۰ نفر
۱۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲

جایزه پولیتزر که برندگان امسال آن 18 آوریل معرفی می‌شود در دنیای روزنامه‌نگاری معادل جایزه اسکار در دنیای سینما است.

به گزارش خبرآنلاین، جایزه پولیتزر به منظور پاسداشت دستاوردهای روزنامه‌نگاری، ادبی و موسیقی به همراه جایزه‌ای نقدی اهدا می‌شود.

بخش اعظم جوایز پولتزر به دنیای روزنامه‌نگاری و زیرمجموعه‌های آن چون گزارش، مقاله‌نویسی، تفسیر، نقد، سرمقاله، کاریکاتور و عکاسی تعلق می‌گیرد.

در این بین بنیاد پولیتزر در رشته‌های ادبی و نمایشی چون داستان، نمایشنامه، زندگینامه/زندگینامه خودنوشت، شعر، ادبیات غیرداستانی و همچنین تقدیر ویژه جوایزی اهدا می‌کند.

در تاریخ اهدای این جوایز اتفاقات جالب و خواندنی رخ داده است که در ادامه بخشی از آنها را می‌خوانید:

چند رئیس جمهور آمریکایی برنده جایزه پولیتزر شده‌اند؟
تنها رئیس جمهور آمریکا که برنده جایزه پولیتزر شد جان اف.کندی بود. او در سال 1957 این جایزه را برای زندگینامه خودش به نام «پوشه‌های شجاعت» برد.

چه کسی بیشترین جوایز پولیتزر را به خانه برده است؟
رابرت فراست شاعر و یوجین اونیل نمایشنامه‌نویس هر کدام چهار بار برنده این جایزه شده‌اند. فراست برای مجموعه شعرهای «نیوهمپ‌شایر» (1924)، «مجموعه شعر» (1931)، «
A Further Range» (1937) و «درخت شاهد» (1943) و اونیل برای نمایشنامه‌های «فراسوی افق» (1920)، «آنا کریستی» (1922)، «میان‌پرده عجیب» (1928) و «سفر طولانی روز به درون شب» (1957) برنده این جایزه شده‌اند.

علاوه بر این زندگینامه رابرت فراست به قلم لارنس تامپسن به نام «رابرت فراست: سال‌های پیروزی 1915-1938» در سال 1971 برنده جایزه پولیتزر شد.

از کدام نویسنده مطرح فقط تقدیر ویژه شد اما پولیتزر نگرفت؟
در سال 1984 از تئودور سئوس گیسل معروف به دکتر سئوس به دلیل همکاری بیش از 50 سال خود با ادبیات کودکان آمریکا و دنیا و البته والدین آنها در زمینه ادبیات کودک تقدیر شد.

از ری بردبری نیز در سال 2007 به دلیل کارنامه پربار و تاثیرگذارش به عنوان نویسنده بی‌بدیل در ژانر علمی-افسانه‌ای تقدیر شد. بردبری نویسنده کتاب «فارنهایت 451» است.

کدام روزنامه بیشترین تعداد جوایز پولیتزر را به خود اختصاص داده است؟
«نیویورک تایمز» بیش از سایر روزنامه‌ها برنده این جایزه شده است.

کدام برنده پولیتزر پس از مرگ به این جایزه دست یافته است؟
هنک ویلیامز (2010)، جان کالترن (2007) و تلونیوس مانک (2006) از اهالی موسیقی هستند که از آنها در پولیتزر تقدیر ویژه شده است.

کدام یک از آثار برنده پولیتزر وارد برنامه درسی مدارس شده‌اند؟
«کشتن مرغ مقلد» نوشته هارپر لی که سال 1961 برنده این جایزه شد و «خوشه‌های خشم» نوشته جان اشتین‌بک که سال 1940 برنده این جایزه شد، هر دو از جمله برندگان بخش ادبی هستند که وارد برنامه درسی شده‌اند. هرچند اخیرا تدریس «کشتن مرغ مقلد» ممنوع شده است.

علاوه بر این در برنامه درسی به دو رمان «عصر معصومیت» نوشته  ادیت وارتن (1921) و «خاک خوب» نوشته پرل اس. باک (1932) اشاره می‌شود.

«پیرمرد و دریا» نوشته ارنست همینگوی نیز در میان برنامه درسی است. رمان «زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آید» همین نویسنده نیز به مدارس پیشنهاد شد که پس از مدتی به دلیل «توهین‌آمیز بودن» حذف شد.

یاهو / 6 آوریل / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

52141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =