مسعود رجوی به نیروهای خودش هم رحم نکرد /سلیمی نمین:  رجوی بنا داشت کودتا کند

فارس نوشت: مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: مسعود رجوی در عملیات مرصاد سازمان را از وجود نیروهای قوی پالایش کرد . نمی‌شد افرادی که از لحاظ سیاسی موقعیت‌شان از مسعود رجوی بالاتر باشد توسط مسعود رجوی کشته شوند و تبعات نداشته باشد.

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، درباره عملیات مرصاد و خیانت و اقدامات تروریستی سازمان منافقین اظهار داشت: انحرافاتی که در سازمان مجاهدین خلق ایجاد شد، پدیده بسیار پیچیده‌ای را رقم زد.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد:اعضای سازمان مجاهدین خلق از یک سو می‌دانستند مارکسیست شدند و از سویی تظاهر به دینداری و دیانت می‌کردند. حتی به ظاهر نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند.

 رجوی سازمان را برای خود قلعه آهنین کرده بود

وی افزود: مسعود رجوی که بسیار فرد قدرت طلبی بود و  مطلع بود که دیگران چقدر نسبت به او موضع دارند بنابراین به تدریج سازمان را تبدیل به یک قلعه آهنین کرد.  یعنی بعد از پیروزی انقلاب اعلام کرد بدلیل احتمال کودتا توسط امپریالیسم نباید تشکیلات سازمان را آشکار کنیم و باید حتما تشکیلات مخفی بماند در حالی که انقلاب شده بود و علی‌القاعده باید تشکیلات مخفی درهای آهنین خود را به روی مردم باز می‌کرد و سپس مدل دموکراسی و انتخابات را می‌پذیرفت.

 رجوی بنا داشت تا در کشور کودتا کند

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: مجاهدین خلق قبل از آن طرف هم ارتباطاتی با عراق صورت داده و قبل از اینکه دست به شورش بزنند در حمایت از بنی‌صدر با خارج از کشور ارتباطاتی  برقرار کرده بودبه عبارتی مسعود رجوی چند سفر به خارج کشور رفته و به صورت مخفیانه با سرویس اطلاعاتی عراق و فرانسه ارتباطاتی برقرار کرده بود و بنا داشتند در داخل کشور کودتا کنند، بنابراین ارتباط آنان با عراق بسیار مهم بود چرا که می‌خواستند عراق از آنها حمایت کند. چون کشور ایران در جنگ با عراق بود و عراق در برخی از شهرهای ایران نیرو داشت و مستقر بود و بنابراین اینها روی نیروهای عراقی حساب باز کرده بودند.

سلیمی نمین با اشاره به خاطرات بنی صدر گفت: بنی صدر به صراحت در خاطرات خود گفته که  وقتی ما در کرمانشاه بودیم بحث کودتا را مورد بررسی قرار دادیم؛ جریان مسعود رجوی نیز برای کودتا محاسباتی صورت داده بود اما او وقتی نتوانست شورشی را که در خرداد ماه راه انداخته بود به نتیجه برساند عزم خارج شدن از ایران کرد. مدتی مخفی و پس از آن از ایران به صورت دزدانه فرار کرد و طبیعتا وقتی به فرانسه رفتند از آنجا ارتباطات خود را با عراق گسترش دادند.

حجمی از مشکلات رجوی بعد از آتش بس بین ایران و عراق

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران می‌گوید: بعد از اینکه آتش بس بین ایران و عراق پذیرفته شد و معلوم شد که باید روابط بین دو کشور ایران و عراق عادی شود، مسعود رجوی با یک حجمی از مشکلات روبرو شد. او دارای سازمانی بود که جهت گیری کاملا نظامی داشت و باید سیاسی می‌شد و وقتی سیاسی می‌شد طبیعتا مخالفان او در درون سازمان به سرعت موقعیت قوی‌تری می‌یافتند. بنابراین رجوی با یک بحران جدی روبرو می‌شد بنابراین  دست به یک کار عجیب و غریب زد که برخی‌ها می‌گویند مسعود رجوی این کار را تحت پوشش و حمایت عراق انجام داد و دو حالت نیز بیشتر نداشت: یا پیروز می‌شد و یا شکست می‌خورد.

وی اضافه کرد: ‌ اگر رجوی در این عملیات شکست هم می‌خورد در واقع بسیاری از کادرهای پر مسئله سازمان را که به عنوان سرباز معمولی به میدان فرستاده بود حذف می‌شدند. مثل شاهسوندی و علی زرکش. شاهسوندی از نیروهای رده بالای سازمان بود اما او شاهسوندی را به عنوان یک سرباز معمولی به میدان فرستاده بود. ترکش به پای شاهسوندی برخورد کرد و پای او دچار آسیب شد اما نمرد و اکنون به عنوان یکی از نیروهای برجسته است که در مخالفت سازمان کار می‌کند.

رجوی نیروهای برجسته سیاسی سازمان را در مرصاد به قتلگاه فرستاد 

سلیمی نمین گفت: نگاه مسعود رجوی این بود که سازمان در سال جدید باید نیروهایش به شدت کاهش پیدا کند بنابراین نیروهای رده اول سازمان باید به نوعی کشته شوند. اگر مسعود رجوی خودش در زندان‌هایش آنها را می‌کشت ننگ بزرگی برای وی محسوب می‌شد که البته بسیاری از اینها را در زندان‌ها کشت. مثل عباس مینوچی‌ها. بنابراین او در عملیات مرصاد اگر پیروز می‌شد به نفعش بود و اگر شکست  می‌خورد از شر بسیاری از نیروهای سازمان رهایی یافته بود. نیروهایی که در واقع نیروهای سیاسی بودند و در عرصه سیاسی او را به شدت به چالش می‌کشیدند.

وی با تاکید بر اینکه رجوی نیروهای برجسته سیاسی سازمان را به قتلگاه فرستاد که اگر برای وی پیروزی رقم می‌زدند که هیچ اما اگر پیروز هم نمی‌شدند لااقل از شر آنها خلاص می‌شد، خاطرنشان کرد: احتمال اینکه مسعود رجوی در این قضیه عامدانه اینها را و احمقانه آنها را در خیابان‌های ایران به صف و ردیف کرد تا به قتلگاه بروند به این دلیل بود که مسعود رجوی می‌ترسید که سازمان در دوران صلح با چالش جدی روبرو شود و نیروهای برجسته سازمان او را از اریکه قدرت به زمین بیندازند. بنابراین اینها را در جریان مرصاد به ایران فرستاد و بسیاری از نیروهای قوی سازمان را نابود کرد و تعدادی از آنها را کاهش داد. بنابراین مسعود رجوی در عملیات مرصاد سازمان را از وجود نیروهای قوی پالایش کرد . نمی‌شد افرادی که از لحاظ سیاسی موقعیت‌شان از مسعود رجوی بالاتر باشد توسط مسعود رجوی کشته شوند و تبعات نداشته باشد.

نظام اغماض کرد اما مجاهدین خلق در انتخابات رای نیاورند

سلیمی نمین گفت: مسعود رجوی در انتخابات مجلس شرکت کرد اما رای نیاورد. تاکید می‌کنم رجوی رای نیاورد نه اینکه راه بسته شده باشد. با وجود اینکه آنها سلاح‌هایشان را تحویل نداده بودند و حاضر نبودند به عنوان یک حزب فعالیت کنند. وقتی یک حزب اعضایی را برای حضور در مجلس معرفی می‌کند طبیعتا باید مختصات حزبی داشته باشد نمی‌تواند یک گروه مسلح باشد و بعد هم بخواهد برای ریاست جمهوری و مجلس نامزد معرفی کند. این دارای تناقض است. یک گروه باید قانون را بپذیرد سلاح خود را تحویل دهد و به صورت یک حزب فعالیت سیاسی کند و سپس به مجلس نماینده بفرستد. هیچ ایرادی ندارد اما نظام با همه این وجود اغماض کرد و به آنها اجازه داد تا در شوراها،‌ مناطق کردستان، حضور یابند،‌نامزد بدهند اما باز هم رای نیاوردند.

وی با بیان اینکه الان سال‌هاست خبری از مسعود رجوی نیست ولی هیچ کس نمی‌داند، گفت: ببینید چقدر درون این سازمان بسته است و چقدر آهنین است. یا مسائل درون آن به بیرون درز نمی‌کند. آنها به راحتی می‌توانند گروهی را اسیر خود کنند بدون اینکه مشخص نباشد که آنها برای چه کسی کار می‌کند به عبارتی برای مسعود رجوی کار می‌کند یا رژیم صهیونیستی یا عربستان. 

منافقین را عربستان و رژیم صهیونیستی اداره می‌کنند

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تاکید بر اینکه سازمان مجاهدین را عربستان و رژیم صهیونیستی اداره می‌کنند، افزود: اعضای این سازمان فکر می‌کنند که سازمان در تشکیلات خود توسط افراد اداره می‌شوند در حالی که اینگونه نیست. سازمان مجاهدین یک سازمان و تشکیلات بسیار آهنین و بسته‌ای است که به هیچ قاعده‌ای تن نمی‌دهد و امروز متاسفانه توسط برخی از گروه‌های سیاسی مورد حمایت قرار می‌گیرد چون می‌خواهند روحانیت را زیر سؤال برده و آنها را محکوم به تمامیت خواهی کنند که روحانیت تمامیت خواهی دنبال کرد و اعضای سازمان مجبور شدند دست به سلاح ببرند که این یک دروغ فاحش است و هیچ تطبیقی با واقعیت ندارد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414656

برچسب‌ها