انتشار آئین​نامه شورای صنفی نمایش در سال 90 نشان می​دهد که خانه کارآفرینان سینمای ایران جایگزین خانه سینما شده و مدیریت دولتی برنامه خاصی برای هدایت اکران دارد.

به گزارش خبرآنلاین، مقایسه میان آئین​نامه نمایش خانه سینما و آئین​نامه​ای که از سوی شورای صنفی جدید انتشار یافته نشان می​دهد مدیریت دولتی به جای هدایت و جهت دهی سینماها به مسیری تازه در حوزه اکران ترجیح می​دهد، الگوهای قدیمی را همچنان پیش رو داشته باشد.

در شرایطی که تولید انبوه فیلم براساس برنامه ریزی​های مدیریت دولتی سینما نیازمند طرحی برای اکران هدفمند فیلم​هاست، آئین نامه اکران هیچ نشانی از ارائه برنامه در این زمینه ندارد.

نتیجه تنظیم چنین آئین​نامه​ای که فاقد استراتژی مشخص است در جریان اکران فیلم​ها در سال 90 قابل مشاهده خواهد بود. مقایسه جز به جز دو آئین نامه اکران ارائه شده از سوی خانه سینما و خانه کارآفرینان که گویا جایگزینی برای خانه سینما خواهد بود، تفاوت در نوع نگاه میان مدیریت دولتی و صنفی سینما را نشان می​دهد.

 

سرفصل

خانه سینما

خانه کارآفرینان

انتخاب اعضا

سه نفر نمایندگان صنف تهیه‌کنندگان، سه نفر نمایندگان صنف توزیع‌کنندگان و یک نفر نماینده صنف کانون کارگردانان خانه سینما

سه نفر نمایندگان صنف سینمادارن، دو نفر نمایندگان صنف تهیه کنندگان و یک نفر نماینده صنف توزیع کنندگان و یک نفر نماینده صنف کارگردانان

محل تشکیل جلسات

دبیرخانه شورا و محل تشکیل جلسات در خانه سینما و تامین منابع مالی آن برعهده خانه سینما است.

دبیرخانه شورا و محل تشکیل جلسات در اتحادیه تهیه‌کنندگان و تأمین منابع مالی آن برعهده اتحادیه است.

تشکیل جلسات فوق‌العاده

نمایندگان هر یک از اصناف شورای صنفی نمایش می‌توانند تقاضای جلسه فوق‌العاده کنند. این جلسه به دعوت رئیس شورا تشکیل می‌شود.

مایندگان هر یک از اصناف عضو شورای صنفی می‌توانند تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده نمایند این جلسه به تائید و دعوت رئیس یا نایب رئیس شورا تشکیل می‌شود.

رسمیت جلسات

حضور یک عضو از نمایندگان صنف تهیه‌کنندگان، یک عضو از نمایندگان صنف سینماداران و نماینده صنف کارگردانان برای رسمیت جلسه الزامی است. (توضیح اینکه با توجه به عضویت یک نفره نماینده کارگردانان،‌ برای جلوگیری از عدم برگزاری جلسات شورادر صورت غیبت عضو اصلی حضور عضو علی‌البدل از صنف مربوط الزامی است.)

جلسات شورا با حضور پنج عضو از هفت عضو شورا رسمیت یافته و اکثریت آرا منوط اعتبار تصمیمات است.

محل‌های ارائه مصوبات

مصوبات جلسات شورای صنفی نمایش در سه نسخه ثبت و به امضای همه اعضای حاضر در جلسه رسیده و یک نسخه به خانه سینما و یک نسخه به اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای ارسال می‌شود.

مصوبات جلسات شورای صنفی اکران در دو نسخه ثبت و به امضای همه اعضای حاضر در جلسه رسیده و یک نسخه به دبیرخانه و یک نسخه به اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای ارسال می‌شود.

چگونگی انتشار اخبار شورا

به منظور گردش آزاد اطلاعات و امکان دسترسی تمامی دست‌اندکاران و اصحاب رسانه از تصمیمات شورای صنفی نمایش ، مصوبات این شورا حداکثرظرف 12 ساعت بر روی سایت خانه سینما قرار گرفته و اطلاع‌رسانی می‌شود.

شورای صنفی اکران باید شرایط دسترسی و گردش آزاد اطلاعات را به گونه‌ای فراهم آورد که کلیه دست‌اندرکاران ، اصحاب رسانه در جریان اخذ تصمیمات آن شورا قرار گیرد.

رسیدگی به مشکلات احتمالی

برای رفع معضلات نمایش در موارد خاصی که در آئین‌نامه پیش‌بینی نشده است، لازم است شورای صنفی نمایش موضوع را کتباً از ریاست شورای عالی برنامه‌ریزی استعلام کند و نظر شورای مذکور ملاک عمل برای شورای صنفی نمایش خواهد بود.

---

محدودیت زمانی دریافت پروانه ساخت و اکران فیلم

تمامی آثار سینمایی که پروانه نمایش دریافت می‌دارند تا سه ماه بعد از تاریخ صدور مجوز نمایش امکان ثبت قرارداد اکران ندارند و موارد استثنا به حسب شرایط ویژه احتمالی منوط به مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی نمایش خواهد بود. این بند از آئین‌نامه شامل اکران نوروزی نخواهد بود.

---

اکران فیلم کمدی در ماه‌های محرم و صفر و رمضان

در ماه‌های محرم، صفر و رمضان بیش از دو فیلم کمدی و طنز به طور همزمان امکان نمایش ندارد.

در ماه‌های محرم، صفر بیش از یک فیلم کمدی و طنز امکان نمایش ندارد.

مدت زمان قرارداد اکران در گروه‌ها

سقف تنظیم قرارداد نمایش برای تمامی سینماها در فصل تابستان چهار هفته و سایر فصول پنج هفته است.

سقف انعقاد قرارداد یک فیلم در تابستان برای پنج گروه اصلی سه هفته است. سقف انعقاد قرارداد یک فیلم در بهار ، پائیز و زمستان برای پنج گروه اصلی چهار هفته خواهد بود.

اکران تک سئانس

نمایش عادی در سینماها به صورت نوبت‌های پیوسته است و هر نوع نمایش سئانسی با توافق کتبی پخش‌کننده بلامانع است.

پردیس‌های سینمایی خواهان اکران تک سئانسی فیلم، می‌بایست مشخصاً یک سالن خود را برای این گونه اکران به شورای صنفی اکران معرفی کنند. بدیهی است سایر سالن‌های پردیس براساس ضوابط نمایش فیلم در سالن‌های سینما، وفق این آئین نامه عمل خواهند کرد.

گروه‌های نمایش فیلم‌ها

تعریف پنج گروه نمایش (که هر یک متشکل از دو سالن سینمای سرگروه است) بدین معناست که ثبت قرارداد نمایش یک فیلم در شورای صنفی نمایش مستلزم آوردن دو قرارداد از میان 12 سینمای تعیین شده در آئین نامه شورای صنفی نمایش است. پنج گروه یاد شده به طور دلخواه از میان 12 سینمای ذیل تشکیل می‌شوند: سینماهای آزادی، آفریقا، استقلال، قدس، عصرجدید، اریکه ایرانیان، جوان، پردیس ملت، پردیس زندگی، پردیس شکوفه، ماندانا، ایران.

سرگروه‌های سینمایی به شرح ذیل هستند:

سینماهای آزادی سالن اصلی، آفریقا، استقلال، قدس، عصر جدید 1.

نظارت بر کیفیت فیلم‌های اکرانی

---

شورای صنفی موظف است در طی سال برای احترام به خاستگاه مخاطبان سینما و تعالی و ارتقای فرهنگ عمومی رعایت وزن‌بندی موضوعی و مضمونی فیلم‌ها را در گروه‌ها بررسی و جهت اصلاح امور به آنها گوشزد کند.

تعیین شوراهایی با دو عنوان  و ترکیب برای نظارت

شورای برنامه ریزی نماش فیلم: مدیر کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای به عنوان رئیس شورا، مدیرعامل خانه سینما، رئیس شورای صنفی نمایش، روسای صنوف تهیه‌کنندگان، سینماداران و کارگردانان عضو خانه سینما و مدیرعامل موسسه سینماشهر.

شورای عالی برنامه ریزی: مدیر کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای به عنوان رئیس شورا، دو نفرنماینده به انتخاب معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری، مدیرعامل خانه کارآفرینان سینمای ایران،‌ رئیس شورای صنفی نمایش، رؤسای صنوف تهیه کنندگان، سینماداران و کارگردانان و توزیع کنندگان و مدیر امور اکران اداره کل نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه‌ای.

محدودیت سنی تماشاگران

---

برای فیلم‌هایی که از شورای بازبینی پروانه نمایش حکم محدودیت سنی دریافت می‌کنند، می‌بایست توسط پخش‌کننده فیلم و سینمای نمایش‌دهنده آن تبلیغات یکسانی جهت اطلاع رسانی قابل رویت به تماشاگران در نظر گرفته شود.

اکران فیلم‌های قدیمی و خارجی

اکران فیلم‌های قدیمی و خارجی در سینماهای خارج از سرگروه صورت خواهد پذیرفت. به جز فصل تابستان سینماهای آزاد می‌توانند در هر فصل یک فیلم خارجی اکران اول را به صورت تمام وقت و حداکثر به مدت چهار هفته به نمایش بگذارند.

به جز فصل تابستان سینماهای آزاد می‌توانند در هر فصل، یک فیلم خارجی اکران اول را به صورت تمام وقت و حداکثر به مدت دو هفته به نمایش بگذارند.

52143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =