظور شده است.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: در زمینه پرورش میگو هم با توجه به ظرفیت‌های موجود و واگذارهای انجام شده، ۹ مزرعه پرورش میگو به روش سنتی با رعایت دقیق مسائل زیست محیطی فعالیت خودشان را در قشم آغاز کرده‌اند.

داخته گفت: مجوز پروژه‌های پرورش میگو در قشم با استناد به مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی ابلاغی شهریور ۱۳۹۷ معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور صادر شده است و هیچگونه مشکلی ندارند.

وی افزود: تمام طرح‌های پرورش میگو در قشم دارای مطالعات ارزیابی محیط زیستی هستند و در آن نکاتی همانند رعایت ضوابط و استاندارهای محیط زیستی در زمینه آلودگی آب، هوا، خاک، صدا و موارد زائد منظور شده است.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: ایجاد هسته محیط زیستی در هر یک از واحدها با هدف نظارت و پایش محیط زیستی در طول مراحل ساخت و بهره‌برداری هم به طور جدی اعمال می‌شود.

داخته همچنین از نصب سیستم پایش آنالین انجام خوداظهاری در پایش، مدیریت اصولی پساب با احداث حوضچه در فضای مزارع و استفاده از فیلترهای فیزیکی و بیولوژیکی هم به عنوان دیگر اقدامات در زمینه اطمینان از سلامت مسائل زیست محیطی در فعالیت های شیلاتی قشم نام برد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1416834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =